آخرین خبرهااستان ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان: ابتلا ۱۴ نفر به تب کریمه کنگو در گیلان /فوت یک نفر بر اثر ابتلا

تب کریمه کنگو

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: از ابتدای فصل گرما تاکنون ۱۴ نفر در گیلان به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند که با دارو درمان شدند.

به گزارش تدبیر شرق ، عباسی با اشاره به این که در بیشتر مواقع بیماری تب کریمه کنگو در مراحل ابتدایی ابتلا با دارو درمان می‌شود، گفت: از ابتدای فصل گرما تاکنون ۱۴ نفر در گیلان به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شدند که با دارو درمان شدند.

وی تصریح کرد: ماه گذشته یک پیرمرد ۷۰ ساله در گیلان که یک فروشنده دام بود بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: متاسفانه این فروشنده دام به دلیل ابتلا به بیماری دیابت و نارسایی کلیوی و همچنین اعتیاد، تحمل درمان با دارو را نداشت و در گذشت.

عباسی با اشاره به ایجاد شرایط مناسب برای شیوع تب کریمه کنگو در فصل گرما، خاطرنشان کرد: این بیماری، اغلب در اثر گزش کنه و همچنین دستکاری و له کردن آن، تماس با دام آلوده و یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، مصرف گوشت و جگر خام یا نیم پخته و تماس با خون و ترشحات بیمار آلوده انتقال می یابد.

وی به  شهروندان توصیه کرد: از خرید و مصرف گوشتی که در خارج از کشتارگاه‌ها ذبح شده است، خودداری و این محصول دامی را از مراکز توزیع تحت نظارت دامپزشکی و بهداشت، تهیه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: شهروندان گوشت را بعد از ۲۴ ساعت و دل، جگر و قلوه دام را بعد از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای معمولی یخچال مصرف کنند.

گفتنی است: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و حیوان است. تب،  درد شکم، گرفتگی عضلات و علائم سرماخوردگی از علائم ابتدایی این بیماری است که اگر به موقع برای درمان اقدام نشود، سبب خون ریزی می‌شود.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا