دسته‌بندی نشده

یادداشت سفیر چین در ایران درباره ابهامات در اقدامات پکن درمورد مسلمانان شین جیانگ: این منطقه برای ایرانیان آشناست؛ در قرن ۱۳ میلادی، سعدی به شهر کاشغر شین جیانگ سفر کرده / کشورهای اسلامی از اقدامات چین تقدیر می‌کنند / ۲۶ هزار مسجد در شین جیانگ وجود دارد و تعداد روحانیان به ۲۹ هزار رسیده / برخی با تحریف تاریخ تلاش کرده بودند کشوری به نام «ترکستان شرقی» را در این منطقه تاسیس کنند / از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، جدایی طلب ها، هزاران حمله تروریستی انجام داده اند

مسلمانان چین

سفیر چین در ایران در یادداشتی از اقدامات انجام شده توسط کشورش در استان سین‌کیانگ (شین‌جیانگ) به عنوان تلاش‌هایی برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی یاد کرد.

به گزارش تدبیر شرق، چانگ هوآ، سفیر چین در ایران در این یادداشت نوشته است: چین و ایران تاریخ تبادلات دوستانه دیرینه دارند. شین جیانگ چین برای مردم ایران غریبه نیست بلکه در قرن ۱۳ میلادی، سعدی، شاعر معروف ایرانی، به شهر کاشغر شین جیانگ سفر کرد و شعر زیبایی را سرود. تبادل تمدن‌های چین و ایران نیز در جاده ابریشم باستانی مشاهده شده است. در تعدادی از ساختمان‌ها و همچنین ادبیات و موسیقی شین جیانگ چین، تاثیر ایران دیده میشود. متوجه شده‌ام که مردم ایران همیشه به وضعیت در شین جیانگ علاقه دارند، اما منابع اطلاعات محدود است و بعضی وقت‌ها رسانه‌های غربی به آن آسیب می‌رسانند. اینجانب به عنوان سفیر چین، تمایل دارم وضعیت شین جیانگ را به دوستان ایرانی معرفی کنم تا دوستان بتوانند منطقه زیبای شین جیانگ چین را جامع تر و عینی تر بشناسند.

شین جیانگ به مدت طولانی بخش جدایی ناپذیر از قلمرو چینی بوده است. مناطق وسیع در شمال و جنوب کوههای تیانشن، «شی یو» (به معنی مناطق غربی) در دوران باستان نامیده می‌شود. در ۶۰ سال قبل از میلاد، حکومت دودمان هان غربی، فرماندهی مرزی شی یو را رسما در شین جیانگ تاسیس کرد که نشانگر این است که شین جیانگ بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چینی می‌باشد. بعد از تاسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ میلادی، تغییرات چشمگیر اقتصادی و اجتماعی در شین جیانگ رخ داده و شین جیانگ وارد بهترین دوره رونق و توسعه شده است.

شین جیانگ از زمان‌های قدیم یک منطقه چند قومی بوده است. بسیاری از گروه‌های قومی مکررا به آنجا مهاجرت کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که گروه‌های عمده قومی آنها شامل اویغور، هان، قزاقی، مغولی، هوی، قرقیز و غیره می‌باشند. شین جیانگ مدتهاست که یک منطقه چند مذهبی است. ادیان پیشاتاریخ، زرتشتیان، بودیسم، تائوئیسم، مانوی، نستوریسم، اسلام، مسیحیت کاتولیسیزم، پروتستانیسم و کلیسای ارتدوکس شرقی در دوره‌های مختلف تاریخ در شین جیانگ رایج بود و اسلام تنها مذهب اویغورها و اقوام دیگر شین جیانگ نیست.

در دوران معاصر، با سوءاستفاده از دوره تضعیف چین، امپریالیست‌ها و استعمارگران به شین جیانگ تجاوز کردند، جدایی شین جیانگ از چین را تبلیغ و تهییج کردند و ریشه تخریب ثبات و سعادت شین جیانگ را ایجاد کردند. پس از پایان جنگ سرد، تحت تاثیر چندگانه نیروهای جدایی طلب، افراط گرای مذهبی و تروریسم خشونت بار، حملات تروریستی در شین جیانگ اغلب رخ دادند که باعث ایجاد صدمات بزرگی برای زندگی و اموال مردم همه اقوام شدند و شرافت انسانی و حقوق بشر را به طور جدی آسیب زدند. نیروهای جدایی طلب به شدت تاریخ شین جیانگ را تحریف و قلب کردند و موانع و نفرت اقوام را تحریک کردند و همواره تلاش نمودند تا کشوری به نام «ترکستان شرقی» را از طریق «جهاد» تاسیس نمایند. افراط گرایان مذهبی با بالا نگهداشتن پرچم اسلام، رفتارشان کاملا نقض آموزه‌های اسلامی است. آنها مردم را به مقابله در برابر مدیریت دولتی تحریک می‌کنند، زندگی بدون تلویزیون و رادیو و روزنامه را موعظه می‌کنند، قوانین مذهبی دروغین مانند «زنان مجاز به کار نیستند» منتشر می‌کنند و حقوق بشر شهروندان را به شدت نقض میکنند. نیروهای تروریست به طرز خشنی در انجام فعالیت‌های خرابکارانه علیه مردم عادی به سر می‌برند. آمار ناقص نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۰ تا پایان سال ۲۰۱۶، نیروهای جدایی طلب، تروریست و افراط گرا هزاران حمله تروریستی را در شین جیانگ انجام دادند، تعداد زیادی از مردم بی گناه و صدها افسر پلیس را کشتند و باعث آسیب مالی قابل توجهی شدند. در روز ۵ ژوئیه ۲۰۰۹، گروه‌های «ترکستان شرقی» در داخل و خارج از چین، یک شورش خشونت آمیز در ارومچی به راه انداختند که کل جهان را تکان داد. تروریست‌ها به فروشگاه‌ها و مکانهای عمومی به شدت حمله کردند و باعث مرگ ۱۹۷ نفر و جراحت بیش از ۱۷۰۰ نفر گردیدند و ۳۳۱ فروشگاه و ۱۳۲۵ وسیله نقلیه را تخریب و سوزاندند و به بسیاری از مکانهای عمومی خسارت وارد کردند. تروریست‌ها رهبران مذهبی را هم ترور می‌کنند. در سال ۱۹۹۶، آرونخان حاجی، معاون رئیس انجمن اسلامی چین و رییس انجمن اسلامی شین جیانگ و خطیب مسجد عیدگاه کاشغر، در مسیر خود به مسجد ۲۱ بار مورد اصابت ضربات چاقو به وسیله چهار تروریست قرار گرفت و به شدت مجروح شد. در سال ۲۰۱۴، جمعه طاهر، ۷۴ ساله، معاون رییس انجمن اسلامی شین جیانگ و امام مسجد عیدگاه کاشغر، پس از خواندن نماز صبح و در راه بازگشت به خانه خود توسط سه تروریست به طور وحشیانه به قتل رسید.

با توجه به تهدیدات واقعی از طرف تروریسم و افراطگرایی، اقدامات مبارزه با آنها بر مبنای وضعیت موجود در شین جیانگ به طور جدی صورت گرفته است. این مبارزه همواره به طور قانونی انجام شده و نشان داده است که عدالت رویه و حقوق اساسی شهروندان حفظ می‌شود و احتیاجات مذهبی معقول مومنان بر آورده می‌شود. شین جیانگ اهمیت ویژه‌ای به اقدامات ریشه کنی تروریسم میدهد و با تمرکز بر بهبود معیشت مردم، تقویت تبلیغات و آموزش قانونی، همچنین تاسیس مراکز آموزش حرفه‌ای و شغلی و غیره تاثیرات تروریسم را از بین می‌برد.

تاسیس مراکز آموزش حرفه‌ای و شغلی یک اقدام احتیاطی مقابله با تروریسم است که برخی افراد با مجازات و جرایم کوچک و یا نقض قانون در این مراکز آموزش می‌بینند. برنامه‌های درسی این مراکز شامل گفتن و نوشتن زبان استاندارد چینی، قانونمندی، توانایی حرفه‌ای و شغلی و درس‌های مبارزه با افراط گرایی است. پس از آموزش، کارآموزان مهارت خود را در استفاده از زبان استاندارد چینی بهبود بخشیده، احساسات خود را نسبت به کشور، شهروندان و حاکمیت قانون سالاری افزایش داده، مهارت‌های حرفه ای را به دست آورده، خود را از نفوذ و کنترل ایدئولوژیک تروریسم و افراط گرایی آزاد کرده و به زندگی عادی برمیگردند. حقوق کارآموزان در دوره تحصیلی آنها به طور کامل تضمین می‌شود. آنها می‌توانند به طور منظم به خانه بر گردند، مرخصی بروند، آداب و رسوم آنها قابل احترام میباشد و همچنین می توانند از فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی فراوان و متنوع لذت ببرند. چندی پیش، بنده از چند مرکز آموزش بازدید کردم که کار آموزان از فرصت‌های تحصیلی و قوانین و مهارت‌های بسیار مفیدی بهره مند بودند.

اقدامات مبارزه با تروریسم و حفظ ثبات در شین جیانگ مورد حمایت مردم تمام اقوام این منطقه قرار گرفته و دستاوردهای مثبتی را به همراه داشته است. شرایط اجتماعی شین جیانگ تحولات چشمگیری داشته است. شین جیانگ بیش از دو سال هیچ پروندی تروریستی خشونت آمیزی نداشته است که رفاه و امنیت مردم همه اقوام به طور قابل توجهی افزایش یافته است. وضعیت کلی جامعه شین جیانگ دارای ثبات است، اقتصاد به طور پیوسته و سالم در حال توسعه است، زندگی مردم تمام اقوام به طور مداوم بهبود یافته و پیشرفت در همه زمینه‌ها دیده می‌شود. در سال ۲۰۱۸، تولید ناخالص داخلی شین جیانگ ۶ درصد افزایش یافته است. بیش از ۱۵۰ میلیون نفر به شین جیانگ سفر کرده‌اند و این تعداد و همچنین درآمد گردشگری نسبت به پارسال ۴۰ درصد و ۱۰۵ درصد افزایش یافته است. مسلمانان شین جیانگ کاملا از آزادی مذهبی برخوردار هستند. در حال حاضر، بیش از ۲۶ هزار مسجد در شین جیانگ وجود دارد و تعداد روحانیان به ۲۹ هزار رسیده است. تعداد مسجد و سرانه تعداد مسجد به جمعیت در شین جیانگ در تمام جهان بسیار بالاست.

برخی از سیاستمداران و رسانه‌های غربی برای مدت طولانی «اسلام ‌هراسی» را تبلیغ و منتشر کرده‌اند. بعضی از کشورهای غربی مدتها در خاورمیانه تنش ایجاد کرده‌اند، اما تلاش‌های شین جیانگ چین جهت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را اقدام ظلم و ستم علیه اویغورها یا مسلمانان دانستند. در مقابل، کشورهای اسلامی اقدامات چین را تقدیر می‌کنند. قطعنامه ای که در چهل و ششمین نشست شورای وزرای خارجی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مارس ۲۰۱۹ تصویب شد، تلاش‌های دولت چین برای محافظت از مسلمانان چینی را مثبت ارزیابی کرده و بر تمایل خود برای تقویت همکاری با چین تأکید کردند. چین از این رویکرد قدردانی می‌نماید.

دوستی چین و ایران ریشه دار است و دو کشور در زمینه‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم همکاری گسترده‌ای دارند. امیدوارم با توضیحات بنده، دوستان ایرانی بتوانند آشنایی بیشتری با دستاوردهای پیشرفت شین جیانگ چین و تلاش‌های ضد تروریسم در چین داشته باشند. اینجانب باور دارم که همکاری میان دو کشور در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تقویت خواهد یافت و نقش مهمی را در حفظ امنیت و ثبات منطقه ایفا خواهد نمود.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا