آخرین خبرهافرهنگی و هنری

میلاد پیامبر در سایه قضیه بنزین/ سرشار: برای نوشتن زندگی پیامبر (ص) ۳ سال خانه نشستم

بنزین

علی مطهری با تأسف از تحت شعاع قرار گرفتن میلاد پیامبر (ص) به وسیله خبرهای بنزینی گفت: ما شیعیان به میلاد پیامبر توجه کافی نداریم و در مقایسه با اهل سنت عقب‌تریم. انگار تقسیم کاری انجام شده و قرار است اهل سنت به پیامبر و شیعیان به ائمه بپردازند.

به گزارش تدبیر شرق، نشست کتابخوان تخصصی پیامبر رحمت (ص) صبح امروز چهارشنبه ۲۹ آبان در کتابخانه پارک شهر و با حضور چهره‌های مختلف ادبی و سیاسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدرضا سرشار به معرفی کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» پرداخت و اظهار داشت: قبل از انقلاب رمانی درباره زندگی حضرت رسول (ص) می‌خواندم که نویسنده‌‌ای متشرع نداشت، اما زبان عربی خوب می‌دانست و سررشته‌ای در داستان‌نویسی داشت. این کتاب اثر خیلی خوبی روی من گذاشت، هر چند آن زمان به دلایل منابع مورد اقبال و قبول علما نبود، اما وقتی آن کتاب را خواندم، عاشق پیامبر شدم و هرگز از دلم بیرون نرفت. احساس کردم یک داستان می‌تواند با انسان چه کار کند.

* سرشار: تحت تاثیر یک کتاب درباره حضرت رسول قرار گرفتم و عاشق پیامبر شدم

وی با بیان اینکه حس کردم اگر کسی پس از ده‌ها سال با منابع معتبر و علم روز داستان‌نویسی، اثری بنویسد که مطلوب و تأثیرگذار باشد چقدر می‌تواند مثمرثمر باشد،‌ گفت: سال ۵۹ به شهادت اولین مصاحبه با محمود حکیمی آرزو کرده بودم چنین کاری را تولید کنم. هر چند نویسنده حق ندارد قبل از رسیدن به قله اوج نویسندگی، وارد این عرصه شود. از این رو ابتدا دورخیز کردم. دو قسمت را سال ۶۰ برای نوجوانان نوشتم، اما حس کردم به لحاظ تاریخی گره‌هایی دارم. از این رو خواهش کردم ناشر کتاب را منتشر نکند، چرا که برایم مهم بود در طول این سال‌ها کار کوچکی از آب در نیاید.

سرشار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال ۷۳ کتاب «یثرب، شهر یادها و یادگار‌ها» را نوشتم، گفت: این کتاب مربوط به داستان زندگی پدر حضرت رسول بود که ۵ بار تجدید چاپ شد، اما از ناشر خواهش کردم پس از مدتی آن را منتشر نکند.

وی به دیگر آثار خود از جمله پیامبری که دوست بچه‌ها بود یا مجموعه ۱۰ جلدی درباره زندگی پیامبر (ص) اشاره کرد و توضیح داد: نهایتاً سال ۱۳۷۳ همه کارهایم را کنار گذاشتم، خانه نشستم و سه سال غیر از نوشتن این کتاب کاری نکردم، اما ۵ سال برایش تحقیق کرده بودم تا مجموعه «از سرزمین نور» منتشر شد. آن زمان از رادیو، نمایشی پخش می‌شد و من همزمان وقت برای نوشتن کتاب می‌گذاشتم که در نهایت حاصلش چنین اثری شد.

سرشار با بیان اینکه مجموعه ۱۵ جلدی نیز از دل آن روایت‌ها برای نوجوانان منتشر شد، گفت: داستان‌نویسی امروز از جهاتی به علم نزدیک شده چرا که بدون مطالعه در رشته خاص نمی‌توان داستان آن را نوشت.

وی با بیان اینکه اصل این کارها توفیقات الهی است، گفت: وقتی کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» را نوشتم، تنها تفقد رهبر انقلاب برایم کافی بود که فرمودند اگر سرشار ظرف ۳۰ سال کاری انجام ندهد، غیر از این که این کتاب را به سرانجام برساند، برایش کافی است و برایم کافی هم بود چرا که کتاب به زبان‌های مختلف از جمله ترکی و عربی نیز چاپ شد. در لبنان برایش رونمایی برگزار شد و به زبان انگلیسی ترجمه شد، به اردو نیز همچنین اما هنوز چاپ نشده است.

به گفته وی، تعدد و تکثر مطالب درباره موضوعی این چنین احساس سیری کاذب در جامعه ایجاد می‌کند. امروز هر ناشری برای جور شدن جنسش یک دوره کتاب برای ائمه منتشر می‌کند که به نظرم این کار خوب نیست. بنده تجارت با دین و ائمه را نمی‌پسندم.


یاسین حجازی در نشست امروز

* حجازی: ادبیات کلاسیک مظلوم و مهجور است

یاسین حجازی، نویسنده کتاب «قاف» ضمن قرائت بخش‌هایی از این کتاب گفت: این کتاب یعنی بازخوانی زندگی آخرین پیامبر اسلام از سه متن کهن فارسی با نام‌های تفسیر سورآبادی، شرف‌النبی و سیره ابن‌هشام در قرن‌های ۵، ۶ و ۷ نوشته شد.

وی گفت: حقیقتاً نخستین آثاری بودند که توسط اعراب فتح شده و حالا قرار است مکتوب شود. همین چند کتاب باعث شد این اثر را بنویسم، ولی یک سؤال مطرح بود و آن اینکه بوسیدن گونه معشوق آنگاه که گونه او کثیف است، چگونه خواهد بود؟ از سوی دیگر نویسندگان این سه کتاب شافعی‌ مذهب هستند و واقعیت این است که این چرک برای فرق مختلف وجود دارد و هر بار مطرح می‌شود چگونه گزارشی را بخوانم که کسی از دیگر فرقه آن را نوشته است، اما در این میان بنده معیاری را کنار دستم قرار دادم و آن کتاب علامه جعفر مرتضی عاملی بود. او سیره پیامبر را منقحکرده است. بنده نیز از مجموع این سه کتاب کهن و با در نظر گرفتن کتاب علامه که قرائت شیعیان بود کتاب را نوشتم.

حجازی ادامه داد: قاف ساده‌نویسی ندارد، بلکه شما عین متن قرن هفتم را می‌خوانید و من، عناصر دراماتیک متون کلاسیک را حفظ کردم. دیالوگ‌ها را نگه داشتم و هر عنصر دراماتیک را در یک صفحه از کتاب قرار دادم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه ادبیات کلاسیک مظلوم و مهجور است، گفت: افسوس بر نظام آموزشی ما که ما را با متون کلاسیک کشور چنان رویارو می‌کند که غول کنکور را باید با ضریب ۴ ادبیات به یاد آوریم، اما باید بدانیم وقتی این آثار را می‌خوانیم انگار متن پدرانمان را شنیده‌ایم؛ حلاوتی دارد و نیازی به خاک خوردن چنین کتاب‌هایی نیست.

* غلامرضا ابهری: ۲۵ سال است تحت تاثیر مقدمه «داستان راستان» شهید مطهری هستم

حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری نویسنده حکایت‌نامه موضوعی پیامبر نیز در سخنان کوتاه گفت: به نظر من زیباترین داستان، کتاب داستان راستان و مهم‌تر از آن مقدمه آیت‌الله مطهری بر آن است. ممکن است داستان‌هایی در نوجوانی خوانده باشم که فراموشم شده باشد، اما این مقدمه را همیشه برای دیگران مرور می‌کنم.

وی گفت: ۲۵ سال است که تحت تأثیر این مقدمه هستم و حکایت‌نامه را نوشتم. می‌دانستم چقدر تأثیرات تربیتی فوق‌العاده دارد.


حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری در نشست امروز

حیدری ابهری افزود: اولین کتابم «بوی بهشت» بود، اما گفتم برای یک بار همه حکایت‌ها را جمع کنم تا در دسترس همگان قرار گیرد. از این رو طرحی در جهت جمع‌آوری داستان‌هایی از بحارالانوار آغاز شد، اما متأسفانه کارم در مجموعه وقت ناتمام ماند ولی بالاخره یادداشت‌ها به دستم رسید و ۴۰۰ حکایت از بحارالانوار را جمع‌آوری کردم و در مقابل ۴۵۰ حکایت نیز از منابع تاریخی و اهل سنت جمع کردم و برای آنها ترتیب و ترکیبی موضوعی ایجاد شد. یعنی اگر حکایتی به چند موضوع مربوط می‌شد یکجا درج کردیم و باقی موارد ذیل آن آدرس داده شد.

* فتاحی: مردم اغلب به پیامبر ارادت دارند اما کردارشان خلاف ایشان است

حسین فتاحی نیز در این نشست، بخش‌هایی از کتاب «۳۶۵ حکایت از زندگی پیامبر اسلام» را برای حاضران خواند.

وی گفت: این اثر در ابتدا به صورت ۱۲ کتاب چاپ شد که ۳۰ روز با پیامبر را روایت می‌کرد؛ چون کتاب تصویرگری رنگی شده بود به پیشنهاد ناشر ۳۶۵ روز با پیامبر اسلام در ۶۰۰ صفحه برای بچه‌های دوره پایان دبستان چاپ شد. علت اصلی که خود بنده این کتاب را نوشته‌ام این بود که من در یکی از روستاهای یزد به دنیا آمدم و پدرم روحانی روستا، کشاورز و بنا بود اما شب‌ها برایمان کتاب می‌خواند.

فتاحی افزود: مردم اغلب به پیامبر ارادت دارند، اما کردارشان خلاف ایشان است. من فکر می‌کنم این مسأله از ناآگاهی ناشی می‌شود. فکر می‌کنند کتابی بنویسم تا از کودکی برای افراد مثمرثمر باشد و نتیجه تألیف چنین اثری شد زیرا پیامبر به ریزترین امور زندگی اشاره کرده و می‌تواند برای ما الگو باشد.

* علی مطهری: میلاد پیامبر امسال تحت تاثیر موضوع بنزین قرار گرفت

علی مطهری فرزند آیت‌الله شهید مرتضی مطهری نیز درباره ارائه سیری در سیره نقوی ضمن تبریک ایام میلاد پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: از حسن ابتکار نهاد کتابخانه‌ها درباره برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم، اما نقصی در میان ما شیعیان وجود دارد و آن اینکه به مسأله بزرگداشت پیامبر و میلاد ایشان توجه کافی نداریم و در مقایسه با اهل سنت عقب‌تر هستیم. به نوعی گویی تقسیم کاری بین مسلمانان انجام شده و پرداختن به پیامبر به اهل سنت سپرده شده و پرداخت به ائمه به ما شیعیان! جشن‌های میلاد پیامبر در میان اهل سنت به گونه‌ای نیست که در میان ما باید باشد. ما در این حوزه از آنها عقب‌تر هستیم البته پس از انقلاب جبران‌هایی صورت گرفته است، ولی باید توجه بیشتری صورت گیرد. امسال نیز بیش از آنکه درباره پیامبر بحث کنیم، مسأله بنزین مطرح شد.

مطهری با بیان اینکه به آثار آیت‌الله استاد مطهری اشاره‌ای می‌کنم، افزود: کتاب ختم نبوت درباره فلسفه ختم نبوت است. مسأله‌ای که می‌گوید چگونه با توجه به اینکه لازم بوده با تغییر شرایط ادیان و شریعت‌ها نسخ شوند، وقتی به پیامبر می‌رسد مسأله نسخ وجود ندارد و دین پیامبر را خاتم می‌دانیم. ایشان مفصل در این باب بحث کردند. کتاب به قلم ایشان است که از سوی حسینیه ارشاد مجموعه‌ای تحت عنوان محمد خاتم پیامبران منتشر شد.


علی مطهری در نشست امروز

وی افزود: کتاب خاتمیت مجموعه ۱۰ سخنرانی دیگر شهید مطهری است که در حسینیه ارشاد ایراد شده و در این کتاب پاسخ به شبهه امی بودن پیامبر داده می‌شود. البته در کتاب داستان راستان هم داستان‌های زیادی درباره پیامبر وجود دارد. کتاب وحی و نبوت که جلد سوم مجموعه جهان‌بینی اسلامی است هم از آن جمله است. کتاب نبوت مجموعه بحث‌هایی است که ایشان در مجموعه پزشکان داشتند و درباره ماهیت وحی و نبوت بحث می‌کند.

مطهری درباره کتاب سیره نبوی هم گفت: اینها مجموعه‌ ۸ سخنرانی ایشان در ایام فاطمیه در مسجد جامع بازار تهران است از روش‌های ایشان بود که در مورد موضوعی مدتی کار می‌کرد، یادداشت‌هایی می‌نوشت و هیچ وقت در سخنرانی‌ها پراکنده صحبت نمی‌کرد. پیش از هر سخنرانی موضوع را بررسی می‌کرد.

وی در پایان گفت: اینکه دنبال اظهار فضل باشیم، فایده‌ای ندارد. باید به میدان تأثیر در جامعه اهمیت دهیم. پدرم در تألیف آثار هرگاه احساس نیاز می‌کرد می‌نوشت. از این رو است که آثار او امروز، همچنان زنده است و داستان راستان ایشان به چاپ ۷۸ رسیده است.

* رحماندوست: ۲۷ سال پیش کتاب «بچه‌ها و پیامبر(ص)» را نوشتم

مصطفی رحماندوست شاعر صد دانه یاقوت نیز به معرفی کتاب ۷ حکایت از بچه‌ها و پیامبر پرداخت و گفت: چه بد که ما تولد پیامبر را جشن نمی‌گیریم. دو سال پیش وقتی تولد ایشان با حضرت مسیح (ع) همزمان شده بود در شهر آثاری از تولد حضرت مسیح بود، اما خبری از میلاد پیامبر نبود. این مسأله دل من را به درد آورد چرا که هیچ جا حتی در مساجد چراغی روشن نبود.


مصطفی رحماندوست در نشست امروز

وی گفت: ۲۷ سال پیش کتاب «بچه‌ها و پیامبر(ص)» را نوشتم. ۷ حکایت از پیامبر یافتم که حاکی از برخورد مهربانانه پیامبر با بچه‌ها بود. کتاب خوبی برایم بود و برکت زیادی داشت؛ چرا که ۲۸ بار تجدید چاپ شد و با تیراژ‌های ۲۰ هزار تاییمنتشر شد؛ در حالی که این اواخر به ۲۵۰۰ تا رسید بود. در این داستان‌ها شخصیت پیامبر زمینی است. این کتاب در زمان انتشار، مخالفانی داشت، اما در نهایت منتشر شد. ان‌شاءالله از این قصه‌ها بیشتر نوشته شود.

در این مراسم، حسین اسرافیلی نیز به شعرخوانی پرداخت.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا