آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

حضور سرد اصلاح‌طلبان برای نامزدی در انتخابات؛ کمرنگ، محدود و بدون عارف

اصلاح‌طلبان

در ادامه باید دید که حضور این چهره‌ها می‌تواند اصلاح‌طلبان را واجد یک لیست ۳۰نفره در تهران و چند لیست در شهرستان‌های بزرگ کند یا قرار است که صحن مجلس را به‌طور ضمنی به رقیبان اصولگرای خود واگذار کنند؟

رقابت این دوره انتخابات مجلس برای اصلاح‌طلبان دشوارتر از سال‌های گذشته است. پس از حوادث سال‌های ۹۶ و ۹۸ و پاییز و زمستان سرد اصلاح‌طلبان و دولت، بخش قابل اعتنایی از حمایت عمومی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با بحران مواجه شد و خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌ها، این روند را سرعت بخشید. در این شرایط، کسانی مانند محمدرضا عارف با انتقاد از سیاست ائتلاف گرایی اصلاح‌طلبان، مقابل جریاناتی مانند کارگزاران ایستادند. هرچند خود حزب کارگزاران سازندگی نیز حضور فعالی در روزهای ثبت نام نداشته است. در ادامه باید دید که آیا اصلاح طلبان می توانند در این موقعیت دشوار به یک لیست سی نفره در تهران و کاندیداهای شاخص در شهرستان ها نیز برسند یا خیر؟

از مطهری و صادقی تا منصوری و شکوری‌راد ثبت نام کردند

امروز محمدرضا عارف سرلیست فهرست امید در بازدید از خبرگزاری ایسنا به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس این خبرگزاری در گفت‌وگویی ضمن تشریح دلایلش برای عدم کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم گفت که در این دوره ثبت نام نمی‌کند. این شوک عظیم به اصلاح‌طلبان شاید بتواند بیانگر بحران در این جبهه سیاسی باشد.

از هفته گذشته که ثبت نام‌ها در انتخابات مجلس شروع شد، بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از ثبت نام در این میدان رقابت سیاسی سر باز زدند. چهره‌های شاخص یکی پس از دیگری این میدان را خالی کرده و برای رقیب جا خالی کردند.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که ضعف عملکرد دولت و فراکسیون امید در مجلس عامل اصلی این تصمیمات بوده است. با این حال کسانی مانند شکوری‌راد و آذر منصوری از حزب اتحاد ملت از شهر تهران اقدام به ثبت نام در این کورس سیاسی کردند.

از سوی دیگر، عضو غایب چند دوره اخیر مجلس شورای اسلامی یعنی علیرضا خباز که نماینده اصلاح‌طلب ادوار مختلف مجلس بود و بخاطر مسئولیت‌هایی در استانداری و وزارت کشور از صحنه رقابت از حوزه انتخابیه کاشمر غایب بود، این بار سنت شکنی کرده و از تهران برای این رقابت‌ها کاندید شده است. وی که سابقا از اعضای حزب اعتماد ملی نیز بوده است، در روزهای اول این مهلت اعلامی ثبت نام کرد.

در این میان چهره‌های معتدلی مانند علی مطهری نیز اقدام به ثبت نام کردند. البته مواضع کسی مانند مطهری باتوجه به حوادث اخیر پسابنزینی چندان معتدل نبود و فقدان حضور فامیل وی در هیات رئیسه مجلس با عدم ثبت نام علی لاریجانی محرز شد.

علاوه براین چهره‌های رادیکال‌تری از جریان اصلاحات مانند محمود صادقی نیز در ثبت‌نام‌های این دوره با امید به عبور از فیلتر شورای نگهبان شرکت کردند.

این درحالی است که محمدعلی وکیلی عضو لیست امید مجلس دهم نیز به عنوان مدیر مسئول روزنامه ابتکار دوباره از تهران برای نامزدی ثبت نام کرد. حتی همکار مطبوعاتی او یعنی مدیر مسئول روزنامه اعتماد (الیاس حضرتی) نیز در کنار صوفی و افشانی به توصیه محمد خاتمی ثبت نام کرده اند.

در ادامه باید دید که حضور این چهره‌ها می‌تواند اصلاح‌طلبان را واجد یک لیست ۳۰نفره در تهران و چند لیست در شهرستان‌های بزرگ کند یا قرار است که صحن مجلس را به‌طور ضمنی به رقیبان اصولگرای خود واگذار کنند؟

/نامه نیوز

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا