آخرین خبرهایادداشت

این جوانان را قدر دانید و بر صدر نشانید

اصلاح‌طلب

مهدی فریدی کلورزی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، در یادداشتی به ضرورت حضور مؤثر جوانان در عرصه‌های تصمیم‌گیری پرداخته و به موضوع مطرح شدن نام بخشدار جوان خشکبیجار برای تصدی معاونت سیاسی فرمانداری رشت و عدم توجه منتقدان به عملکرد او، اشاره کرده است.

گام دوم انقلاب، محکم و با صلابت خواهد بود اگر حضور جدّی و مؤثر جوانان در تمام عرصه‌های مدیریتی کشور محقق شود. رهبر معظم انقلاب نیز با عنایت به چنین ضرورتی، محور اصلی بیانیه‌ی گام دوم انقلاب را به جوانان اختصاص دادند.
ورود به زمانه‌ی نو نیازمند حضور در زمینه‌های نوین است و جوانان، حامل اندیشه‌های نو برای حضور قدرتمند در زمینه‌های نو هستند.
می‌توان البته بی‌توجه به ضرورت‌های زمانه و با چشم بستن بر جهش‌های محیرالعقول جوامع بشری در دهه‌های اخیر، به هر بهانه‌ای در راه ورود جوانان کارآمد و شایسته‌ی این مرز و بوم به عرصه‌های خدمتگزاری سنگ‌اندازی کرد و عنان امورات خلق‌الله را به دست مدیرانِ بی‌انگیزه، بی‌تحرک و معترض‌ساز سپرد؛ اما سرانجام واقعیت‌های تلخ ناشی از بی‌تدبیری رخ خواهد نمود و همگان را به وادی بلا خواهد کشاند.
گیلان‌زمین از روزگاران دور، دروازه‌ی مبادلات فکری و فرهنگی ایران با جهان بوده و با اتکاء به سرمایه‌های گران‌سنگ انسانی خویش در برهه‌های تاریخ‌ساز این مملکت، همواره نقشی بی‌بدیل و پیشرو داشته و در توسعه‌یافتگی نیز در قیاس با سایر مناطق کشور حائز رتبه‌های برتر بوده است. مع‌الاسف سالیانی‌ست که گویا بر پا و بال‌های این پرنده‌ی سپیدِ همواره در اوج، وزنه‌هایی آویخته و زمین‌گیرش کرده‌اند. کافی‌ست سری به شهرک‌های صنعتی‌اش بزنیم یا به نظاره‌ی مزارع و باغاتش بنشینیم یا به مراکز فرهنگی‌اش بنگریم. در توضیح این بی‌رونقی و پژمردگی گیلان، می‌توان دهها دلیل اقامه کرد؛ اما اگر نیک مداقه کنیم، شاید علت‌العلل پس رفتن گیلان در زمان را باید ناشی از فقدان یا کمبود مدیران کارآمد، باانگیزه و آگاه به ضروریات زمانه در بدنه‌ی مدیریتی استان قلمداد نمود.
پس از سالها بی‌رغبتی به حضور مؤثر جوانان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و عواقب زیان‌بار این روش و منش، ورود جوان‌ترین استاندار کشور به گیلان و تکیه بر مسند استانداری، بارقه‌های امید را در دل جوانان و بانوان گیلانی زنده کرد. تأکیدات رهبر انقلاب و دستورات رئیس جمهور مبنی بر استفاده از ظرفیت عظیم جوانان و بانوان، در تمام میادین سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، دست استاندار جوان را برای پیشبرد پروژه‌ی «جوان‌سالاری» در گیلان باز گذاشت و حضور قابل توجه جوانان و بانوان در سطوح مدیریتی، علیرغم بعضی انتقادات و با وجود برخی کاستی‌ها، چنان مؤثر افتاد که بنا بر اظهارات استاندار کنونی «با ورود جوانان در عرصه های مدیریتی، شاهد کارنامه قابل قبولی از آنان هستیم».
با این اوصاف، در هفته‌های اخیر و به دنبال مطرح شدن نام یکی از موفق‌ترین مدیران جوان استانداری برای تصدی معاونت فرمانداری رشت، اظهار نظرهایی در مخالفت با این انتصاب صورت گرفته است. مخالفان، بدون توجه به پاکدستی بخشدار جوان خشکبیجار و کارنامه‌ی بر جای مانده از دوران خدمتگزاری او در این بخش، به ویژه در زمینه‌ی مبارزه با فساد و تلاش برای به سامان رساندن پروژه‌های عمرانی و …، عمدتاً سلایق سیاسی خویش را مبنای مخالفت و مقیاس ارزیابی قرار داده‌اند؛ اما کافی بود تا از نزدیک شاهد پیگیری‌های مجدّانه‌ی این مدیر با انگیزه برای رفع مشکلات مردم و توفیقات وی در این راه باشند و یا به جای انتقاد از حضور او در یک سخنرانی قانونی و با مجوز از شورای تأمین استان – که متأسفانه با ورود تنش‌آمیز مخالفان به محل سخنرانی، به درگیری‌های محدودی منتهی شد – توجه خود را به نقش وی در کاهش تنش و جلوگیری از درگیری معطوف می‌ساختند تا شاید به جای تقبیح حضور وی در آن مراسم قانونی – که بنا به دستور مقام مافوق برای کاهش تنش‌های احتمالی صورت گرفته بود – زبان به تقدیر از وی گشوده و در این صورت چه بسا لحن و محتوای اظهارنظرها و بیانیه‌های صادره به عدالت نزدیک‌تر می‌بود.
حسن‌پور، صبغه و سابقه‌ی سیاسی و حزبی دارد؛ کتمان هم نمی‌کند و اصولاً چه نیازی‌ست به کتمان و انکار؟! فعالیت در احزاب رسمی کشور، نه تنها نقطه‌ی ضعف نیست بلکه برای یک مدیر سیاسی، چه بسا یک ضرورت است. با این حال، حضور پر رنگ و مؤثر او در یک جریان سیاسی، نافی خدمت بی‌شائبه‌ی بخشدار جوان به مردم نبوده است؛ فارغ از هر گرایش و سلیقه‌ی سیاسی مراجعان.
امید است با سعه‌ی صدر تمام دلسوزان و در سایه‌ی درایت مسئولان، شاهد حضور بیش از پیش جوانان باکفایت، پویا و پرتحرک در عرصه‌های کلان مدیریت استان باشیم.

کشورهای توسعه‌یافته‌ی جهان، با اتکاء به تمام ظرفیت‌های انسانی خویش به حرکت شتاب‌آلودشان در فتح قله‌های ترقی ادامه خواهند داد؛ چه ما همراه‌شان باشیم و چه نباشیم. شرایط کشور ایجاب می‌کند که فارغ از تنگ‌نظری و به دور از طرد و نفی سرمایه‌های خویش، همگان همّت کنیم برای گذر کشور از تنگناهای صعب و سخت پیشِ رو.
«اَمائیم کَس‌کَسِ پشت / اَمائیم پنج‌تا انگشت / جمع‌آبیم تا بیبیم مُشت».

یادداشتی به قلم مهدی فریدی کلورزی

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا