اسلایدربین الملل

اپوزیسیون ترکیه: دولت از کودتای ژوئیه خبر داشت ولی مانعش نشد

اپوزیسیون ترکیه

حزب مردم جمهوری خواه ترکیه اعلام کرد کودتای نافرجام سال گذشته یک کودتای کنترل شده‌ بود که از وقوع آن جلوگیری نشد.

تدبیرشرق// به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه در یک گزارش ۳۰۷ صفحه‌ای درباره تحقیقات در مورد کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه اعلام کرد: واقعیت‌های موجود درباره این کودتا نشان می‌دهد که کودتا کنترل شده و قابل پیش بینی بود اما برای جلوگیری از وقوع آن اقدامی انجام نگرفت و در مقابل از آن بهره‌برداری شد.

به نوشته این گزارش احتمال وقوع کودتای ۱۵ ژوئیه از مدتها قبل مشخص بود و انتظار وقوع آن می‌رفت اما به این کودتا به عنوان یک فرصت برای دستیابی به هدف نهایی نگاه می‌شد.

این گزارش در ادامه به مقالات نوشته شده توسط فواد اوغور، یکی از ستون‌نویس‌های روزنامه‌های ترکیه پیش از وقوع کودتا مبنی بر وجود تحرکات مشکوک در ارتش ترکیه درباره احتمال کودتا اشاره کرد و آورد: براساس این واقعیت‌ها می‌بایست سازمان اطلاعات ملی ترکیه از وقوع این کودتا باخبر می‌شد. زیرا زمانی که چنین اطلاعاتی در اختیار یک روزنامه نگار قرار می گیرد، غیرقابل باور است که سازمان اطلاعات ملی ترکیه اطلاعی در این باره نداشته باشد.

حزب مردم جمهوری خواه ترکیه در بخش دیگری از این گزارش نوشت: با وجود دیدار شش ساعته هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ملی ترکیه با خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه در روز ۱۴ ژوئیه؛ یک روز پیش از کودتای نافرجام هیچ اقدامی برای جلوگیری از وقوع کودتای ۱۵ ژوئیه انجام نشد.

این حزب در این گزارش مقامات ترکیه را به نادیده گرفتن شواهد موجود مبنی بر وقوع کودتا کرد و نوشت: حزب عدالت و توسعه از وضعیت به وجود آمده بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه با اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور  بهره برده و به دنبال اجرای سیستم ریاستی و تحکیم قدرت خود بوده است.

با این حال نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در واکنش به گزارش حزب اپوزیسیون ترکیه اعلام کرد: این گزارش نشانه حمایت این حزب از توطئه‌گران کودتا است. استفاده از الفاظی مانند “کودتای کنترل شده” نشان دهنده بزرگترین حمایت از توطئه گران ۱۵ ژوئیه است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا