استان هایادداشت

چاقوی وزارت ورزش گردن فوتبال را نمی برد

فوتبال

در تصور همگان اینگونه است که چون وزارت ورزش و جوانان، نهاد بالادستی فدراسیونهاست می تواند به انها امر و نهی کند و قانون را مدام به آنها گوشزد نماید، اما اتفاقات اخیر در برگزاری مجامع انتخاباتی هیات های فوتبال استانها نشان داد، وزارت ورزش چندان هم شبیه وزارتخانه نیست.

داستان از این قرار است که مهدی تاج می خواهد در انتخابات مجمع فدراسیون فوتبال که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود پیروز باشد، و برای این مهم باید اسب خود را از هم اکنون ذین نماید. در این مسیر هم، باید ابتدا تکلیف روسای هیات های استانها که تعدادشان نصف به علاوه یک مجمع فدراسیون فوتبال را شامل می شود، مشخص نماید. از همین رو قصد داشت با برگزاری انتخابات هیات فوبتال استان تهران کار خود را شروع نماید.
اما ظاهرا به زمین سفت خورده بود و هرچه تلاش کرد و ماده و تبصره به رخ وزارتی ها کشید، موفق نشد این مجمع را برگزار نماید. دلیل این مدعا از سوی دولتی ها هم، تداوم حضور رییس سابق، تحت عنوان سرپرست در برگزاری انتخابات بوده است که خلاف قانون است. گل محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران که فاصله مکانی و زمانی چندانی با وزارتچی ها نداشت، با حمایت آنها، پا در یک کفش کرد که تا سرپرست تغییر نکند، اجازه برگزاری انتخابات را نمی دهد و خوشبختانه موفق هم شد جلوی این قانون شکنی فوتبالی ها را بگیرد و تا به امروز تاج و فدراسیونش موفق به برگزاری این انتخابات در پایتخت نشده اند.
نوبت به گیلان رسید، دستور مقاومت از سوی وزارتخانه صادر شد و تنها مدیرکل زن ورزش و جوانان کشور، مردانه مقابل این بی قانونی ایستاد، حتی حکمی از بازرسی نیز گرفته شد تا جلوی برگزاری انتخابات را بگیرد، به همان دلیل که سرپرست نمی تواند انتخابات را برگزار نماید و البته در گیلان یک دلیل اضافی نیز وجود داشت و ان گذر از مرز بازنشستگی قربانعلی الماسخاله رییس هیات فوتبال استان گیلان بود.
در هر صورت چندین بار این انتخابات به تعویق افتاد، تا بالاخره اصرار و التماس فدراسیون جواب داد و این انتخابات بدون حضور مدیرکل ورزش استان و رییس فدراسیون و همچنین با غیبت چشمگیر اعضای مجمع برگزار شد و در این فضای تیره و تار الماسخاله مجدد رای اورد.
حال وزارت ورزش قویا می گوید به دلیل عدم حضور رییس و نایب رییس مجمع که همان مهدی تاج و مریم بخشی هستند، این انتخابات باطل است، ولی فدراسیون تاکید می کند؛ طبق ماده ۱۴ اساسنامه هیات های فوتبال استان ها “برگزاری مجمع به ریاست رئیس یا یکی از نواب رئیس فدراسیون، در صورت عدم حضور شخص مدیرکل ورزش و جوانان استان ” مورد تایید است.
فدراسیون فوتبال حتی طی اطلاعیه ای در سایت فدراسیون، به کسانیکه این شایعه را درست کرده اند (یعنی وزارت ورزش و جوانان) که نایب رییس فدراسیون نمی تواند جایگزین رییس فدراسیون در مجامع باشد معترض شده اند و حتی تاکید کرده اند؛ از کسانیکه نسخه جعلی اساسنامه هیات های فوتبال استان ها را در فضای مجازی منتشر کرده اند شکایت خواهند کرد.
آنها قویا معتقدند؛ آخرین نسخه از اساسنامه هیات های فوتبال استان ها در تاریخ ۲۴ مهرماه سال ۱۳۹۷ با امضای دبیرکل وقت فدراسیون و همراه با مهر رسمی فدراسیون در کلیه صفحات به تمامی استان ها ارسال شده و هیچ تغییری در ماده چهارده این اساسنامه در خصوص “برگزاری مجمع به ریاست رئیس یا یکی از نواب رئیس فدراسیون در صورت عدم حضور شخص مدیرکل ورزش و جوانان استان ” صورت نگرفته است. حتی در نسخه قبل تر که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ نیز که پیش از این با امضای دبیرکل و تایید نایب رئیس وقت فدراسیون در کلیه صفحات به هیات ها ارسال و ابلاغ شده بود باز هم هیچ تغییری در ماده ۱۴ دیده نمی شود.
در هر صورت در این کش و قوس، فدراسیون فوتبال حکم الماسخاله برای ریاست هیات گیلان در چهار سال آینده را صادر می کند و وزرات ورزش هم نامه ای به فدراسیون و اداره کل استان می زند و این انتخابات را باطل می داند. نکته جالب ماجرا اینجاست که هیچکدام از اینها جرات رسانه ای کردن نامه ها و احکام خود را ندارند و هنوز ” احترام ” به یکدیگر را بهانه ای برای این ” ترس ” قلمداد می کنند.
اما فدراسیون فوتبال که با برگزاری انتخابات هیات فوتبال گیلان، سد بزرگی را شکانده بود، دیگر در سراشیبی افتاد و خیلی سریع انتخابات هیات فوتبال در استانهای کردستان و سیستان و بلوچستان و بوشهر را هم بدون کمترین دردسر و واکنش از سوی وزارت ورزش برگزار کرد و این مهم نشان می دهد بعد از پایتخت که اصلا موفق به برگزاری انتخابات آن نشده بود و گیلان که ناقص برگزار شد، اکنون دیگر مجامع فدراسیون فوتبال در مدار عادی خود قرار گرفته است و یک به یک در حال برگزاری است و تاج دیگر نگرانی برای اردیبهشت سال اینده ندارد.
فقط این وسط فوتبال گیلان ضربه هولناکی خورده است و در فضای ماتی قرار دارد که خود الماسخاله و فوتبالی ها نمی دانند تکلیفشان چیست؟ علیرغم هشدارهای پیاپی افکار عمومی در خصوص عدم پذیرش رییس پیشین هیات فوتبال، الماسخاله خود را رییس هیات فوتبال می داند، رییسی که پس از انتخاب، حتی یک بنر تبریک گویی برای وی بالا نرفته است. ظاهرا چاقوی وزرات ورزش، گردن کلفت فوتبال را نمی برد، درحالیکه شنیده ایم چاقو بارها دسته خود را نیز بریده است.

صاحب مقصودی

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا