آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

ترامپ: ایران از داعش نفرت دارد برای ایران بجنگیم؟/ اعمال تحریم علیه ترکیه بهتر از جنگیدن در منطقه است / جنگ ترکیه و کردها به ما ربطی ندارد / اطمینان دارد سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که در ترکیه مستقر هستند ایمن خواهند بود / آنجا (خاورمیانه) بخشی از دنیای آنها است، ما ۷۰۰۰ مایل با آنجا فاصله داریم / من محور تبلیغاتم را بازگرداندن نظامیانمان به کشور قرار دادم، الان هم دارم همین کار را انجام می‌دهم

داعش

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به انتقادات مطرح‌شده از راهبرد دولت او در سوریه گفت که اعمال تحریم علیه ترکیه از جنگیدن در منطقه بهتر است.

 به گزارش تدبیر شرق ,وبه نوشته رویترز، ترامپ که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت که اعمال تحریم علیه ترکیه بهتر از جنگیدن در منطقه است.

ترامپ همچنین درباره عملیات ترکیه در شمال سوریه گفته که این مسئله «مشکل ما نیست»، بلکه مسئله‌ای بین ترکیه و سوریه است.

او گفت: «سربازان ما در معرض آسیب نیستند و نباید هم باشند، چون دو کشور دارند بر سر سرزمین با هم می‌جنگند و این ارتباطی به ما ندارد. کردها الان ایمن‌تر هستند، آنها می‌دانند چطور  بجنگند و همان‌طور که گفتم آنها فرشته نیستند. باید به عقب برگشت و مسئله را بررسی کرد؛ اما آنها برای ما جنگیدند، ما پول زیادی دادیم تا آنها کنار ما بجنگند و اشکالی ندارد. عملکردشان وقتی کنار ما جنگیدند خوب بود و وقتی کنار ما نجنگیدند عملکردشان خوب نبود.»

ترامپ در ادامه مدعی شد که حدود ۱۸ ماه پیش اجازه نداده آمریکایی‌ها در کنار کُردها علیه عراق بجنگند. او گفت: «یک سال و نیم پیش اجازه ندادم آمریکایی‌ها در کنار کردها علیه عراق بجنگند. گفتم یک دقیقه صبر کنید. این کشور در اقدامی احمقانه ثروت‌هایش را برای جنگیدن برای عراق و در اطراف این کشور خرج کرده است. هیچ‌کس نمی‌داند چطور این پول‌ها را خرج کردند، ولی آنها تا به حال ۸ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌اند. گفتم حالا هم باید باز هزینه کنیم تا در کنار کردها علیه عراق بجنگیم. برای همین گفتم، نه، ممنون!»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که وضعیت را در مرز ترکیه و سوریه برای آمریکا از لحاظ راهبردی «عالی» می‌داند. او گفت: «من وضعیت را در مرز ترکیه با سوریه برای آمریکا از لحاظ راهبردی، عالی می‌بینم. سربازها ما از آنجا خارج شده‌اند، سربازهایمان کاملاً ایمن هستند، سوریه دارد از کُردها محافظت می‌کند و این مسئله خوبی است. همه بازیگرها هم از داعش متنفرند. همه در این باره صحبت می‌کنند: سوریه، بیشتر از ما، روسیه، بیشتر از ما. ما برای مبارزه با داعش در آنجا بودیم، آنها هم برای مبارزه با داعش در آنجا بوده‌اند؛ می‌توانند اوضاع را پیش ببرند و باید هم پیش ببرند. آنها می‌توانند در جنگ‌های خودشان و در سرزمین‌های خودشان مبارزه کنند.»

ترامپ بار دیگر گفت کشورهای دیگری در سوریه هستند که قدرت دارند و به اندازه آمریکا از داعش متنفر هستند، تنها در روزهای گذشته برخی از زندانی‌های داعش آزاد شده‌اند که آن هم برای اثرگذاری روی تصمیم آمریکا بوده است.

ترامپ همچنین گفت که اطمینان دارد سلاح‌های هسته‌ای آمریکا که در ترکیه مستقر هستند ایمن خواهند بود. پیش از این مقام‌های سابق آمریکا درباره وضعیت حدود ۵۰ بمب اتمی آمریکا که در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر هستند ابراز نگرانی کرده بودند.

ترامپ، ساعاتی بعد در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور ایتالیا هم گفت که تصمیم «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه برای آغاز عملیات در سوریه او را شگفت‌زده نکرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که تحریم‌های شدیدی علیه ترکیه در راهند. او گفت که قصد دارد نیروهای آمریکایی را به کشور بازگردانده و به جنگ‌های بی‌پایان خاتمه دهد.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا