آخرین خبرهااجتماعی

جعفرزاده ایمن‌آبادی خبر داد: کشف ۷۰ هکتار زمین کِشت خشخاش توسط سازمان فضایی!

جعفرزاده ایمن‌آبادی

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس از کشف ۷۰ هکتار زمین کِشت خشخاش توسط سازمان فضایی خبر داد و گفت: طبق گزارش‌های ارایه شده ایران دارای رتبه نخست از لحاظ علمی و فنی در ساخت ماهواره است.

به گزارش تدبیر شرق ,به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در توضیح نشست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با حضور مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران، گفت: بر اساس گزارشی که رئیس سازمان فضایی ایران به نمایندگان ارائه کرد، دستیابی کشور به توانمندی‌های بومی در طراحی، ساخت و پرتاپ ماهواره‌های سنجش از دور و مخابرات تحقق پیدا کرده است.

پرتاب ۴ ماهواره بومی سازمان فضایی ایران طی یک سال آینده

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این سازمان چهار ماهواره در حال ساخت در سال جاری دارد که شامل ماهواره‌های ناهید«۱»، ناهید «۲»، ظفر و پارس«۱» است و برنامه‌ریزی آن برای پرتاب در شِش ماهه دوم سال ۱۳۹۸ و شِش ماه اول سال ۱۳۹۹ است.

وی افزود:  آقای براری همچنین در ارتباط با ارائه خدمات ارتباطی در مناطق دور افتاده و بستر ماهواره مخابراتی توضیحاتی ارائه کردند؛ مبنی بر اینکه چهار ماهواره مذکور بدون استفاده از کارشناس خارجی و با تکیه به توان داخلی ساخته شده است، در توضیح خدماتی که این ماهواره‌ها ارائه می‌دهند به استفاده از ظرفیت‌ ماهواره‌های سنجش برای پایش سیلاب و خسارات آن در فروردین ماه سال جاری، پایش سطح زیر کِشت محصولات استراتژیک کشاورزی و میزان تولید آن با دقت بالا نیز  اشاره کرد.

جلوگیری از ۲۳ میلیارد ریال خسارت سیل‌های استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: بر اساس گزارش رئیس سازمان فضایی ایران از ۸۲ تا ۹۹ کیلومتر بالاتر فضا محسوب می‌شود، متوسط اقتصاد فضا ۱۳۹ درصد است و حجم مستقیم ۳۵۰ میلیارد دلار است که این رقم ۳ هزار میلیارد دلار ارزش افزوده دارد. این سازمان ۸۱ درصد آمار خسارت سیل به استان گلستان و ۵۸ درصد آمار خسارت به استان خوزستان و لرستان را راستایی آزمایی کرده و از ۲۳ میلیارد ریال خسارت اضافی که قرار بوده پرداخت شود، جلوگیری کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: آقای براری در نشست امروز فراکسیون تشریح کرد که چهل سال است داده‌ها در اختیار سازمان فضایی ایران است و سازمان به محض وقوع یک اتفاق ناگوار سعه سنجش می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که آمار تولیدات کشاورزی شامل برنج، گندم، سیب‌زمینی، کلزا و جو قابل برآورد است. همچنین می‌توان میزان مورد نیاز برای واردات و صادرات را ارزیابی و در تصمیم‌های مدیریتی مشاوره دهند.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان فضایی ایران؛ استان خوزستان اعلام کرده است که ۲۵ هزار هکتار برنج تولید کرده اما طبق گزارش سازمان استان خوزستان ۷۸ هزار هکتار تولید برنج داشته و برای این میزان ۲ میلیارد ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف کرده است. در مورد استان فارس نیز علی‌رغم اعلام کِشت ۱۳ هزار هکتار برنج، ۲۵ هزار هکتار برنج کِشت و ۵۶۰ میلیون متر مکعب آب مصرف شده است. استان اصفهان نیز ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برای تولید برنج اختصاص داده است.

کشف ۷۰ هکتار زمین کِشت خشخاش/ رصد ساخت و سازهای غیرمجاز و تخریب جنگل

جعفرزاده ایمن‌آبادی در ادامه تصریح کرد: سازمان فضایی ایران همچنین اعلام کرد که ۷۰ هکتار زمین کِشت خشخاش را کشف کرده است، این سازمان همچنین می‌تواند وضعیت معادن را برآورد کند، توسعه استارت آپ‌ها و مشاوره به کشاورزان از دیگر توانمندی‌های این سازمان بوده که در ورامین در حال انجام است. سازمان فضایی ایران همچنین می‌تواند آخرین ساخت و سازهای غیرمجاز، تخریب جنگل و آتش سوزی جنگل‌ها را رصد کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: سازمان در زمان وقوع سیل استان گلستان ۳ بار مسیر سیل را گزارش داده است، همچنین به کمک استارت آپ‌ها گزارش هفتگی درباره جلبک‌هایی که برای شیلات مضر هستند را به سازمان شیلات ارایه می‌کنند. همچنین آقای براری اعلام کرد که ماهواره‌ای با دقت یک متر در سال ۱۴۰۰ در مدار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان فضایی ایران، در سال ۱۳۸۷ با ماهواره امید جزء ۹ کشور برتر بودیم که در یک مدار ۲۵۰ کیلومتری با طول عمر یک ماه برقرار کرده بودند. این ماهواره‌ها بدون مشاوره خارجی ساخته شده و هر یک ساعت و نیم، یک دور زمین می‌زند. این ماهواره در بالای ۵۰۰ کیلومتری قرار می‌گیرد و ۴۰۰ درجه تغییرات حرارت را در هر یک ساعت و نیم تحمل می‌کند یعنی ۱۶ بار تغییر حرارت صفر تا ۴۰۰ درجه دارد. تکنولوژی و مسیر آن هایتک و مرتبط با ایران است و تا ۵۰۴ کیلومتر هم توانستیم با ماهواره بریم.

جعفرزاده ایمن آبادی یادآور شد: رئیس سازمان فضایی ایران تاکید دارد که با استفاده از ظرفیت جوانان مسائل و مشکلاتمان را حل می‌کنیم، ماهواره ذوالجناح و ایستگاه و پایگاه پرتاب ماهواره با اتکا به نیروی داخلی کشور ساخته شده است، وی اذعان داشت که آمریکا در سه سال اول ۴۳ پرتاب داشته که ۲۷ پرتاپ آن فیلد شده است، روسیه نیز ۱۱ پرتاب داشته که ۷ مورد آن فیلد شده بنابراین اگر پرتابی از ما فیلد می‌شود، اتفاق عجیبی رخ نمی‌دهد.

انتخاب ایران به عنوان کوردیناتور گروه ۱۷۷ چین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: رئیس سازمان فضایی ایران در گزارش خود به نمایندگان یادآور شد که سازمان ۲ هزار ماهواره در فضا دارد در حالی که یک شرکت خصوصی آمریکا ۱۲هزار ماهواره و شرکت آمازون نیز ۳ هزار و ۴۲۰ ماهواره می‌خواهند در فضا قرار دهند. طبق پیش‌بینی این سازمان در چند سال آینده ۲۰ هزار ماهواره در فضا قرار می‌گیرد که حداقل ۲۰ ماهواره مهم باید از ایران باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق این گزارش از ۵۰۰ تا هزار کیلومتر هیچ محدودیتی برای ماهواره وجود ندارد، ایران به عنوان کوردیناتور گروه ۱۷۷ چین انتخاب شده است و مدار ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتری نقطه مدار ایران است. ما همچنین ۲۵ نقطه مداری را ثبت کردیم.

انتقاد سازمان فضایی ایران از صدا و سیما

جعفرزاده ایمن آبادی یادآور شد: رئیس سازمان فضایی ایران ضمن انتقاد از صدا و سیما گفت که صدا و سیما ماهواره‌ای خریده و ۶۰ درصد بازار ماهواره مخابرات را گرفته است لذا بخش خصوصی را غیرتوجیه اقتصادی کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: نمایندگان از رئیس سازمان فضایی ایران درخواست کردند درباره پیش‌روی آب دریا، هواشناسی، همکاری و استفاده از ظرفیت وزارتخانه‌ها، حمله ملخ، در حوزه قاچاق‌ها، جایگزین کردن استارت‌آپ رهنما به جای ویز و اقدامات دشمن گزارش تهیه و پیش‌بینی لازم را انجام دهد.

رتبه نخست ایران از لحاظ علمی و فنی و رتبه ۱۱ در دنیا در ساخت ماهواره

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آقای براری همچنین یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ علمی و فنی در منطقه اول و در دنیا رتبه ۱۱ را در موارد مذکور داراست، وی گفت از آنجایی که ماهواره بر بومی نداریم، به دنبال تحقق استفاده از ماهواره‌های نام برده هستیم البته از ۱۲ ماهواره آنلاین خریداری می‌کنیم و این در حالی است که کشورهای همسایه ما هیچ کدام ماهواره ندارند.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا