آخرین خبرهااجتماعیاستان ها

افزایش سلامت عمومی مستلزم توجه جدی به مقوله فرهنگ سلامت است

سلامت عمومی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان : افزایش سلامت عمومی مستلزم توجه جدی به مقوله فرهنگ سلامت و خودمراقبتی است و در این بین رسانه های جمعی نقش مهمی در اشاعه این فرهنگ دارند.

به گزارش تدبیر شرق ظهر امروز نشستی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با موضوع بررسی راهکارهای کاهش بیماری های قابل انتقال حیوانی به انسان برگزار شد.

در این نشست علی اوسط اکبری مقدم با اشاره به اهمیت‌ اطلاع‌ رسانی‌ و ارتقای سطح‌ آگاهی‌ نسبت به موضوع آسیب های بهداشتی ناشی از حضور حیوانات در مناطق مسکونی اظهار داشت: مجاورت بیشتر انسان با حیوانات و نیز عوامل بیماری زایی که به وسیله حیوانات حمل می شوند، سبب آلودگی آب و مواد غذایی و در نتیجه ایجاد بیماری در انسان می شود.

وی افزود:  پسماند مهمترین عامل حضور حیوانات در نواحی مسکونی شهری و روستایی به منظور تامین خوراک است که این پدیده نه تنها آلودگی زیست محیطی،بلکه آلودگی در حوزه فردی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه تردد سگ های ولگرد در شهرها علاوه بر موج نگرانی و ترس برای افراد،موجب انتقال بیماری های مختلف از جمله انواع بیماری‌های انگلی، هاری، کنه‌های حیوانی و مشکلات پوستی می شود،یادآور شد: از آنجایی که سگ‎ها قابلیت تولیدمثل بالایی دارند اگر برنامه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به ویژه سگ‎های بی‎صاحب اجرا نشود، تعداد آنها به سرعت افزایش یافته و مخاطرات بیشتری در حوزه سلامت جامعه و امنیت شهروندان را به دنبال دارد.

اکبری مقدم با بیان اینکه در جهت حفظ سلامت اجتماعی و کاهش بیماری های قابل انتقال حیوان به انسان نیازمند بکارگیری رویکردی پیشگیرانه هستیم،تصریح کرد: در تحقق این امر مهم باید از توان و مشارکت تشکل های مردم نهاد بهره مند شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان خاطرنشان کرد: شهرداری به تنهایی قادر به جمع آوری سگ های ولگرد نیست بلکه باید از ظرفیت دیگر بخش های دولتی و خصوصی در این امر بهره گرفت.

وی بیان داشت: افزایش سلامت عمومی مستلزم توجه جدی به مقوله فرهنگ سلامت و خودمراقبتی است که متاسفانه با کم توجهی به این امر حیاتی مشکلات برای جوامع به وجود آمده است.

اکبری مقدم از رسانه های جمعی به عنوان یکی از ارکان مهم فرهنگی جامعه خواست تا نسبت به این موضوع و اشاعه فرهنگ سلامت بیش از پیش توجه داشته باشند.

/gilan.ir

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا