آخرین خبرهافرهنگی و هنری

اعتراض کارگردان مستند پخش شده درباره احمد شاملو: صداوسیما ۲۳ دقیقه‌ از «قدیس» را سانسور و سلاخی کرده‌ / مگر مستندِ جنسی ساخته بودم؟ / نسخه‌ درست مستند سرشار از عشق به فروغ، ابراهیم گلستان و نیمای بزرگ است؛ همه‌اش نابود شده؛ حتی گرافیک کار را عوض کردند / با خشم، علیه آنچه پخش شد، به دشمنی برخواهم خاست

احمد شاملو

حسین لامعی، کارگردان مستند «قدیس» که شب گذشته و در سالروز درگذشت احمد شاملو از شبکه سه سیما پخش شد، نسبت به سانسور و سلاخی این اثر و تغییر محتوای هنری و ادبی آن واکنش نشان داد.

دیروز (دوم مرداد)، نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو بود. به همین مناسبت، شبکه سه سیما، شب گذشته، مستندی به نام «قدیس» را در نقد اندیشه و اشعار این شاعر نوگرا و معاصر کشورمان، روی آنتن برد.

ساعتی پس از پخش این مستند، حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان «قِدّیس»، با انتشار متنی در اینستاگرام، از قلع و قمع و تغییرات شدید محتوایی و هنری اثرش خبر داد و نسبت به پخش آن از شبکه سه به شدت اعتراض کرد.

او در پست اینستاگرامی خود نوشت: «من حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «قِدّیس»، این متن را از سر خشم می‌نویسم. امشب، مستند «قِدّیس»، در شرایطی از شبکه‌ ۳ سیما پخش شد که هیچگونه شباهت با مستندی که من ساختم نداشت. «قِدّیس» ِ بنده، ۷۳ دقیقه بود اما مستندِ پخش شده، ۵۰ دقیقه است! حدود ۲۳ دقیقه‌اش را سانسور که نه، سلاخی کرده‌اند. قلع و قمع کرده‌اند. نابود کرده‌اند. مگر مستندِ جنسی ساخته بودم که این‌چنین تکه‌پاره گردیده؟!

مستند «قدّیس»، نسخه‌ درست و کاملش (که هم‌اکنون در سایت‌های فیلیمو، فیلمنت، سینمامارکت و… موجود است)، سرشار از عشق به فروغ فرخزاد است. سرشار از عشق به ابراهیم گلستان است. سرشار از عشق به موسیقی و عشقِ به نیمای بزرگ است. سرشار از عشق به شعر و ادبیات و خاطره است. مستند قدّیس، نسخه‌ درست و کاملش، سرشار از ارادت به تاریخِ ادبیات است. در ابتدایش، تقدیم‌اش کرده‌ام به نیما یوشیج و ابراهیم گلستان. در نسخه‌ شبکه ۳ اما، همه‌اش نابود شده. حذف شده. سانسور شده. ۲۳ دقیقه‌اش را پلان به پلان حذف کرده‌اند. تنها تکه‌های مورد پسندشان در کار مانده. تنها تکه‌های مغشوش و بی‌ربط و بی‌معنا در کار مانده. حتی گرافیک کار را عوض کردند! حتی تصاویر مستند را حذف کردند! حتی عکس‌ها را تغییر دادند!

نسخه‌ کامل مستند «قدیس» را می‌توانید هم‌اکنون در سایت فیلیمو، فیلمنت، سینمامارکت و… ببینید. این را برای تبلیغ نمی‌گویم، می‌گویم تا بدانید آن نسخه‌، کارِ من است و پایش می‌ایستم، پای نقدهایم به شاملو هم می‌ایستم‌؛ اما نسخه‌ پخش شده در شبکه ۳، ضدّ من است و ضدّ اندیشه‌ من است و بی‌شک، با خشم، به دشمنی‌اش برخواهم خاست.»

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا