آخرین خبرهافرهنگی و هنری

در اولین شب مراسم هیات فرهنگی مذهبی بانوی آب؛‍

عاشورا

آیت الله سید صادق علم الهدی :

حرکت اجتماعی باید مصلحانه صورت بگیرد نه بر اساس اغراض شخصی

هیچ نهضتی بدون زنان به عنوان نیمی از جامعه نمی‌تواند به پیروزی برسد.

جذب حداکثری امام حسین از درس های واقعه عاشورا بود.

 

به گزارش تدبیر شرق وبه نقل از روابط عمومی هیئت فرهنگی مذهبی بانوی آب اولین شب از مراسم عزاداری با سخنرانی آیت الله علم الهدی شب گذشته ۱۶ شهریور در محل هتل المپیک رشت، برگزار شد و آیت‌الله علم الهدی در ابتدا صحبت‌هایشان را خطاب به فعالان عرصه فرهنگ و اجتماع دانست و افزود: افرادی که نسبت به اجتماع دغدغه دارند و اتفاقات را رصد می‌کنند از هیچ کوششی برای رسیدن به هدف نباید فروگذار ‌کنند.
آیت‌الله علم الهدی بابیان اینکه از عاشورا درس‌های زیادی گرفته می‌شود گفت: اولین نکته مدنظر فعالان عرصه اجتماع این است که حرکت اجتماعی باید مصلحانه صورت بگیرد نه بر اساس اغراض شخصی و در ادامه با اشاره به فرموده امام حسین (ع) افزود: من برای تفریح و فساد خارج نمی‌شوم من برای اصلاح آماده‌ام. درواقع هدف مصلحانه اولین چیزی است که امام در بیان دلیل قیام خودش بیان می‌کند.
قیام عاشورا را مترصد فرصت‌ها بودن عنوان نمود و گفت: امام ۱۲ سال بعد از صلح امام حسن (ع) دست به قیام زد. علم الهدی ادامه داد: امام حسین عجولانه کار نکرد و بعد از فراهم شدن فرصت دست به این کار زد.

رضای خدا را در نظر گرفتن نکته سوم موردنظر آیت‌الله علم الهدی از قیام عاشورا بود. او گفت: اگر به‌جای رضای خدا منیت در افراد وجود داشته باشد کارها درست انجام نمی‌شود.
ایشان در ادامه افزود: درس بعدی که فعالان فرهنگ عمومی باید از فرهنگ قیام عاشورا یاد بگیرند استفاده از نیروهای داوطلب خالص است. گاهی نیروهای یک مجموعه به خاطر نیت سویی که دارند اصل حرکت خوب را به زمین می‌زنند.

مسئله بعدی از نگاه آیت‌الله علم الهدی مشارکت زنان درحرکت بزرگ عاشورا بود. ایشان افزود: در زمانی که نگاه به زن شهروند درجه دوم و تحقیرآمیز بود ما با نمونه‌هایی مانند زینب (س) مواجه می‌شویم که چه درست گفته‌شده اگر زینب نبود عاشورا در عاشورا می‌ماند. هیچ نهضتی بدون زنان به‌عنوان نیمی از جامعه نمی‌تواند به پیروزی برسد.

ایشان درس بعدی قیام عاشورا برای فعالان فرهنگی و اجتماعی را این‌گونه بیان کرد: در امورات فرهنگی خود فرد باید به میدان بیاید از پشت میز و در فضای مجازی با لایک‌ و پست نمی‌توان‌ کاری انجام داد.

آیت‌الله علم الهدی ادامه داد: امام حسین حتی فرزندی که همسرش در شکم داشت از دست داد. پای اهداف خودش بیشترین هزینه را پرداخت کرد و این یعنی اینکه بی هزینه نمی‌شود حرکت کرد. او ادامه داد: امام حسین در این جنگ جوانی مانند علی‌اکبر که خلقی و صورت شبیه رسول اکرم بود را از دست داد و از خانواده خود شروع کرد

ایشان درس بعدی این قیام را انعطاف در هدف عنوان نمود و ادامه داد: هدف باید منعطف و درجه‌بندی باشد. امام حسین (ع) هدف اول خودش را تشکیل حکومت اسلامی و براندازی حکومت یزید عنوان کرد اما وقتی به نتیجه نرسید ر‌ویکرد دیگری یعنی رسوایی حکومت بنی‌امیه را انتخاب کرد.
به دنبال نتایج بلندمدت بودن درس دیگری بود که آیت‌الله علم الهدی به آن اشاره کرد و افزود: بالاترین تأثیر در تشیع را قیام اباعبدالله داشت و در قیام عاشورا هویت ویژه‌ای به تشیع داده شد.

او همچنین شجاعت را یکی دیگر از درس‌های این قیام عنوان کرد و گفت: ۷۲ تن در برابر ۳۰ هزار سرباز نشان‌دهنده وجود شجاعت در قیام عاشورا بود. بنابراین مصلح باید شجاعت را در خودش نهادینه کند.
آیت الله علم الهدی درس آخری که باید از عاشورا فراگرفت را جذب حداکثری عنوان کرد و گفت:
نباید افراد را از دست داد و لازمه آن دل بی‌کینه است. او به ماجرای حربن یزید ریاحی اشاره کرد و گفت: آغاز حادثه تلخ عاشورا به دست او اتفاق افتاد. او همان کسی بود که سپاه امام را متوقف نمود تا سپاه دشمن برسد. اگر جای کینه‌توزی بود امام باید بیشترین کینه را از او به دل می‌گرفت اما امام بدون هیچ‌گونه منتی او را بخشید ونگاه هل من ناصر ینصرنی او تا انتها پابرجا بود.

در بخشهای دیگر از مراسم اولین شب هیات فرهنگی مذهبی بانوی آب؛ نیز سیده فاطمه شفیعی عضو انجمن روانشناسان و فعال اجتماعی هم به بررسی قیام عاشورا از منظر مفاهیم تخصصی روانشناسی پرداخت و درادامه معرفی کتاب و اجرای اشعار عاشورایی نیز انجام شد.

/روابط عمومی هیئت فرهنگی مذهبی بانوی آب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا