آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغفرهنگی و هنری

در رونمایی کتاب زمستان شغال در رشت عنوان شد / فرهاد رفیعی: قصه و پیرنگ همیشه برایم اهمیت داشته. قصه ی پر و  پیمان قلاب می شود به جان مخاطب؛ کیهان خانجانی: رفیعی در زمستان شغال جادو و امر شگفت را با تاریخ انتقادی در هم آمیخته است.

مجموعه داستانی که خواننده را تا بن جان در اوهام و ترس ها غرق می کند. جهان اوهامی که بر واقعیت جاری زندگی انسان چیره شده است و این در حالی است که انسان در این جهان بینی، تنها راه گریز از ترس هایش را پناه بردن به همین توهمات، شگفتی ها و طلمسات می داند. داستان ها سرشارند از ایده های ناب که با زبانی جادویی روایت می شوند.

تدبیر شرق : هر روز مسافت پیاده‌روی‌هاش طولانی‌تر می‌شد تا روزی که آن موهای سیاه را دید. سرِ شاخه‌ی‌ درخت‌ ون، به نرمه بادی می‌جنبد. بابا می‌خورد زمین؛ سه بار تا می‌رسد زیر درخت. خرمن مو را از سر شاخه می‌کشد، نگاه می‌کند و بعد می‌اندازد کف معبر. موها بلند و زنانه است؛ سیاه، کامل و چسبیده به لایه‌ای صورتی رنگ. حدسم درست است. همراه پوست، از سر بریده شده. ((این از کجا آمده؟)) لای های‌های گریه‌اش می‌گوید: ((لعنتی از مرده‌های توی قبرستان برمی‌دارد.))

این ها جملاتی از کتاب “زمستان شغال” اند. مجموعه داستانی که خواننده را تا بن جان در اوهام و ترس ها غرق می کند. جهان اوهامی که بر واقعیت جاری زندگی انسان چیره شده است و این در حالی است که انسان در این جهان بینی، تنها راه گریز از ترس هایش را پناه بردن به همین توهمات، شگفتی ها و طلمسات می داند. داستان ها سرشارند از ایده های ناب که با زبانی جادویی روایت می شوند.

عصر روز پنج شنبه ۵ ام دیماه از کتاب ” زمستان شغال ” برنده جایزه ی بهرام صادقی با حضور نویسنده این کتاب ” فرهاد رفیعی “ و منتقد کتاب “کیهان خانجانی “ رونمایی شد .
به گزارش تدبیر شرق ، فرهاد رفیعی نویسنده ی کتاب ” زمستان شغال ” در خصوص فعالیت های نویسندگی خود گفت : “زمستان شغال” کتاب دوم من است ، نخستین اثرم ” شب مارهای آبی ” سال۹۵ توسط نشر ثالث چاپ شد و کتاب دوم امسال توسط نشر نیما چاپ گردید.
وی افزود : پیش از اینکه این کتاب به چاپ برسد برخی از داستان ها به صورت تک داستان در جشنواره های مختلف ارسال شد و داستان زمستان شغال جایزه بهرام صادقی را کسب کرد و داستانی که با علامت ریاضی بی نهایت است و اسم اولیه ی آن دربندان بود در جشنواره داستان تیرگان جز داستانهای برگزیده شد و در مجموعه ی داستانهای تیرگان به نام دربندان منتشر گردید و زمانی که در این مجموعه قرار گرفت برای چاپ ، نام آن را به “بی نهایت “تغییر دادم.
رفیعی ادامه داد : مجموعه ی زمستان شغال شامل شش داستان است که در فاصله ی سال ۹۵ تا ۹۸ نوشته شده و این مجموعه حاصل ۳ سال تلاش بوده است ، داستانهایی که حال و هوای مشابه داشتند می توانستند به صورت یک پکیج و مجموعه در کنار هم قرار بگیرند برای این مجموعه انتخاب کردم و چاپ شد .
وی خاطر نشان کرد : این کتاب عصاره ی خیال ،حال و هوا، نگاه و اندیشه های من است که در این داستان ها به رشته ی تحریر درآمده است و اکنون آنچه که مهم می باشد علاقه ی مخاطبان است .

در ادامه کیهان خانجانی در این نشست به تفصیل به بررسی زمستان شغال  پرداخت و به خاطر نثر و دیالوگهای خوب اثر  و پیشنهاد افعال جدید برای داستان نویسی به نویسنده دست مریزاد گفت .
وی اظهار داشت : داستان های این مجموعه سرسری نیستند پر و پیمان هستند و به گمانم دو داستان درخشان ، یک داستان بسیار خوب و سه داستان سلامت دارد .
خالق بند محکومین با بیان این که  داستان فارسی واقعا با چند کار از این مجموعه سر خود را بالا می گیرد افزود: کاری که باید بکنیم این است که هر آن گوشه کشور اثری در زبان آفریده می شود را دریابیم و نگذاریم فراموش شود .
وی بیان داشت: زمستان شغال به قول امریکایی ها رئالیسم پفک نمکی نیست که با یک گاز تمام شود بلکه داستان ها هر کدام چند هزار کلمه پرو پیمان دارد و نویسنده هیچ هم کم نگذاشته گفت: این ویژگی است که ما نیاز داریم .
خانجانی با طرح این سئوال که چه شد که ما با شکل زیستی که پیدا کردیم، سرعت زندگی مان، آمدن تکنولوژی و وقت کم رفته رفته هر کدام یکهزار و ۲۰۰ کلمه برای یک داستان سر هم کردیم خاطرنشان کرد: البته یک داستان خوب را تعداد کلمات مشخص نمی کند و نویسندگانی مانند همینگوی و بسیارانی دیگر نشان دادند که تعداد کلمات خوبی یا بدی اثر را ثابت نمی کند ، اما آن دسته از کارهایی که ما می خوانیم واقعا کم گذاشته شده حق مطلب ادا نشده .
آفرینشگر یحیای زاینده رود اظهار داشت: در داستان نویسی فارسی هنوز سالی چند کتاب قابل خواندن یا یک کتاب درخشان در می آید که در مورد کتاب زمستان شغال به همین شکل است . دو داستان از این کتاب به گمانم قابل ترجمه اند گورخانه موئین چون بحث مدیا (رسانه) و تلویزیون را دارد و “این همانی” و این که رسانه چطور می آید و  تو را تصرف می کند و بحثهای زیادی در مورد این هست . تلویزیون است که با هشتاد درصد دروغی که در خود دارد ما را هدایت می کند، تبدیل به مجموع کننده اذهان ما می شود خودش را بر ما وارد می کند و سبک زندگی ما را به اشکال مختلف مشخص می کند .
وی خاطرنشان کرد : از این رو داستان گورخانه موئین جای خوبی را هدف گرفته و آن این که چطور رسانه ها زندگی ما را تصرف می کنند و بعد حتی شخصیتهایش از درون شیشه مربع جادویی و جهنمی پا بیرون می گذارند و خانه ما را به تصرف خود در می آورند .
خانجانی با اشاره به این که در زندگی طبقه متوسط امریکا تلویزیون چنان جایگاهی دارد که فکر می کنم بدون آن می میرند و سریال ها به ویژه طنز جایگاه دارد افزود: از این رو این برای آنها قابل خواندن است و خوب جایی را زده . داستان رادیوی هیولای جان چیور را می توان با این داستان نقد تطبیقی و موازی خوانی کرد .
این نویسنده گیلانی در ادامه با اشاره به این که در مورد داستان های با سیاق جادویی خطری به شدت نویسنده را تهدید می کند گفت :رفیعی در این اثر به شکل حرفه ای و  رندانه ای از این خطر جسته است.
وی با کنکاش در این که کدام دسته از آثار از جادو و شگفتی به درستی بهره برده و جایگاه پیدا کرده اند از نویسندگانی مانند لطیفه تکین و اورهان پاموک در ترکیه ، کوبو آبه و اوه در ژاپن یاد و خاطرنشان کرد: در بین نویسندگان عرب کسانی چون جرجی زیدان خیلی خوب متوجه شده اند.
خانجانی گفت : این نویسندگان امر شگفت و جادو را با  تاریخ انتقادی خودشان ادغام می کنند و بعد اثری تحویل می دهند .
وی با طرح چیستی محتوا افزود : عمق و محتوای هر متنی تاریخ است از این رو یک نگاه انتقادی به تاریخ می تواند عمق محتوای اثر ما را بسازد . حالا این تاریخ می تواند تاریخی باشد که بزنگاه یا رخدادش الان دارد روی می دهد یا در گذشته اتفاق افتاده، یا بین این دو ، بزنگاه های گذشته از مرگ حسنک وزیر تا ۲۸ مرداد و امروز . وی یاداور شد: کاری که رفیعی در داستان سرگذشتهای مدفون کرده  این است بحثی که لاکان و فروید مطرح کرده اند یعنی عقده اودیپ را که پدرکشی است نمونه ایرانی اش را ثابت می کند که پسرکشی است و عجیب نیست که ما زیاد می شنویم انقلاب فرزندان خود را می خورد. بحث سرگذشتهای مدفون این است اگر می خواهی عمر دوباره داشته باشی باید پسرکشی کنی نویسنده می گوید این دیگر باید قطع شود کاری که هدایت در بوف کور می کند این تاریخ ثنوی و تاریخ پسرکشی باید متوقف شود.
چون جادو را با تاریخ انتقادی در هم آمیخته این امر جادو و شگفت  exotism مدرنی است که هم مال ما است و هم قابل ارائه .این دو داستان به عنوان دو نمونه یکی کاملا مدرن که می تواند دغدغه انها و ما باشد . و ترجمه شود از این حیث نگرش انتقادی به تاریخ پیش برد .
خانجانی اظهار داشت :داستانهای دیگری هم در این مجموعه هستند که می شود نقدهای کوچکی به آن وارد کرد ولی هیچ از ارزش های کتاب کم نمی کند مثلا در داستان بی نهایت می گوید این بحث عصبیت اجتماعی فروپاشی اجتماعی که می بینید مثل دومینو است . راوی می آید عصبیتش را به دیگری می دهد ولی دو نفر هستند که ثنویت ایرانی را تشکیل می دهد کاش نفر سومی هم بود ، دیگر  این که از این روایت به روایت دیگر کاش تغییر زبان بیشتر رخ می داد.
به گفته وی همچنین داستان روحی خانم هم ویژگی های جادو را دارد و هم این که ماجرای ایران و عراق است و فرزندانی که این وسط رد و بدل می شوند مساله انتقادی را دارد ولی  ماجرای بال در آوردن زن و ضد جنگ بودن حسابی چفت نمی شود و به لحاظ موضوعی دو پاره می شود.
داستان خرامان سرو و طرح مبحث خیابان فوق العاده است ، کاری که کرده سرو باستانی را که نمی گذارند یا نمی دانیم که به دست می آوریم یا زنده نگه می داریم ، وسط خیابان می کارد، جایی که بسیار مهم شده است .
به اعتقاد وی داستان زمستان شغال هم مثل روحی خانم دو پاره شده اما در روحی خانم به لحاظ موضوعی و در این داستان به لحاظ فرم و در بخش دوم  تبدیل به باز تولید بوف کور شده است .
خانجانی با بیان این که مهم نیست مال کدام شهر و طبقه فکری هستیم و به چه شکلی پیش می رویم ، فردیت ها و نگاه ها مهم نیست خانواده داستان مهم است گفت : به خانواده داستان ایران تبریک می گویم که چنان بستری را گذاشته اند که داستان های این مجموعه نوشته شود.
وی از آقای ساده مدیر کتابفروشی ماه نو بعنوان پشتیبان هنر و فرهنگ قدردانی و به موفقیتهای اعضای انجمن های داستان عصر چهارشنبه رشت و درخشش کتابهایشان سال دو فصل دارد و مالوینا سعید جوزانی ، ما را با برف نوشته اند نسیم توسلی ، پشت فرودگاه محمود رضایی وترجمه آنک آخر زمان شبنم بزرگی اشاره کرد.

فرهاد رفیعی نیز در این مراسم اضافه کرد : قبل از انتشار کتاب یک مدت دبیر هنری مجله دلیران تنگستان در جنوب بودم.
این نویسنده شیرازی افزود: قبل از چاپ خیلی از دوستان انجمن داستان ابوتراب خسروی، محمد کشاورز و فقیری کتاب را خوانده و نظر داده بودند و به این کتاب کمک کردند .

رفیعی با بیان این که  عصاره خیال و اندیشه و نگاهش در این داستان ها آمده است در مورد زبان اثر تصریح کرد: پرداخت زبان همیشه از دغدغه های من بوده بخصوص در داستان هایی که ایجاب می کند . همیشه اولین فعل و واژه ای که به ذهن می رسد چه به لحاظ بار معنایی و چه حتی ریتم جملات و اوج و فرود و ضربه بهترین نیست ، بلکه بعد از معنا ، آهنگ و ریتم دارای اهمیت است . انتخاب واژه ها مثل صیقل و جلا دادن بعد از داستان است.
وی با اشاره به علاقه اش به خواندن متون کهن اظهار داشت:  دغدغه این داشتم برخی واژه های فراموش شده را احیاء کنم .
رفیعی با بیان این که داستان کوتاه یکی از عناصر عصر مدرن است متذکر شد: یکی از جاهایی که می توانیم واژه های کهن ودر حال فراموش شدن وحتی برخی واژه های موجود در گویش ها را احیاء و ثبت کنیم، داستان است. جاهایی هم هست که دست و بال آدم آنقدر بسته می شودکه خود نویسنده باید ترکیب و واژه سازی کند این بازی با واژگان و حجم دادن به زبان چیزی بود که من همیشه دوست داشتم .
رفیعی در مورد بهره مندی داستانهای کوتاهش از قصه گفت :برای من قصه مهم بود برای همین داستانها دارای قصه های مفصلی هستند که اغلب سرگذشت است چیزی که در داستان بلند یا رمان می بینیم . می خواستم ببینم چقدر می شود این را در داستان کوتاه آورد .
وی در مورد استفاده از امر شگفت در داستان نیز اظهار داشت: آوردن امر شگفت در داستان مثل راه رفتن روی لبه تیغ است اگر مراقب نباشی به حیطه فانتزی می افتی مثل هری پاتر.
خالق زمستان شغال افزود: بعضی وقتها داستان از امر واقع شروع می شود و می رسد به امر شگفت مثل کارهای کشاورز و نجدی ولی من از همان اول می خواستم امر شگفت را بیاورم .
وی افزود: می خواستم ببینم واکنش انسان امروز در مقابل امر شگفت مثل بازگشت از مرگ چه می تواند باشد و جایگاه باورمندی به امر شگفت ، مقدس و اسطوره مرز بین این ها با اعتقاد به خرافه کجاست  واکنش مردم چقدر فرق می کند .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا