آخرین خبرهایادداشت

اهمیت و ضرورت نقش آفرینی نخبگان و فعالان سیاسی اجتماعی در انتخابات آیندهچگونه می توان نقشه های فرصت طلبان و دلالان سیاسی را نقش بر آب کرد؟

انتخابات

انتخابات یکی از عرصه های تبلور مردمسالاری دینی و تجلی حضور و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت و روند اداره کشور در فرآیند قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین است.

از این جهت انتخابات نمایندگان مجلس در ماه پایانی سال جاری باید بتواند با ایجاد فضای سالم، پرنشاط و قانون مدار، عاملی در جهت ایجاد حس همدلی واتحاد میان مردم و مسئولان باشد و دولت و دستگاه های مجری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید از این فضا برای امیدوارکردن مردم به آینده ای بهتر استفاده نمایند. بدیهی است کیفیت و کمیت فضای انتخابات در کشور می تواند حس اعتماد و امیدواری را در میان مردم بیش از پیش زنده کرده و مسئولان را ملزم به انجام تکالیف خود نسبت به مردم کند. از این رو باید افراد و گروهها بدون آلوده ساختن فضای انتخاباتی و عدم استفاده از اقسام شیوه های قانون گریزانه و ناهنجاری های سیاسی، خود را در معرض تشخیص آگاهانه مردم قرار دهند.
سوابق برخی از رویدادهای انتخاباتی در چهل سال گذشته نشان داده است که متاسفانه برخی از باندها و گروه های سیاسی با استفاده از جوّ و التهاب خاص زمان انتخابات، و با بهره برداری از شیوه هایی ناسالم و نامطلوب به دنبال تبدیل فضای مشارکت قانونمند سیاسی به عرصه ای برای داد و ستد و معاملات سیاسی بوده اند. این رفتارهای غیرقانونی و هنجار شکنانه غالباً در زمانی رخ می دهد که برخی کاندیداها نمی توانند با وجهه مقبول سیاسی، علمی، اجرایی، یا داشتن حُسن سوابق و نیز به دلیل نداشتن برنامه، راهکار و راهبردهای لازم، اعتماد و آرای مردم را به خود جلب کنند؛ لذا به شیوه های نامتعارف و قانون شکنانه روی می آورند. این رویه ی نادرست موجب عدم رشد و پویایی نیروهای انقلابی، ارزشمند و شایسته از صحنه مشارکت های سیاسی می شود.
هر چند اینگونه اقدامات از طرف دستگاه های نظارتی انتخابات از جمله شورای محترم نگهبان و مراجع امنیتی و قضایی رصد می شود تا فضای انتخاباتی آلوده به دسیسه های برخی فرصت طلبان و بی مایگان سیاسی نشود، اما آنچه اهمیت و ضرورت اساسی و تعیین کننده دارد، حضور آگاهانه، کنش گرانه و مسئولانه نخبگان فکری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و از جمله حضور موثر آن دسته از فعالان سیاسی است که بیش از منافع احزاب و جریانها و گروههای خاص، به منافع و مطالبات برحق اقشار مختلف مردم می اندیشند. بدیهی است که این نخبگان و فعالان سیاسی اجتماعی می توانند فضای جامعه در ایام انتخابات را چنان مدیریت کنند که مجال و فرصت هرگونه سوء استفاده و تشویش افکار عمومی، از دلالان و سوداگران انتخاباتی گرفته شود و در مقابل اعتماد، اطمینان، احساس مسئولیت و مشارکت در آحاد مردم افزایش یابد. در چنین شرایطی مردم شاهد تغییر وضعیت موجود و بهبود مسایل اجتماعی و معیشتی خود خواهند بود.
نکته غیرقابل انکار این است که در این میان بانوان و جوانان میتوانند نقش عمده ای را در افزایش اعتماد و مشارکت اقشار مختلف ایفاء نمایند و اهمیت شأن و جایگاه بانوان و جوانان در رویدادهای سیاسی و اجتماعی را عینیت و تحقق بخشند. تنها در این صورت است که انتخابات فضایی برای پیوند میان مردم با مسئولان خواهد شد و مردمسالاری به معنی واقعی کلمه در جامعه تبلور خواهد یافت. بر این اساس، «میزان رای ملت خواهد بود» و مجلس مقتدر و صالحی تشکیل می شود که به معنای واقعی کلمه «عصاره فضایل ملت» را متجلی می سازد.
اینک روی سخن من با نخبگان جامعه اعم از اندیشمندان، فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بانوان و جوانان است! متاسفانه در برخی موارد از گذشته، شاهد سقوط اخلاقی و بروز ناهنجاری های رفتاری در برخی از اصحاب قدرت و سیاست بوده ایم که راه یافتن به مجلس یا هر منصبی در قدرت را به هر بها و با هر ابزار و روشی روا
می دانستند و گاه برای رسیدن به مقاصد خود، از شیوه هایی استفاده کردند که بیان آنها مایه شرمساری است. استفاده از چنین روشهایی گاه توانست بر سرنوشت انتخابات اثر بگذارد و موجب نارضایتی، بی اعتمادی و ناامیدی اقشار مختلف مردم شود و در نهایت از میزان انگیزه و اطمینان آنها برای مشارکت در انتخابات و امید به آینده ای روشن، امیدبخش و تحول گرا بکاهد.
بنابر این در صورت عدم توجه کافی و لازم دستگاهها و نهادهای برگزار کننده و نظارتی و مهمتر از آن عدم مشارکت نخبگان جامعه و فعالان سیاسی اجتماعی، بار دیگر شاهد نقش آفرینی فرصت طلبان و بنگاه داران انتخاباتی و نیز زمینه فرصت سوزی ها و تضعییع حقوق و منافع مردم ایجاد خواهد شد.
حضور فعال و مسئولانه و پرنشاط نخبگان فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و کنشگری آگاهانه و مسئولانه فعالان سیاسی و رسانه ای، تعیین کننده سرنوشت آینده حضور مردم شریف و آگاه ایران اسلامی در عرصه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین، برنامه ها و طرح های رشد و توسعه و تحول و ارائه مدل بهبود خواهد بود. این حقیقتی است که نباید در آن تردید کرد.

* نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی مردم لاهیجان و سیاهکل
و صاحب نظر در عرصه برنامه ریزی و مدیریت راهبردی کلان کشور

بهرام یعقوبی بیجاربنه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا