آخرین خبرهااستان ها

رمضانپور: ایجاد زیر ساخت عمرانی گام نخست برای توسعه پایدار شهری

توسعه پایدار شهری

در جلسه کمیسیون توسعه و عمران مطرح شد:
رمضانپور: ایجاد زیر ساخت عمرانی گام نخست برای توسعه پایدار شهری
یکصد و هشتاد و هفتمین نشست کمیسیون توسعه و عمران به بررسی مشکلات شرکتهای پیمانکاری و راهکارهای برون رفت از مشکلات عمرانی شهر اختصاص داشت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت در این نشست دکتر احمد رمضانپور گفت: امروز هر استان و یا شهری که توسعه یافته، استانی یا شهری بوده که توانسته است زیرساختهای عمرانی، رفاهی، گردشگری و… را ایجاد کند. شهری که این زیرساختها را نداشته باشد قطعاً توسعه یافته تلقی نمی شود.
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر رشت سپس گفت: از قدیم استان گیلان استان اولین ها بوده و نخبگان گیلان زبانزد خاص و عام هستند چه به لحاظ علم ابدان و چه به لحاظ علم ادیان.
وی ادامه داد: حالا باید بررسی شود چرا استان و شهری که حرف اول را می زده حالا باید استان آخرین ها باشد؟
رمضانپور افزود: کارشناسان اقتصادی می گویند زمانی می توان به موفقیت رسید که مدیریت بدون پول داشته باشیم و مشارکت بخش خصوصی را نیز همراه کنیم. بایستی سرمایه، تولید ثروت کند و از آن ثروت برای توسعه شهر استفاده شود. همان کاری که شهرهایی همچون تبریز و اصفهان کرده اند.
وی ادامه داد: همه می دانیم که شهر رشت توسعه یافته نیست و این شهر زیرساختهای لازم یک کلانشهر را ندارد چه از نظر ترافیکی، چه از نظر زیست محیطی یا گردشگری و عمرانی. ما برای برون رفت از این مشکلات به شما عزیزان که پیمانکاران خوب شهرمان هستید نیاز داریم.
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر رشت در ادامه افزود: بدون شک شما آلان از شهرداری طلب دارید و شهرداری هم باید مطالبات شما را در اسرع وقت پرداخت کند اما آنچه امروز مد نظر ما است این است که باید از توانمندی و ظرفیت شرکتهای پیمانکاری به خوبی برای پیشرفت شهر استفاده شود. توانمندیهای شما که جمع بشود می تواند برای توسعه و آبادانی شهر موثر باشد.
وی پیشنهادی هم مطرح کرد و گفت: اگر چند تا از این شرکتها با هم تشکیل کنسرسیومی بدهند به نظر من بهتر می توانند پروژه های بزرگ و یا حتی پروژه های کوچک را در شهر اجرایی کنند.
رمضانپور به موضوع نگرانی برخی شرکتهای بومی از حضور قرارگاه خاتم الانبیا در رشت نیز اشاره کرد و گفت: من مخالف حضور قرارگاه خاتم الانبیا نیستم اما وقتی ما قرارگاه هایی داریم که هر یک می توانند مانند آنها عمل کنند می توان کارهای بزرگ را به این شرکتها واگذار کرد. البته خوب است قرارگاه خاتم هم بیاید تا رقابت ایجاد شود ولی باید از امکانات خودمان نیز برای توسعه شهر استفاده کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: امروز این جلسه را با عزیزان شرکتهای پیمانکاری گذاشتیم تا راهکارهایی در چارچوب قانون برای توسعه و عمران شهری پیدا کنیم.
در ادامه دکتر حاج محمدی به فضای همدلی شهر اشاره کرد و گفت: باید از این فضا به خوبی استفاده کنیم.
شهردار رشت به طور مفصل در باره پروژه های عمرانی شهر نیز توضیح داد و گفت: ۲۰ تا ۳۰ پروژه مهم و موارد کاری داریم که دستکم باید چهار یا پنج مورد آن سریعاً به اجرا برسد.
وی نبود یک کنسرسیوم بین پیمانکاران را از نقاط ضعف موجود برشمرد و گفت: مشکلات حل نمی شود مگر اینکه همه به هم کمک کنیم و هماهنگ باشیم.
اسماعیل حاجی پور هم به تشریح برخی از پروژه های مهم شهر پرداخت و گفت: اولویت ما پنج یا شش پروژه مهم و اساسی است از جمله پاکسازی رودخانه های شهر که کلید خورده، پروژه ژ۵ که در سه فاز شرق و غرب رشت را به هم وصل می کند، پروژه سرمایه گذاری پارک آبی، پروژه تراموا، مدیریت پسماندها و بهبود وضعیت دفنگاه زباله های سراوان.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه ما با قرارگاه خاتم الانبیا وارد گفت وگو شدیم تا شما را بیشتر تشویق به فعالیت کنیم، گفت: تنها یک پروژه بزرگ را که ممکن است برای شرکتهای بومی اجرای آن قدری سخت باشد به قرارگاه خاتم واگذار می کنیم و اعتقاد داریم که شهر رشت باید با پیمانکاران بومی آن آباد شود.
وی ادامه داد: اما زمان ما کم است ما حدود یکسال و اندی از عمر شورایی مان باقی مانده و بعید است که من و آقای رمضانپور دور دیگر وارد انتخابات شویم، بنا بر این از آقای شهردار می خواهم در اسرع وقت فراخوانهای این چند پروژه را صادر کنند.
حاجی پور در پایان افزود: ان شاءالله با مجموعه اقداماتی که صورت می گیرد در این سال پایانی از عمر شورا کارنامه ای خوب از ما باقی بماند و همه ما منشای اثر خیر برای شهر عزیزمان شویم‌.
سپس پیمانکاران بومی استان هر یک مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.
نحوه وصول مطالبات، علاقه به کار کردن در شهر خودشان به جای دیگر شهرهای کشور، بررسی روشهایی برای پرداخت شهرداری از جمله اوراق مشارکت، تهاتر زمین و ملک، اسناد خزانه، بهره گیری از ماده ۵۶، دخالت دادن بانک شهر، تقسیم پروژه ها به قسمتهای کوچکتر و واگذاری به پیمانکاران بومی، انجام کار به صورت امانی و… مواردی بود که پیمانکاران مطرح کردند.
چند تن از مشاوران هم راه حلهای برون رفت از این مشکلات مطروحه را به طور کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار دادند.
مهندس کوروش پورتوکلی دبیر کمیسیون نیز به تجربه موفق اجرای خط اول مترو مشهد با ایجاد یک کنسرسیوم از شرکتهای بومی این شهر اشاره کرد و گفت: با این مدل می توان کارهای بزرگ را در رشت نیز اجرایی کرد.
حامد عبداللهی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به اینکه افراد شرکت کننده در این جلسه از سازندگانی هستند که همه برای اعضای شورا و شهرداری شناخته شده هستند و توانایی آنها معلوم است، گفت: در چند سال گذشته اتفاقی در برخی موارد رخ داد که خوشایند نبود و سبب نگرانی دیگران نیز شد.
وی افزود: این خوشایند نیست که با سندسازی فرد خاصی برنده مناقصه شود چون این مسئله ممکن است بدنه شهرداری را آلوده کند و ما هم در پاسخ به آن جوابی نداریم.
عبداللهی انجام این کار را تضییع حقوق دیگران دانست و از شورا و شهرداری خواست در این زمینه جدیت و دقت داشته باشند.
وی همچنین پیشنهاد داد که شهردار رشت درصدی از درآمد شهرداری را برای پرداخت دیون کنار بگذارد. مثلاً بگویید شهرداری ۳۰ درصد از درآمد خود را برای پرداخت مطالبات استفاده می کند تا پیمانکاران هم بدانند که در یک بازه زمانی به حق و حقوق خود می رسند.
دکتر رضا رسولی هم با اشاره به اینکه دستگاه های عمومی با یک ضعف در ساختار مواجه هستند و آن نگاه کارمندمآبانه به کارها است، گفت: شما پیمانکاران محترم در تمام شرایط سخت با شهرداری کار کرده اید و چراغی را روشن نگه داشته اید که برای شهرمان سرمایه است و ما متاسفانه با همان نگاه کارمندمآبانه شما را قدری اذیت کرده ایم.
وی با تاکید بر اینکه شما عزیزان در یک مقطع زمانی پروژه های شاخص و خوبی را در رشت اجرا کرده اید، گفت: تجربه های خوبی با هم داشتیم که باید تداوم می یافت اما متاسفانه به دلیل بی ثباتی مدیریتی سبب آسیب رساندن شد.
رسولی گفت: هر یک از دوستان مدلهای مختلفی از مشارکت تا سرمایه گذاری را پیشنهاد دادند که در جای خود ارزشمند است که باید به وسیله شهرداری بررسی شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مسئله ما آلان مسئله تامین مالی است. من فکر می کنم این نشستها زمانی معنی پیدا می کند که اولاً استمرار داشته باشد و در ثانی خروجی‌.
این عضو شورای اسلامی شهر رشت در پایان تاکید کرد: مسئله تامین مالی باید با روشهای ابتکاری و ویژه که شما عزیزان ارائه می دهید حل شود.
در پایان هم دکتر رمضانپور با اشاره به اینکه ما مصمم هستیم تا برای توسعه و آبادانی شهرمان از همه نیروها و امکانات استفاده کنیم، گفت: با گفتمان در بسیاری از مواقع می توان مشکلات و موانع را از پیش پا برداشت.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیتهایی گیلان در دولت همچون دکتر نوبخت گفت: قطعاً پروژه هایی که به فراخوان خواهیم گذاشت منابع را نیز در آن مشخص خواهیم کرد و به پیمانکاران ارائه می دهیم.
/rashtvand

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا