آخرین خبرهااستان ها

استاندار گیلان در نشست مجمع نمایندگان با حضور وزیر صمت خبر داد؛ دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت تشکیل می‌شود

اوراسیا

استاندار گیلان از تشکیل دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش تدبیر شرق؛ دکتر ارسلان زارع عصر امروز در نشست مجمع نمایندگان استان گیلان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به وجود ۲ هزار ۹۴۸ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۷ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: در این واحدهای صنعتی ۸۲ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: واحدهای صنعتی و تولیدی به عنوان یک ظرفیت خوب در کنار ظرفیت های اقتصادی بخش کشاورزی و گردشگری محسوب می شود که ۲٫۴ درصد ارزش افزوده کل کشور را دارا هستند در حالیکه گیلان تنها یک درصد جمعیت کشور را دارد.

وی افزود: به سبب وجود ظرفیت‌های خوب موجود در گیلان و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دبیرخانه اوراسیا در ایران با مرکزیت رشت در آینده‌ای نزدیک تشکیل می‌شود.

وی به وجود هزار و ۳۹۴ طرح نیمه تمام و در حال اجرا در گیلان با مجموع سرمایه گذاری ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود برای بالغ بر ۴۷ هزار نفر در این واحدها اشتغالزایی شود که زمینه تحولات گیلان را ایجاد می کند.

استاندار با بیان اینکه عمده تولیدات صنعتی گیلان در بخش های سلولزی، فولاد، قطعه سازی خودرو، دارویی، سیمان، روغن موتور و پوشاک است، اظهار داشت: تلاش ما براین است تا صنایع موجود در مرکز استان و منطقه آزاد انزلی سهم بسزایی در تولید ناخالص ملی و پیشرفت استان داشته باشد.

وی به حل مشکلات راه دسترسی و توسعه زیرساخت‌های برق در شهرک صنعتی سفیدرود رشت با دستور وزیر صمت اشاره کرد و افزود: دولت تدبیر و امید علیرغم همه تنگناهای موجود از صنایع حمایت و پشتیبانی می کند.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: با همه فراز و نشیب های موجود توانستیم در مدت کوتاه یک سال اخیر بیش از ۳۷۰ واحد راکد و نیمه راکد را به چرخه مجدد تولید برگرداند.

وی گفت: اگرچه برخی چالش های بخش صنعت عمومی است اما استان گیلان نیز با موضوعاتی همچون نرخ بالای سود تسهیلات، وجود معوقات بالای بانکی در واحدهای تولیدی و عدم مشارکت بانک های خصوصی مواجه است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: با دستور وزیر صمت فعالیت های اقتصادی زیرمجموعه‌های این وزارتخانه در مسیر افزایش میزان سرمایه‌گذاری در گیلان بیشتر می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: معتقدیم بانک ها علیرغم همه همکاری ها تمایل جدی برای مشارکت در سرمایه گذاری ثابت را ندارند و با این اوصاف چشم اندازی که در استان درنظرگرفته شده است، محقق نمی شود.

وی افزود: در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، برنامه های رئیس جمهوری و دولت زمینه صادرات کالاها تولیدی استان بیشتر از گذشته فراهم شده است.

استاندار گیلان به رشد ۸۳ درصدی صادرات محصولات تولیدی گیلان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل اشاره کرد و اظهار داشت: هدفگذاری صادرات امسال بر مبنای ۵۰۰ میلیون دلار است که ۴۰۰ میلیون دلار نیز از طریق منطقه آزاد انزلی، بندرکاسپین و انزلی پیش بینی شده است.

وی همچنین به برخی مشکلات کیفیت گندم وارداتی از استان‌های مجاور به گیلان و کاهش میزان آن اشاره و خاطرنشان کرد: با دستور وزیر صمت مقرر شد مشکل کیفیت و درصد حجمی گندم وارداتی به گیلان برطرف شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست اعضای این مجمع با وزیر صنعت ، معدن و تجارت و استاندار گیلان با اشاره به ظرفیتهای بالقوه تجاری و کشاورزی استان گیلان گفت : مقرر شد برای استفاده بهینه از محصولات کشاورزی گیلان به ویژه صادرات این محصولات به کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا تمهیدات ویژه اندیشیده و حتی دبیرخانه ای با مرکزیت رشت برای صادرات به این منطقه تشکیل شود.

دکتر محمدصادق حسنی در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع فرآوری محصولات کشاورزی استان برای صادرات گفت:  بهترین حالت برای صادرات محصولات کشاورزی فرآوری و بسته بندی، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی است.

/gilan.ir

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا