آخرین خبرهااجتماعیاسلایدر

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس : طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و فلات مرکزی ایران ، هزینه های بالای اقتصادی و زیست محیطی دارد

دریای خزر

حجت الاسلام محمد مهدی افتخاری نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در واکنش به صدور مجوز زیست محیطی برای انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و فلات مرکزی ایران ، گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران ، برای اولین بار در حدود ۲۵ سال پیش و در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شد که حتی اتصال آن به دریای عمان و خلیج فارس نیز مطرح بود اما بعدها این موضوع مسکوت ماند تا اینکه در اواخر دهه هشتاد دوباره زمزمه هایی شد و در دولت دهم در دستور کار قرار گرفت و تصمیم بر آن شد که به میزان ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال به استان سمنان منتقل شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در ابعاد مختلف این طرح قابلیت اجرایی ندارد و هزینه های اقتصادی آن به صرفه نیست و عوارض اکولوژیک و زیست محیطی خواهد داشت. برای اجرای این طرح لوله هایی به قطر دو متر در نظر گرفته شده است که می بایست بیش از ۴۰ کیلومتر از این مسیر لوله گذاری از مناطق جنگلی استان مازندران و حدود ۸۰ کیلومتر از آن از مسیر مراتع کوهستانی و ییلاقی این استان گذر کند. با توجه به اینکه اجرای طرح ، مستلزم اجرای پروژه های عمرانی و خاکبرداری و تخریب محیط زیست است، طبیعتاً بخش وسیعی از جنگل های هیرکانی ، پوشش گیاهی و مراتع از بین خواهد رفت که آسیب های جدی زیست محیطی درپی خواهد داشت. در واقع نگرانی های زیست محیطی فعالان این حوزه بی دلیل نیست.

نماینده فومن و شفت افزود: از سوی دیگر ما در اجرای این طرح با مشکلات زیست دریایی نیز مواجه خواهیم شد. چون اگر نمک زدایی در مبدا انجام شود، می بایست حجم بالایی از آب شور مجدد وارد دریا شود. بنابراین به زعم کارشناسان این حوزه ؛ آب شور سنگینی که برگشت داده می شود ، مشکلات جدی برای موجودات دریایی و کف زی ایجاد می کند که به اکوسیستم آن آسیب جدی وارد کرده و بحران زاست . چون دریاچه خزر ، همانند دریاچه های ارومیه و آرال بوده و اگر در پهنه آبی آن تغییرات غیرعلمی ایجاد کنیم ، به محیط زیست و مردم خیانت کرده ایم.

حجت الاسلام افتخاری تصریح کرد: هزینه های اجرای طرح بسیار بالاست و خارج از توان اعتبارات دولتی است و سرمایه گذاران داخلی نیز هرگز چنین ریسک بالای اقتصادی را نمی پذیرند. چون هزینه طرح در اوایل سال ۹۶ به میزان ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که با توجه به افزایش نرخ ارز ، اجرای طرح در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. اگر قرار است ۳۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه هزینه شود ، آیا بهتر نیست این هزینه صرف دیگر زیرساخت ها و ظرفیت های اقتصادی استان سمنان شود. ما نباید به زور صنایع را در یک استانی که مشکل آب دارد ، ایجاد کنیم. ما این تجربه را در اصفهان داشتیم. در اصفهان ، با وجود کم آبی ؛ شاهد گسترش صنعت بودیم تا جایی که هم اکنون این استان با بحران آلودگی صنعتی وکمبود شدید منابع آبی مواجه شده است. حتی سبب مهاجرت بومیان اصفهانی نیز شده که عوارض آن هجوم آنان به استانهای شمالی و ویلاسازی در این مناطق است. اکنون با توجه به شرایط موجود، شایسته مردم نجیب گیلان و دولت تدبیر و امید نیست بجای آنکه مشکل انباشت پسماندها ، دفع غیر اصولی زباله ها و نفوذ آلودگی به رودخانه های شمال ایران را حل کند ؛ معضلی جدید به محیط زیست آسیب پذیر شمال کشور تحمیل نماید.

وی با اشاره به لزوم ایجاد سدهای زیرزمینی برای مقابله با خشکسالی در مناطق کویری ، گفت: برای حیات کویر باید سدهای زیرزمینی ساخت. این سدها هزینه پایین تری نسبت به سدهای سطحی دارد و با اقلیم مناطق کویری نیز همخوانی داشته و موجب ایجاد ذخایر آبی در زیر زمین می شود.

نماینده مردم فومن و شفت اذعان داشت: هر کار غیرکارشناسی، عواقب بسیار بدی به همراه خواهد داشت. نمی دانم آقای رئیس جمهور با نظر کدام کارشناسان چنین برنامه‌ریزی را انجام داده است اما در طول مدتی که این مساله مطرح شده ، مورد هجمه بسیاری از کارشناسان قرارگرفته ایم و حتی این کار را غیر تخصصی و غیر کارشناسانه می دانند.

حجت الاسلام افتخاری گفت: خزر یا بهتر بگوییم کاسپین ، دریاچه‌ای بسیار استراتژیک است و وجود بخشی از آن در استان گیلان بسیار برای ما ارزشمند است و می توان از آن بهره مند شد، گرچه کشور ما در بخش دریایی آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیت استفاده نکرده است ، با این حال امیدواریم که در کنار استاندار و مجمع نمایندگان گیلان و کارشناسان بتوانیم نظریه بسیار خوب و جامعی پیاده کنیم تا آسیبی به مردم و منطقه نرسد.

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا