آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرخبر داغملی

اختصاصی/ نگاهی به افزایش بی رویه جراحی های زیبایی در جامعه ؛ بکش و خوشگلم کن!!

گاهی حتی مدت ها از بابت تزریق ژل های لب اذیت می شوند ودرد های جراحی امان شان نمیدهد ،اما چون نگرش آنها به این مقوله کاملا ضروری ومثبت است،لذا از متحمل شدن به خیلی از این دست مشکلات دریغ نمی کنند

جراحی زیبایی

اختصاصی تدبیر شرق -نوشین میربلوک : نوار چسب های سفید روی بینی وگرایش شدید بانوان ایرانی به جراحی زیبایی این روزها به صحنه ای معمول در کوچه وخیابان ها بدل شده است .

آمارها نشان ازافزایش این گونه جراحی ها ی زیبایی در بین زنان جامعه دارد.بطوریکه همه ما در بین دوستان ،آشنایان وهمکاران خود زنانی رالبهای برجسته وکاملا مصنوعی ویا گونه های نامتناسبی می‌بینیم که گاهی بجای زیباتر شدن ،چهره ای طبیعی خودشان را هم از دست داده اند.

عدم رضایتمندی از ظاهر شخص،وی را وادار به اینگونه عمل های غیرضروری میکند که گاهی حتی بعد عمل هم‌ حال خوشی ندارند و نگرش آنها نسبت به ظاهرشان همچنان منفی است.
بعضی از آنها بخاطر همسرانشان وبرخی دیگر صرفا بخاطر چشم و همچشمی های رایج وعده ای به دلیل جلب توجه و دیده شدن حاضر میشوند لب ،صورت وبدن خود را به تیغ های جراحی و البته ژل های مختلف بسپارند.
این افراد که هرروز هم برتعدادشان افزوده می شود چنین جراحی ها یی به نوعی باعث ارتقا در خود می بینند ومهم نیست این ارتقا در چه جهتی باشد .
گاهی حتی مدت ها از بابت تزریق ژل های لب اذیت می شوند ودرد های جراحی امان شان نمیدهد ،اما چون نگرش آنها به این مقوله کاملا ضروری ومثبت است،لذا از متحمل شدن به خیلی از این دست مشکلات دریغ نمی کنند.


ایران جز کشورهای پیشرو در جراحی های زیبایی زنان در دنیاست،درصورتیکه بسیاری از این عمل ها اصلن ضرورتی نداردو شخص با چهره طبیعی خود دلنشین تر و زیباتر به نظر میرسد.
اما با این حجم تبلیغات گسترده در زمینه انواع زیبایی های مصنوعی چون لب های برجسته تر ،گونه های برجسته و پوست های کاملا بدون چروک و اندامی بی نقص ،مسلما ذهن ها درگیر چالشی میشود که ناخوداگاه به این‌مسیر کشیده شده و ازآنها استقبال میکند ،بدون اینکه حتی لحظه ای به عوارض آنها بیاندیشند.

دراین زمینه با چند مرکز که خدمات زیبایی انجام میدهند گفتگو کردیم و آمار نشان دهنده افزایش بی رویه ای بود که واقعا جای تفکر و بازبینی دارد.حدود ۲۰ تزریق ژل لب در ماه در بازه سنی ۲۰ الی ۵۰ سال و ۳۰ مراجعه کننده بوتاکس که گاهی سن مراجعه کنندگان بزور به ۲۰ سال میرسد واصلاً نیازی به آن ندارند اما به دلیل ناآگاهی و اطلاعات کافی مصر به انجام آن هستند.

رضا علیزاده جامعه شناس و عضوهیات علمی دانشگاه گیلان ،دراین خصوص تشریح کرد:
درمورد افزایش جراحی های زیبایی ،میتوان گفت :این موضوع از یک سو میتواند مفهوم مدیریت بدن باشد ووقتی تغییر رویکرد وتغییرنگاه
در افراد جامعه ایجاد میشود ،نگاه ها به پدیده های مختلف نسبت به بدن تغییر میکند.
وی افزود: دردنیای امروز جراحی صرفا بعنوان یک درمان‌نیست.مخصوصا جراحی های پلاستیک وزیبایی ،که به آنها به عنوان رویکرد بهبود بخشی به بدن نگاه میکنند.

علیزاده بابیان اینکه ،درایران ازدهه۳۰ بحث جراحی وارد کشور شد،افزود:دردو دهه اخیر متاسفانه توجه افراطی نسبت به بدن وظاهر را در جامعه مشاهده میکنیم.
وی گفت : موضوع اصلی دراین رابطه فرد گرایی است و ترجیح فرد به خود ،که به سایر موارد اهمیت والویت بیشتری پیدا می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بااشاره به اینکه ،بخشی ازاین مسئله ،به تصویر منفی شخص از بدن ارتباط دارد،گفت :افراد میخواهند این تصویر منفی راازبین ببرندویاگاهی برای افزایش اعتماد به نفس جراحی های غیرضروری انجام میدهند.

وی افزود:مولفه دیگر میزان رضایتمندی از زندگی است وهرچه رضایتمندی از زندگی کمتر باشد ،پیرو آن گرایش بهچنین جراحی هایی نیز بیشتر خواهد بود.
رضا علیزاده اظهار داشت:فاکتور دیگر ،فشار هنجاری است یعنی به نوعی به سمت عمل های زیبایی کشیده میشوند که در اطرافیان ودوستان شخص چنین جراحی هایی آمار بالایی دارند و آن را تایید میکنند.
پس شخص حس میکند با دنبال نکردن چنین خواسته هایی ازآنها عقب است.البته تبلیغات زیادی هم در این حوزه شنیده ودیده میشوند که در افزایش آمار آن موثر هستند.

علیزاده بااشاره به اینکه دلیل دیگر هم‌ به پزشکان برمیگردد وچون درآمد بسیاربالایی ازاین راه کسب میکنند،یکسری امتیازات و تخفیف های خاص برای این متقاضیان‌در نظر میگیرند.
وی گفت :نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ،این قبیل جراحی ها فقط مختص قشر مرفه جامعه نیست وفقط اشخاص نازیبا ازآن بهره مند نمیشوند بلکه در همه اقشار جامعه این عمل های زیبایی انجام میشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان خاطر نشان کرد:
بسیاری ازارزش های بنیادین ،مثل تعمیق فکری ،مطالعه و عزت نفس وارزشهای عالی و متعالی ودر حال کمرنگ شدن هستند.
وی گفت:وقتی در جامعه ای پسوند ها ،پیشوندها و نوع ماشین ومحل زندگی ونوع پوشش یاظاهر افراد ،اهمیت پیدا میکند ،پس انتظار داشته باشید که سطحی درآن جامعه افزایش پیدا میکند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا