آخرین خبرهااجتماعی

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا خبر داد: هدف‌گذاری برای تامین نیاز ورق سرد

تولید

ضرورت احداث واحدهای تولیدی متناسب با نیاز کشور و با هدف جلوگیری از خروج ارز اجتناب ناپذیر است این سخنان ندیمی مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا است که از اجرای پروژه نورد ورق سرد با ظرفیت ۵۵۰ هزار تنی در سال خبر داده که بخشی از نیاز کشور را در سند چشم انداز مرتفع خواهد کرد.

به گزارش تدبیر شرق و به نقل از جهان صنعت، ضرورت احداث واحدهای تولیدی متناسب با نیاز کشور و با هدف جلوگیری از خروج ارز اجتناب ناپذیر است این سخنان ندیمی مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا است که از اجرای پروژه نورد ورق سرد با ظرفیت ۵۵۰ هزار تنی در سال خبر داده که بخشی از نیاز کشور را در سند چشم انداز مرتفع خواهد کرد.

در این رابطه با این فعال حوزه صنعت فولاد به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

لطفا تاریخچه مختصری از روند تاسیس شرکت میزان سرمایه گذاری و همچنین ظرفیت تولید محصولات بیان کرده و در خصوص اهداف و برنامه های توسعه ای خود توضیح دهید؟

بر اساس برنامه چهارم توسعه افزایش تولید سالانه فولاد خام از ۸٫۵ میلیون به ۲۸ میلیون تن و همچنین تولید ۳۵ میلیون تنی انواع محصولات نهایی تا سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده که یکی از محصولات عمده مورد تقاضای بازار مصرف داخلی که از موقعیت بسیار مناسب صادراتی نیز برخوردار بوده، ورقهای تولید شده در نورد سرد است که در صنایع زیر‌بنایی کاربرد دارد. در حال حاضر میزان نیاز بازار داخلی به این نوع ورق حدود ۱,۵ میلیون تن در سال است که حدود ۸۰۰ هزار تن آن از طریق واردات تامین می شود و بر اساس بررسی‌های انجام شده، میانگین تقاضای بازار تا سال ۱۴۰۰ به حدود چهار میلیون تُن در سال خواهد رسید. بنابراین تقاضای بازار داخلی ضرورت احداث طرح های تولید ورق برای جلوگیری از خروج ارز را گریز ناپذیر می کند به همین جهت شرکت فولاد غرب آسیا به اهتمام سرمایه‌گذاران خصوصی و با مشارکت بانک سپه، در سال ۱۳۸۳ برای اجراء پروژه نورد ورق سرد به ظرفیت ۵۵۰ هزار  تن در سال با ضخامت نهایی ۰,۱۸ تا ۳ میلیمتر، عرض ۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلیمتر و وزن هر کلاف ۶ تا ۳۰ تن با استانداردهای بین‌المللی، در زمینی به مساحت ۵۳ هکتار و زیربنای ۴۰ هزار متر مربع در استان قم، ۳۰ کیلومتری شهرستان دلیجان تاسیس شد. عمده‌ی محصولات این پروژه در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، پوشش ساختمان‌ها، ورق‌های رنگی، بشکه و چلیک، رادیاتورسازی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی‌سازی برای صنایع بسته‌بندی مانند رنگ روغن‌های صنعتی، کنسروسازی و غیره مصرف می‌شود.

میزان سرمایه گذاری این شرکت تا سال ۱۳۹۰ حدود ۳۰۰ میلیار تومان (ارزی و ریالی) بوده و با هدف توسعه ظرفیت های تولیدی و همچنین رعایت بالاترین استاندارد های کیفی و بین المللی شکل گرفته است. البته حفظ محیط زیست از دیگر اهداف شرکت بوده به طوریکه نسیت به راه اندازی واحد تصفیه خانه صنعتی (ETP) متشکل  از سه بخش تصفیه پساب صنعتی،تصفیه پساب امولسیون و تصفیه پساب انسانی اقدام کرده  و همچنین واحد بازیافت اسید (ARP) که منجر به جلوگیری از هدر رفت اسید مورد استفاده در خط اسیدشویی شده را نیز راه اندازی کرده است. از سوی دیگر راه اندازی خط گالوانیزه از دیگر اهداف شرکت بوده که در برنامه های توسعه ای قرار داشته و باعث اشتغال دست کم ۱۵۰ نفر نیروی جویای کار خواهد شد.

 لطفاً بفرمایید محصولات ورق تولیدی شرکت چه میزان از نیاز داخل را برآورده می‏کند و دلیل تمایل اندک صنایع داخلی به ویژه خوردوسازان در استفاده از محصولات داخلی چیست؟

.باید توجه داشت  که خودروسازان داخلی برای قطعات غیر نمایان از ورق های داخلی استفاده می کنند و فقط برای قطعات رویه از ورق های وارداتی استفاده می‌کنند که البته با شرایط تحریم و عدم ثبات ارز به سمتی می‌روند که ورق های رویه را نیز از داخل تأمین کنند املا در حال حاضر سهم شرکت فولاد غرب آسیا از بازار داخلی حدود ۱۵ درصد است که قطعا با برنامه های توسعه ای افزایش خواهد یافت.

آیا در برنامه های توسعه ای شرکت در زمینه صادرات اهدافی ترسیم شده  و آیا در شرایط کنونی امکان رقابت پذیری در بازارهای صادراتی فراهم است؟

بله یکی از اهداف شرکت صادرات است و امکان رقابت وجود دارد ولی در شرایط کنونی به خاطر تحریم‌ها و عدم امکان انتقال پول امکان آن فراهم نیست.

مهم‌ترین مشکل کنونی تولید در صنایع فولادی چیست و چه راهکارهایی برای خروج از چالش‌های تولید پیشنهاد می‌کنید؟

باید توجه داشت که بخشی از چالش های این صنعت ناشی از سیاست های داخلی و بخشی دیگر از مشکلات خارجی نشات می گیرد  و به فولادسازان تحمیل می‌شود. در این میان مشکلات فولادسازان نیمه‌دولتی نیز از فولادسازان خصوصی به‌صورت جداگانه قابل بررسی هستند زیرا اصولا شرایط یکسانی بر این دو بخش از صنعت فولاد کشور حاکم نیست و هرکدام از این دو بخش نسبت به یکدیگر مزیت‌ها یا کمبودهایی دارند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت فولاد که به‌عنوان تهدیدی از خارج به شمار می‌رود، تلاش و برنامه‌ریزی چین برای صادرات فولاد تولیدی خود به بازارهای جهانی است. با توجه به اینکه رشد ۱۲ درصدی اقتصاد چین به  ۷ درصدی رسیده  برای حفظ این میزان عرضه تولیدات مازاد فولادی خود به بازارهای جهانی با هدف حفظ تولیدات فولادی خود را برتامه ریزی کرده است  این تصمیم چین شاید برای این کشور صرفه اقتصادی به همراه نداشته باشد اما در نهایت به حفظ اشتغال در این صنعت و از سویی افت چشمگیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی منجر خواهد شد. همچنین ه با ورود تولیدات مازاد چین حجم زیادی از بازارهای جهانی به چین اختصاص خواهد یافت، این اتفاق به کاهش سهم کشورهای دیگر منجر خواهد شد  این  اقدام چین به دامپینگ در بازارهای جهانی که از آن به‌عنوان مشکلی خارجی یاد‌شده، در حالی وجود دارد که برخی مشکلات درونی فولادسازان این مشکل را تشدید می‌کند. با این وجود اعمال تعرفه‌های بالاتر برای جلوگیری از ورود محصولات چینی‌ به بازار ایران در شرایط فعلی ضروری به نظر می‌رسد. همچنین هزینه‌ بالای تولید است یکی دیگر از مشکلاتی که در صنعت فولاد وجود دارد، مساله‌ای که می‌تواند محصولات تولیدی فولادسازان را برای عرضه در بازارهای جهانی با مخاطره همراه سازد  در اینجا منظور از بازارهای جهانی صرفا همسایگانی مانند افغانستان یا عراق که از مقاصد صادراتی ثابت فولادسازان به شمار می‌روند نیست، بلکه گستره‌ای بیش از این دو کشور همسایه است. در واقع پایین بودن بهره‌وری در صنعت فولاد و گران تمام شدن قیمت نهایی تولید به واسطه بالا بودن تعداد نیروی انسانی نسبت بهره‌وری آنها و همچین قدیمی بودن تکنولوژی تولید، از جمله مشکلاتی است که باید راهکاری منطقی برای آنها پیدا کرد البته دولتی بودن کانال‌های تأمین نقدینگی یود باتکی بالا ، عدم ثبات نرخ ارز و مشکلات تحریمی به همراه رکود حاکم بر بازار از چالش هایی هستند که فولاد سازان داخلی با آنها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا