آخرین خبرهاسیاسی

بعد از امضای جنجالی کلانتری؛ تجمع نمایندگان شمالی در اعتراض به انتقال آب دریای کاسپین/ نامه ۴۰ نماینده به رئیس جمهور

دریای کاسپین

تعدادی از نمایندگان شهرهای شمالی کشور نسبت به انتقال آب دریای خزر به بخش‌های مرزی ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش تدبیر شرق، امروز در صحن علنی مجلس تعدادی از نمایندگان شهرهای شمالی کشور با حضور در جایگاه هیئت رئیسه و گرد آمدن به دور صندلی رئیس مجلس اعتراض خود را نسبت به انتقال آب دریای خزر به بخش‌های مرزی ایران نشان دادند.

این نمایندگان با در دست داشتن برگه‌هایی اعتراض خود را از جایگاه هیئت رئیسه به نمایش گذاشتند.

روی این برگه‌ها نوشته شده بود:

«نه به انتقال آب دریای خزر، استیضاح وزیر نیرو فوری، مردم اجازه نابودی دریای خزر را نمی‌دهند»

کاظم دلخوش اباتری، لاهوتی، یوسفیان ملا، قاسم احمدی لاشکی، اردشیر نوریان، نانواکناری، قربانی و … از جمله نمایندگانی بودند که در جایگاه هیئت رئیسه حضور داشتند.

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت خطاب به این نمایندگان گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم شما هم‌اکنون خلاف آیین‌نامه عمل می‌کنید. نمایندگان دارند تخلف می‌کنند.

رئیس جلسه همچنین به نمایندگان تذکر داد که سر جای خود بنشینند.

همزمان با اعتراض تعدادی از نمایندگان شمال کشور، تعدادی دیگر از نمایندگان نیز با حضور در جلوی جایگاه هیئت رئیسه به تماشای اعتراض آنها پرداختند.

نامه نمایندگان مجلس به روحانی

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی ، رئیس جمهور مخالفت خود با انتقال آب دریای  کاسپین  به استان سمنان را اعلام کردند.

این نامه تاکنون به امضای حدود ۴۰ نفر از نمایندگان رسیده و امضاهای آن رو به افزایش است.

متن کامل نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

در شرایطی که کشور بیش از هر چیز نیاز به روحیه هم‌افزایی و انسجام و امید به آینده دارد جای بسی شگفتی است که با وجود مخالفت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران، متخصصان حوزه‌های مختلف و نمایندگان استان‌های شمالی با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی و استان سمنان، دولت محترم همچنان بر اجرای این طرح پافشاری می‌کند.

در پایان ما نمایندگان ملت برای چندمین بار از حضرتعالی به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور انتظار داریم تا از اجرای چنین طرحی که نتایج آن نابودی محیط زیست، فرسایش سرمایه اقتصادی و اجتماعی است، جلوگیری نماییم.

موافقت محیط زیست با انتقال آب خزر به فلات مرکزی بعد از اعلام مخالفت کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران

گفتنی است هنوز یک هفته هم از اعلام مخالفت کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر نگذشته است که نامه موافقت رئیس سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران امضا شده است.

رئیس سازمان محیط زیست بی‌اعتنا به نتایج بررسی کارشناسی کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران در خصوص این پروژه که حاکی از اثرات مخرب این طرح انتقال بر جنگل‌های هیرکانی است، اجرای این پروژه را بلامانع دانسته و گفته است ضوابط زیست محیطی مورد نظر این طرح براساس تفاهم صورت گرفته در صورتجلسه کمیته ارزیابی ظرف مدت یک ماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد.

این در حالی است که کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران در خصوص طرح انتقال آب خزر به کویر تاکید کرده است: «در طول مسیر پیشنهادی جهت انتقال آب تعداد ۵ ایستگاه پمپاژ در حوزه استان مازندران پیش بینی شده؛ به طوری که هیچ‌گونه مطالعه و نقشه قابل بررسی جهت نحوه انتقال نیروی برق به ایستگاه‌های مذکور در مناطق جنگلی ارائه نشده است.»

در بخش دیگری از این گزارش با تاکید بر تخریب جنگل‌های هیرکانی آمده است:«با توجه به اینکه در برخی نقاط مسیر انتقال لوله آب، بیشتر از ۱۱ کیلومتر از مسیر پیشنهادی از حاشیه جاده‌های جنگلی عبور می‌کند، در صورت اجرای پروژه تخریب زیادی در پوشش جنگلی ایجاد خواهدشد. و با توجه به اظهارات کارشناسان وزارت نیرو و شرکت مهندسی مهاب قدس مبنی بر انتقال آب دریای خزر به سمنان با لوله به ابعاد به قطر ۲ متر در زمان بازدید میدانی و حریم ناشی از آن، انجام پروژه موجب تخریبات غیرقابل جبرانی بر پوشش جنگلی مناطق هیرکانی به عنوان میراث طبیعی کشور وارد می‌شود.»

/گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا