آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

ترامپ بالاخره خودش را در گرینلند جا کرد!

ترامپدر پی جنجال‌های اخیر در خصوص پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای خرید جزیره «گرینلند» که تحت قیمومیت دانمارک است، یک خبرگزاری آمریکایی از تصمیم واشنگتن برای افتتاح کنسولگری در گرینلند خبر داد.

 در پی جدال واشنگتن و کپنهاگ در خصوص درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خرید «گرینلند»، خبرگزاریآسوشیتدپرس گزارش کرد که دولت ترامپ قصد دارد برای اولین بار طی چندین دهه، کنسولگری آمریکا را در «گرینلند» افتتاح کند.

طبق این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا طی نامه‌ای به کنگره که نسخه‌ای از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته است، اعلام کرد که تأسیس مجدد یک کنسولگری در گرینلند، بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای افزایش حضور آمریکا در قطب شمال محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا در سال ۱۹۴۰، بعد از آنکه نازی‌ها، دانمارک را به اشغال خود درآوردند، کنسولگری خود را در گرینلند افتتاح و در سال ۱۹۵۳ آن را تعطیل کرد و هم‌اکنون در صدد است کنسولگری جدید خود را سال آینده میلادی در «نووک» پایتخت منطقه نیمه مختار گرینلند افتتاح کند.

ماجرای جنجال آمریکا و دانمارک از آنجا شروع شد که ابتدا روزنامه جمهوری‌خواه «وال استریت ژورنال» و سپس شبکه دموکرات «سی‌ان‌ان» از علاقه دونالد ترامپ برای خرید جزیره گرینلند از دانمارک خبر دادند، جزیره‌ای که میزبان یک پایگاه راداری آمریکا برای رصد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است.

پس از آن،  اظهارات قاطع مقام‌های دانمارک و گرینلند علیه ایده فروش این منطقه‌ خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک به واشنگتن، عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا را در پی داشت و او سفر از قبل برنامه‌ریزی شده‌اش به دانمارک را لغو کرد.

گرینلند بزرگترین جزیره کره زمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و منطقه‌ای خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک است و ۲۱۶۶۶ کیلومتر  مساحت و ۵۵ هزار و ۸۷۷ نفر جمعیت دارد.

ترامپ: گفت‌وگوی تلفنی خوبی با نخست وزیر دانمارک داشتمدر همین حال رئیس جمهور آمریکا پس از لغو سفر خود به دانمارک به دلیل جنجال‌های اخیر درباره خرید جزیره گرینلند، اعلام کرد که با نخست وزیر دانمارک صحبت کرده است.

با وجود اینکه سفر رئیس‌جمهور آمریکا به دانمارک به دلیل اختلاف‌نظراتی در مورد پیشنهاد خرید جزیره گرینلند لغو شد، دونالد ترامپ می‌گوید که گفت‌وگوی تلفنی خوبی با «مته فردریکسن» نخست‌وزیر دانمارک داشته است.

براساس گزارش «اسپوتنیک»، ترامپ در اواخر روز جمعه پیش از اینکه برای نشست G7 به فرانسه سفر کند، گفت: «نخست‌وزیر دانمارک با من تماس گرفت و ما گفت‌وگوی خوبی داشتیم. ما روابط بسیار خوبی با دانمارک داریم و توافق کردیم تا بعدا با یکدیگر گفت‌وگویی داشته باشیم.»

ترامپ ملاقات خود با نخست‌وزیر دانمارک را در ماه سپتامبر به تعویق انداخت زیرا فردریکسن ایده ترامپ را مبنی بر خرید گرینلند “پوج” خوانده بود و تمایلی به بحث در مورد فروش احتمالی گرینلند در ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا، نداشت.

از طرف دیگر ترامپ نیز پس از رد طرح خرید گرینلند از سوی فردریکسن، اظهارات وی را “زننده” خواند.

در اوایل هفته جاری ترامپ تایید کرده بود که او نسبت به خرید گرینلند علاقه زیادی دارد.

گرینلند بزرگ ترین جزیره جهان و متعلق به کشور دانمارک است. این جزیره که در قطب شمال واقع است برای آمریکا اهمیت استراتژیکی زیادی دارد.

/خبرانلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا