آخرین خبرهاسیاسی

بوریس جانسون: انگلیس ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شود

"بوریس جانسون"

نخست‌وزیر جدید انگلیس در اولین سخنرانی بعد از قبول رسمی این سمت گفت که کشورش ۳۱ اکتبر (۹ آبان‌ماه) از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

“بوریس جانسون” که امروز چهارشنبه بعد از پذیرش درخواست ملکه انگلیس برای تشکیل دولت جدید، رسماً نخست‌وزیر این کشور شد در اولین سخنرانی خود گفت که انگلیس در تاریخ مقرر ۳۱ اکتبر (۹ آبان‌ماه) از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

بوریس جانسون گفت که او خواستار خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نیست، اما لازم است که برای آن آماده باشد.

انتخاب جانسون به عنوان نخست‌وزیر برای اولین بار پس از برگزاری همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ کنترل خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) را در دستان یکی از حامیان سرسخت خروج قرار می‌دهد.

در واقع فرآیند برگزیت، خارج شدن بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) از اتحادیه‌ایست که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشورهای عضو را رقم می‌زند. بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده و دارای مولفه‌های متعددی است.

«دیوید کامرون» نخست وزیر سابق بریتانیا و رهبر پیشین حزب محافظه‌کار، پیش از انتخابات سراسری سال ۲۰۱۵ به مردم این کشور وعده داد همه‌پرسی جدایی از اتحادیه اروپا برگزار خواهد کرد.

این همه‌پرسی روز ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی (سوم تیر ۱۳۹۵) برگزار شد و مجموعا ۵۱.۹ درصد از رای‌دهندگان بریتانیایی خواستار خروج شدند و ۴۸.۱ درصد از شرکت‌کنندگان هم به ماندن رأی دادند. بیش از سی میلیون نفر در این همه‌پرسی شرکت کرده بودند که به معنای مشارکت ۷۱.۸ درصدی بود.

کامرون دلایل متعددی را برای این اقدام مطرح کرد که از آن جمله کنترل بر مرزها و توقف آمد و شد آسان مهاجران اروپایی به ویژه از کشورهای فقیر اروپایی بود. بازگشت اختیارات کامل قضایی به دادگاه‌های بریتانیا، قطع تحمیل قواعد زیادی در زمینه روابط اقتصادی بریتانیا با دیگر کشورها و توقف پرداخت مبلغ هنگفت حق عضویت به اتحادیه اروپا از دیگر استدلال‌هایی بود که برای لزوم ترک اتحادیه مطرح می‌شد.

از آنجایی که کامرون خود از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا بود، بعد از رای مردم به خروج از اتحادیه اروپا، وی از رهبری حزب حاکم محافظه‌کار کناره‌گیری کرد و در نتیجه از نخست وزیری بریتانیا کنار رفت. بعد از دیوید کامرون، «ترزا می» جانشین او شد، اما او پس از ناکامی در رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر اجرایی کردن برگزیت از سمتش کناره‌گیری کرد

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا