آخرین خبرهااستان هااسلایدر

اختصاصی/ مدیر عامل آب منطقه ای گیلان ؛ برداشت مصالح به روش شیوه نامه تخصصی به نجات رودخانه ها منتهی می شود / ایجاد سد لاسک تاثیر زیادی در تامین آب بخشی از استان خواهد داشت +تصاویر

به مناسبت هفته ی صرفه جویی در مصرف آب و انرژی نشست خبری مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در محل بهره برداری سد شهر بیجار برگزار شد .

شهر بیجار

 تدبیر شرق : مهندس وحید خرّمی مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت : سال آبی از مهرماه شروع می شود و سال گذشته جزء کم آب ترین سالهای آبی بود اما در ابتدای سال آبی امسال سال پر آبی را تجربه کردیم .

مهندس خرّمی با توجه به متوسط بارش نرمال ۱۰۰۰ میلی متری به بارش سالانه ۱۴ میلیارد مترمکعب در استان گیلان اشاره کرد و عنوان کرد: معدل بارش باران در استان گیلان مطلوب است اما هنوز به علت محدودیت در ذخیره سازی منابع آب ، در فصل کشاورزی با مشکلات متعدد آب در این استان روبه‌رو هستیم و ادامه داد :  ۲۳۸ هزار هکتار در استان زیر کشت داریم که حدود ۱۷۲ هزار هکتار از آن  آبخور سد سفیدرود است .

وی با اشاره به برخی مشکلات در روستاهای گیلان در خصوص تامین آب کشاورزی گفت :  در محدوده مرکزی و شرق استان گیلان از جمله شهرهای رشت،لاهیجان و لنگرود قطع آب صورت نگرفته زیرا در این محدوده به دلیل وجود کانا‌ل‌ها، آب‌رسانی‌ها به راحتی انجام می‌شود و مشکل کمبود آب وجود ندارد.

 مهندس خرّمی در خصوص  مشکل آبرسانی در شهرستان صومعه سرا گفت : نوع شبکه ی آبرسانی به گونه ای است برخی بخشها باید به نوبت قطعی آب داشته باشیم و تنها راه حل این امر ایجاد منبع های جدید است که  احداث سد لاسک یکی از این موارد استه که به این امر کمک می کند .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان خاطرنشان کرد: در محدوه فومنات استان گیلان نیز اقدامات اساسی برای برطرف کردن مشکلات آبی انجام شد و البته سد لاسک به تنهایی نمی‌تواند مشکل آبرسانی این محدوده از استان را برطرف کند چون این سد تنها دارای ۴۵ میلیون مترمکعب قابلیت ذخیره‌سازی حجم آب است.

وی در خصوص نگرانی های فعالان زیست محیطی در خصوص سد لاسک عنوان کرد : یکی از مشکلات تالاب انزلی  انباشت روسوبات رودخانه های ورودی به  تالاب است و این موضوع در حال حاضر وجود دارد و مباحث زیست محیطی عنوان شده ربطی به ایجاد سد ندارد و ما نیازمند تامین آب در آن منطقه هستیم.

مهندس خرّمی در خصوص  اعتبارات در شرکت آب منطقه ای گیلان گفت : در سال ۹۷ ،  ۶۰ درصد از اعتبارات استانی  تخصیص یافت که جذب گردید و ۱۰ درصد اعتبارات متمرکز کشوری در زمینه رودخانه ها و سواحل به گیلان تخصیص و جذب شد و همجنین حدود ۸۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبارات ملی استانی جذب گردید و ادامه داد : اعتبار ملی استانی  برای سال ۱۳۹۸ ،  ۴۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امیدواریم با پیگیری نمایندگان استان گیلان در  مجلس شورای اسلامی  و مسوولین بتوانیم  بیش از این مقدار اعتبار را جذب کنیم.

وی در خصوص برداشت مصالح از رودخانه ها گفت : بر اساس شیوه نامه ی ساماندهی رودخانه ها ، برداشت مصالح بر اساس شیوه نامه مذکور می تواند به رودخانه ها کمک کند و بدین طریق رودخانه ها احیا شوند که تا کنون در کل استان  ۱۷ میلیارد تومان پروژه برای رودخانه های گیلان از طریق شیوه نامه  و بدون دریافت اعتبارات دولتی  انجام گرفته است و ادامه داد: پیمانکارانی که به روش شیوه نامه ، مصالح را برداشت می کنند ، سود خواهد برد و رودخانه نیز بدین طریق نجات می یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به برداشت  ۱٫۵ میلیون مترمکعبی شن و ماسه در گذشته از رودخانه‌های این استان  افزود: در راستای شیوه‌نامه‌ای که استاندار گیلان جهت احیاء رودخانه‌های استان ابلاغ کرد، شاهد تأثیرات مثبتی  در رودخانه ها هستیم .

وی همچنین افزود : در حیطه ی فعالیت آب منطقه ای برای کنترل سیلاب ، حریم رودخانه ها را باید  سامان دهیم که  رودخانه ی پیربازار یکی از این موارد انجام شده است.

مهندس کتیرایی معاون طرح و توسعه آب منطقه ای گیلان نیز در ابتدای این نشست در خصوص سد شهربیجارگفت :وظیفه ی اصلی سد شهربیجار آبرسانی به ۷۰ درصد ساکنان استان گیلان منجمله شهرهای رشت ، انزلی ، آستانه ، لاهیجان و توابع آنهاست .

وی با بیان اینکه سد شهر بیجار از سال ۹۳ آبگیری شده است گفت : از سال ۹۳ زمانی که کل عملیات سد به پایان نرسیده بود به جهت معضلات آب شرب در پایان سال ۹۳ سد بیجار آبگیری شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود : در حال حاضر خط لوله ای به طول ۶٫۵ کیلومتر برای انتقال به تصفیه خانه سنگر باید وصل شود و ۷۰۰ متر از طول این لوله انجام شده و پیمانکار در حال انجام کار است.

وی ادامه داد : ارتفاع سد بیجار حدود ۱۰۰ متر و حجم مخزن آن ۱۰۵ میلیون متر مکعب است .هدف اصلی این سد تامین آب شرب می باشد که نیاز اصلی استان گیلان است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا