آخرین خبرهاسیاسی

رسول منتجب نیا: استراتژی حزب جمهوریت حضور در صحنه است/ شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مخالف دموکراسی است

حزب جمهوریت

حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا در جلسه شورای‌مرکزی حزب جمهوریت گفت: با شورای عالی سیاست گذاری که از اول مخالف بودم و آن را مخالف دموکراسی و بدعت می‌دانستم، در این شورا اختلاف شدید وجود دارد. طرحی را معرفی کرده ند بنام طرح «سرا» که شبیه شرکت‌های هرمی گلدکوئیست عمل می‌کند. در حال حاضر یک اضطراب و تشویشی در درون شورا وجود دارد که تصمیم گیری برای آن‌ها را سخت کرده است. ما نباید خودمان را به چنین مجموعه‌ای سنجاق کنیم.
 در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه ۹۸ احزاب و گروه های سیاسی کشور هر کدام به  دنبال راه کارها و استراتژی هستند که بیشترین بهره را ببرند و کمترین زیان را در این رهگذر متحمل شوند. در این میان اصلاح طلبان نیز ضمن اینکه بیشتر احزاب آنها در «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» هستند و تهیه لیست واحد را به بعد از تایید صلاحیت ها موکول کرده اند، ولی در اصل رسیدن به لیستی واحد مشکلی ندارند.

معیار تهیه «لیست امید» در شورای سیاستگذاری، حمایت از دولت روحانی بود

حزب جمهوریت ایران اسلامی که اولین کنگره خود را در اوایل آبان ماه ۹۸ برگزار کرد و در ماهای اول فعالیت رسمی خود قرار دارد، هر چند در اصل شرکت در انتخابات موضع روشنی دارد، ولی در نحوه تعامل و ائتلاف با دیگر احزاب اصلاح طلب موضعی اتخاذ نکرده است، رسول منتجب نیا در آخرین موضع گیری خود، همه اعضای حزب را به تحمل تا اتخاذ استراتژی توسط شورای مرکزی حزب دعوت کرده است. لذا تا اعلام رسمی موضع حزب جمهوریت، از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کند و تکلیف ائتلاف درون اصلاح طلبی آنها نیز موکول به تصمیم شورای مرکزی در روزه های آینده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت در سومین جلسه شورای مرکزی که روز جمعه ۲۲ آذر در دفتر مرکزی این حزب برگزار شد، گفت: در میان منتخبین کنگره آبان ماه فقط مدرک دو نفر زیر کارشناسی است. ۱۱ نفر لیسانس، ۲۶ نفر فوق لیسانس و ۱۰ نفر با مدرک دکترا در مجموعه تصمیم گیری حزب جمهوریت ایران اسلامی وارد شده اند. این بشارت را باید داد، مجموعه‌ای جمع شده اند که همه تخصص‌های مورد نیاز را دارا هستند و می‌توانند به خوبی در روند حزب و کشور تحول ایجاد کنند.

وی افزود: در بدنه استان‌های حزب هم از شرایط حاکم است، بخصوص که جوانگرایی به تمام معنا در حزب جمهوریت اجرا شده است و همانگونه که شاهد هستیم بیشترین ثبت نام برای مجلس یازدهم را از میان زنان حزب داشته ایم که نشان می‌دهد حزب جمهوریت در شعار متوقف نشده است و برای اهدافی که تعریف کرده است عمل وجود دارد.

کیفیت ورود به انتخابات 

معیار تهیه «لیست امید» در شورای سیاستگذاری، حمایت از دولت روحانی بود

منتجب نیا خاطرنشان کرد: قبل از اینکه کنگره حزب برگزار شود، زمانی که برخی‌ها اعلام کردند انتخابات را تحریم می‌کنند، ما صراحتا اعلام کردیم در انتخابات شرکت می‌کنیم، حال همان افرادی که تا پیش از این از تحریم انتخابات حرف می‌زدند متوجه خطای خود شده اند و اعلام کردند شرکت خواهند کرد.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی تاکید کرد: استراتژی حزب جمهوریت حضور در صحنه است. در سراسر کشور حزب جمهوریت فعال است و حرف جدید برای گفتن دارد. اینکه استراتژی حضور در صحنه چگونه محقق می‌شود و کیفیت آن به چه شکل خواهد بود، باید روی آن بحث کافی انجام شود. این مباحث نظری است و باید آن را در شورای مرکزی پخته و مدون کنیم.

وی در خصوص معیار حمایت حزب متبوع خود کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت ما از کاندیدا‌ها اینگونه نیست که ما از هر کس که خود را اصلاح طلب معرفی کرد یا در این ایام به ما نزدیک شد، حمایت کنیم. همین لیست امید را در نظر بگیرید، این‌ها چگونه در لیست وارد شدند؟ من خودم عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در آن زمان بودم. تعداد زیادی از نیرو‌های اصلاح طلب رد صلاحیت شدند، ما هم باید تصمیم می‌گرفتیم.

وی اضافه کرد: معیاری که برای حمایت شورای عالی از لیست نهایی «امید» اتخاذ شد «معیار حمایت از دولت روحانی بود». بحث اصلاح طلبی نبود. در شرایطی قرار داشتیم، همین که کسی مخالف روحانی نبود برای ورود به لیست کفایت می‌کرد. آیا اکنون برای حزب جمهوریت این معیار، معیار درستی است؟ کمیته انتخابات و دفتر سیاسی ما باید ملاک و معیار‌هایی در چهارچوب مرام و اهداف حزب تعریف و به شورای مرکزی ارائه کنند.

منتجب نیا یادآور شد: در رابطه با نحو مواجهه با دیگر اصلاح طلبان هم لازم است نکاتی را یادآوری کنم. با شورای عالی سیاست گذاری که از اول مخالف بودم و آن را مخالف دموکراسی و بدعت می‌دانستم. در این شورا اختلاف شدید وجود دارد. طرحی را معرفی کرده ند بنام طرح «سرا» که شبیه شرکت‌های هرمی گلدکوئیست عمل می‌کند. در حال حاضر یک اضطراب و تشویشی در درون شورا وجود دارد که تصمیم گیری برای آن‌ها را سخت کرده است.

وی افزود: ما نباید خودمان را به چنین مجموعه‌ای سنجاق کنیم. ولی چه کسی باید تصمیم گیری کند؟ من یک نفر از شورای مرکزی حزب هستم، لذا شورای مرکزی باید جلسه‌ای مفصل در خصوص موضع حزب در اینگونه مسائل ترتیب دهد که تکلیف خود را با خودمان و کمیت و کیفیت ارتباط با دیگر اصلاح طلبان را روشن کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: تا زمانی که شورای مرکزی حزب جمهوریت استراتژی خود را مشخص نکرده است، معیار نمایندگی مشخص نشده، تعامل با احزاب و گروه‌ها تصویب نشده، هیچ شخص حزبی از نظر تشکیلات مجاز نیست در هیچ نقطه از کشور با شخص و گروهی کار کند و به هیچ کاندیدایی قولی بدهد.

وی در پایان در خصوص نحوه فعالیت استان‌های حزب جمهوریت نیز یادآور شد: در تمام استان‌ها باید مجمع عمومی تشکیل و شورای مرکزی آن استان انتخاب شوند، شورای مرکزی دبیر استان را انتخاب خواهند کرد. تمام مراحل و مراتب باید مطابق اساسنامه و دموکراتیک باشد. 

/حرف تازه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا