آخرین خبرهااستان ها

استاندار گیلان اولویت اساسی آب بندان ها باید تامین آب مطمئن زراعی باشد/ لایروبی آب بندان ها ظرفیت چند سد خاکی را صرفه جویی می کند

آب بندان ها

استاندار گیلان در همایش علمی نقش آب بندان ها در توسعه اقتصادی گیلان با اشاره به نقش آب بندان ها در توسعه کشاورزی و کاهش تنش های آبی در مزارع تاکید کرد: اولویت اساسی آب بندان ها باید تامین آب مطمئن زراعی باشد.

به گزارش تدبیر شرق؛ دکتر ارسلان زارع در همایش علمی نقش آب بندان ها در توسعه اقتصادی گیلان اظهار با بیان اینکه در شرایط پیچیده و دشوار اقتصادی کنونی کشور توجه به ظرفیت‌های داخلی و استفاده از پتانسیل های ویژه استان های کشور اهمیت دو چندانی دارد،اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌ها به ویژه در استان گیلان ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری و جغرافیایی کم نظیر این استان است .

وی وجود ۸۷۰ پهنه آب بندان و تالاب در استان با چشم انداز و ظرفیت های ویژه را یکی از مواهب خدادادی خواند و گفت: ظرفیت این آب بندان ها در صورت لایروبی ۴۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود که با هزینه اندک،قدرت حفظ و انتقال آب زراعی به اندازه یک تا چند سد مخزنی را دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه استفاده چندمنظوره از آب بندان ها در فعالیت های شیلاتی، تفریحی و گردشگری می‌تواند در اقتصاد جوامع روستایی و ماندگاری مردم در روستاها نقش موثری ایفا کند،افزود: اولویت اساسی آب بندان ها باید تامین آب مطمئن زراعی باشد .

دکتر زارع گفت:حفظ و صیانت از این ظرفیت ممتاز برای نسل آینده ،وظیفه ای همگانی است.

نماینده عالی دولت در گیلان، نقش آب بندان ها در کاهش مخاطرات از جمله سیل، روان آب و نیز توسعه اشتغال و کاهش مهاجرت را غیرقابل انکار خواند و بیان داشت: باید از ظرفیت مردم و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی، سرمایه گذاران بومی و منطقه‌ای، دهیاری ها و شوراهای اسلامی به منظور حفظ ، پاسداری و بهره برداری از آب بندان ها با اولویت توسعه جوامع روستایی بهره مند شد.

استاندار گیلان یادآور شد: با توجه به اینکه آبگیری آب بندان های کشاورزی باید در انتهای سال اجرا شود، بهترین زمان برای انجام عملیات لایروبی را فصل پاییز خواند و گفت: دستگاه‌های متولی به ویژه جهاد کشاورزی و آب منطقه ای باید برنامه‌ریزی خود را با رعایت سرعت و دقت در لایروبی و استحصال آب بندان ها به کار گیرند.

وی از سایر دستگاه‌ها از جمله میراث فرهنگی، شیلات و ورزش و جوانان نیز خواست تا در مدیریت منابع آب بندان ها و ارائه طرح های پیشنهادی کوشا باشند .

دکتر زارع با اشاره به همکاری هماهنگی نهادهای قضایی، نظارتی ، اجرایی و  بخش خصوصی در تدوین شیوه نامه آب بندان ها ،بر ضرورت ادامه این همکاری و هم افزایی برای پیشبرد اهداف طرح تاکید کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان انجام حداقل ۵ پروژه لایروبی و بهره برداری از آب بندان ها در هر شهرستان را مورد تاکید قرار داد و از فرمانداران و بخشداران خواست تا با همکاری در اجرای این مهم روند توسعه استان به ویژه در جوامع روستایی را تسریع کنند.

استاندار گیلان در پایان هم افزایی در مسیر تعالی استان را ضروری دانست و تصریح کرد: همه باید در راستای توسعه استان، با استراتژی و برنامه راهبردی توسعه پایدار بر مبنای سند آمایش استان یعنی توسعه سبزآبی گام برداریم.

/gilan.ir

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا