آخرین خبرهاسیاسی

باهنر: فکر می‌کنید رهبری با برجام مخالف بودند، اما نتوانستند جلو آن را بگیرند؟ / ایشان اگر تصمیمی بگیرند هیچکس با آن مخالفت نمی‌کند

 

سایت روزنامه ایران نوشت: شبکه افق و برنامه معروف آن «جهان‌آرا» دوشنبه شب از سوی محمدرضا باهنر به چالش کشیده شدند. میهمانان این برنامه عموماً از چهره‌های منتقد دولت بخصوص در حوزه سیاست خارجی و برجام هستند که یک طرفه و بدون آنکه امکان پاسخگویی وجود داشته باشد، انتقادهای تند و تیزی علیه دولت مطرح می‌کنند. در این میان البته مجری برنامه هم کاملاً همسو با میهمانان اصطلاحاً پاس گل می‌دهد بدون هیچ چالش یا مطالبه‌گری از راهکارهای پیشنهادی به جای انتقاد صرف.

یکی از محورهای ثابت این برنامه هم القای مخالفت رهبری با برخی رویکردها در سیاست خارجی و مشخصاً امضای برجام است که در خود این پیام را مستتر دارد که دستگاه دیپلماسی منویات رهبری را دور زده است.

دوشنبه شب اما محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که خود از چهره‌های شاخص اصولگراست، این رویه یکجانبه را شکست. آنجا که پاسخ صریحی به ادعای مجری برنامه مبنی بر مخالفت اصولگرایان و رهبری با برجام داد.

باهنر با اشاره به نقل قول مجری برنامه درباره مخالفت اصولگرایان با برجام گفت: اینکه می‌گویید جریان اصولگرایی با برجام مخالف بوده است! من این را قبول ندارم. شما فکر می‌کنید اگر برجام مخالف جدی در سطح بالای نظام داشت اصلاً کسی این اجازه را داشت که برجام را امضا کند؟ در ادامه امیرحسین ثابتی مجری برنامه پاسخ داد: من فکر می‌کنم که رهبر معظم انقلاب بزرگ‌ترین مخالف برجام بودند که باهنر گفت: آن وقت چه شد؟ نتوانستند جلو آن را بگیرند؟ مجری برنامه در همین حال پاسخ داد: ایشان به طور مشروط برجام را پذیرفتند.

باهنر گفت: خیلی وارد این بحث‌ها نشویم. مجری ادامه داد: چرا؟ باهنر گفت: شما فکر می‌کنید رهبری با برجام مخالف بودند اما نتوانستند جلو آن را بگیرند؟ در ادامه ثابتی گفت: عین صحبت رهبر انقلاب است که من به مذاکرات خوشبین نیستم. باهنر پاسخ داد: شما فکر می‌کنید اگر در مملکت رهبر معظم انقلاب نهایتاً تصمیمی بگیرند کسی هست که بتواند خلاف آن عمل کند؟ ناراضی بودن و رضایت کامل نداشتن با مخالف بودن خیلی فرق می‌کند. مجری برنامه در ادامه این سخنان باهنر گفت: ولی وزیر امور خارجه ما مخفیانه با سناتور امریکایی دیدار می‌کند و بعد خبر آن منتشر می‌شود. باهنر گفت: مخفیانه نبوده است. مجری برنامه پاسخ داد: خودشان گفته‌اند که مخفیانه بوده است. باهنر گفت: این مخفیانه از دیدگاه نظام یا از نظر کوچه و بازار؟ در همین حال مجری برنامه گفت: قرار شد مجلس پیگیری کند که مخفیانه از دید نظام بوده است یا خیر. باهنر اظهار داشت: این ظلم به رهبری و نظام است. نظام ما خوشبختانه موفق است و طرفدار در کشور دارد. من فکر می‌کنم شما از آن ۱۰ متر اولیه هستید که اگر بگوییم کلاه بیاورید، سر می‌آورید.

فراز انتهایی سخنان باهنر اشاره به بخش دیگری از سخنانش در همین برنامه دارد. جایی که مجری گفت: «برخی می‌گویند تفاوت گفتمانی شما و امثال شما فرقی با آقای روحانی ندارد» و باهنر پاسخ داد: ما درباره دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی حرف می‌زنیم. فرض کنید در جریان اصولگرایی یک ستون آدم به طول ۱۰۰ متر وجود دارد. به ۲۰ متر اول آنها اگر بگوییم کلاه بیاورید آنقد تند و تیز هستند که سر می‌آورند. ۲۰ متر ته جریان اصولگرا هر چند اصولگرا هستند اما آنقدر محافظه‌کار هستند که در گوش شما می‌گویند اصولگراییم اما به کسی نگویید. یک سری که تند و تیز هستند هم می‌گویند آن ۲۰ متر اول و آن ۳۰ متر آخر را بیرون بیندازید و با آن ۵۰ متر وسط کار کنید که من می‌گویم این یک عملکرد سیاسی جذاب نیست.

وی ادامه داد: نظام یک استراتژی دارد و با یاری خدا همان گونه که رهبری فرمودند، رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده دیگر نمی‌تواند ادامه دهد اما این به این معنا نیست که فردا همه چیز را با موشک خراب کنیم.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: در حال حاضر مجلس CFT و پالرمو را تصویب و شورای نگهبان آن را تأیید کرد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. تحلیل شما این است که کل جریان اصولگرایی با آن مخالف هستند. بنده می‌گویم خیر، آن ۲۰ متر اول مخالف هستند.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: در حال حاضر بنده از برجام دفاع می‌کنم. همین امروز هم بنده معتقد هستم ما از برجام خارج نخواهیم شد مگر زمانی که به این جمع‌بندی برسیم که منافع برجام کمتر از هزینه‌های آن است و چون هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم از آن خارج نمی‌شویم. زمانی که به این نقطه برسیم ما و نظام تصمیم می‌گیریم از برجام خارج شویم.

وی با اعلام اینکه تمام متن برجام را مطالعه کردم و آن را یک اتفاق جامع می‌بینم، گفت: اگر ما برجام را امضا نکرده بودیم همه تحریم‌ها پابرجا می‌ماند. البته من تخصصی در سیاست خارجی ندارم بلکه می‌گویم یک شاکله‌ای به نام برجام داریم که اگر وارد آن نشده بودیم تمام تحریم‌ها وجود داشت. وی افزود: اکنون اروپا، چین و روسیه هیچ کدام نمی‌گویند در این جریان حق با امریکاست. همه می‌گویند حق با ایران است. آن وحدت جهانی علیه ما دیگر وجود ندارد.

باهنر درباره ترکیب احتمالی مجلس آینده نیز گفت: مردم در انتخابات مجلس اصولاً نمایندگان را در همه دوره‌ها عوض می‌کنند. در گذشته ۶۵ درصد نمایندگان موجود در مجلس برای دوره بعد رأی نمی‌آوردند که دلایل متفاوتی دارد. در این دوره پیش‌بینی می‌کنم که این از دوسوم بالاتر می‌رود و احتمالاً ۸۰ درصد از نمایندگان تغییر می‌کنند، چرا که این ناشی از احساس نارضایتی عمومی از ناکارآمدی است.‌

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام آقای باهنر؛
    به نظر می رسه رهبری (حفظه الله) با مذاکرات موافق نبودن، ولی چون مردم به این جریان رأی دادن ایشون هم همراهی کردن و به همین خاطر هم فایده مذاکرات رو “کسب تجربه برای ملت ایران” ذکر کردن. (بیانات ۱۳۹۲/۰۸/۱۲)
    اگر ما مردم و شما خواص با رهبرمون همراهی نکنیم، حتی حضرت علی علیه السلام هم که باشن مجبور به عقب نشینی از عدالت و حقوق قضایی و جانی و مالی و حتی ناموسی مردم می شن و از اجرای احکام الهی در نماز و وضو و خمس و زکات و حج و ازدواج و … دست برمی دارن. (حدیث امام علی علیه السلام: کتاب کافی، جلد ۸، صفحه ۵۹ تا ۶۳)

  2. سلام
    یک هفته پیش نظری رو براتون ارسال کردم؛
    کلاً نقدها رو منتشر نمی کنید؟؟ یا فقط نقدهایی که علمی و مستند باشه رو منتشر نمی کنید؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا