آخرین خبرهااستان هاگزارش تصویری

ابتدا یک گیلانی هستم و بعد مسئول محیط زیست/ فقر و بیکاری از عوامل نابود کننده محیط زیست است

مدیرکل محیط زیست استان گیلان در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست بیان کرد:

به گزارش تدبیرشرق، مدیرکل محیط زیست استان گیلان در نشست خبری که به مناسبت هفته محیطزیست در تالاب امیرکلایه برگزار شده بود با بیان این مطلب که محیط زیست گیلان بسیار شکننده است، گفت: اتفاقات خوبی در تالاب امیرکلایه افتاده است و سبب رونق گردشگری در این منطقه شده است.

قربانعلی محمدپور با بیان اینکه سازمان محیط زیست به دنبال ارتقای محیط زیست است، افزود: برای این کار باید مردم را همراه خود کرد و مردم باید با مشکل آشنا باشند تا بتوانیم با کنارهم بودن مسایل زیست محیطی را حل کنیم.
وی با بیان با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست از مهمترین معیار در امر توسعه است، گفت: پتروشیمی هم که این روزها بحث آن داغ است در این مورد نیز اولویت محیط زیست است وقتی طرحی مصوبه دولت را دارد یعنی تمام کارشناسی ها انجام شده است.
محمدپور با بیان اینکه بنده ابتدا یک گیلانی هستم و بعد مسئول محیط زیست، اظهار کرد: در مورد پتروشیمی خیلی ها منتقد هستند که چرا مدیر محیط زیست استان در مورد اشتغال صحبت می‌کند؟ کسانی که این را مطرح می‌کنند، نمی‌دانند مدیر محیط زیست استانها عضو شورای برنامه ریزی کشور هستند و بنده باید از ظرفیتهای استان در این جلسات دفاع کنم.
وی با اشاره به اینکه فقر و بیکاری از عوامل نابود کننده محیط زیست است، افزود: وقتی صحبت از فقر می‌کنیم فقر فرهنگی و اقتصادی است و وقتی این دو را در کنار هم قرار مسایل اجتماعی ایجاد خواهد کرد.
مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفت: بیش از یک هزار نفر ساعت در سال ۹۷ آموزش داده شده اند که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد که در منطقه ای فقر باشد اما محیط زیست هم حفظ شده باشد.

هیچ چیزی قرار نیست در لوشان دفن شود

محمدپور در مورد انتقال پسماند پتروشیمی نیز اظهار کرد: مجوزی که دولت برای استان گیلان تعریف کرده است در منطقه لوشان است.
مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به اینکه بهتر است برای انتقادات چارچوبی باشد گفت: همه منتقدین را دلسوز می‌دانم اما این هم بگویم که نه خودم و نه دستگاهی که با آن کار می‌کنم سیاسی نیستند و توصیه من به همکاران این است که کار سیاسی نکنند تا محیط زیست را به سمت سیاسی شدن ببرند.
وی ادامه دارد: اینکه می‌گویند من با این پروژه مخالفم بر اساس کدام چارچوب است؟ فقط چون مخالفت فردی است باید توسعه استان را متوقف کرد؟
مدیر کل محیط زیست گیلان افزود: وقتی یک فعالیت مغایرتی با ضوابط ندارد چرا مانع تراشی کنیم؟! همانطور که به ما اجازه اجرای این طرح در استان داده شد به ما اختیارات برخورد در صورت تخلفات در این طرح هم داده اند. هیچ چیزی قرار نیست در لوشان دفن شود و باید بگویم متاسفانه پیشنهاد کثیفی به همکاران داده شده است که جلوی این کار اقتصادی در استان گرفته شود.
محمدپور در مورد قبول نکردن استان قزوین برای پتروشیمی گفت: این شرکت تا سقف ۱۵ هزار تن محموله میتواند در هر استانی طرح خود را اجرا کند که در قزوین این میزان محموله را استفاده کرد و دیگر نمی‌توانست در انجا فعالیت کند. در گیلان هم به همین شکل خواهد بود تا ۱۵ هزار تن محموله که از شرکتهای خوزستان و استانهایی که دارای پتروشیمی هستند، می‌تواند حمل و به استان بیاورد و اگر زمانی بخواهد بیش از آن حمل کند باید دوباره برای شرکت بلیش مجوز صادر شود.
وی ادامه داد: در قزوین، همدان، زنجان و البرز آنچه که اجازه دفن داده نشده پسماند پزشکی است.

سد لاسک برای رفاه و پیشرفت مردم است

مدیر کل محیط زیست استان گیلان در ادامه به پروژه سد لاسک اشاره کرد و افزود: به من انتقاد می کنند که چرا شفاف سازی نمی‌کنید در حالی که همیشه و در همه حال پاسخگو هستم.
وی با بیان اینکه روال سد لاسک را دولت تعیین میکند افزود: این پروژه ملی است و هرکاری می‌کنیم برای رفاه و پیشرفت مردم است. این مطالعات قبل از انقلاب هم انجام شده بود.
وی با بیان اینکه از من سوال می‌پرسند که بنده هم در ابتدا با سد لاسک مخالف بودم و الان موافقم که در پاسخ باید گفت: باید یا ضرورت را پذیرفت یا رد کرد. ضرورت در آن منطقه داشتن آب شرب و تامین آب کشاورزی است و هیچ جراحی بدون خون ریزی نخواهد بود. تمام سعی ما این بود که قطع درختان به کمترین حد ممکن برسد.
محمدپور افزود: تالاب انزلی به علت ورود رسوبات در معرض خطر است و کاهش تراز ابی دریای خزر بر روی همه ی تالابهای شمالی کشور تاثیر گذاشته است.
وی ادامه داد: انچه امروز باعث شده است که نفس تالاب را به شماره بیندازد رسوب است که متاسفانه این رسوبات به ۸ متر رسیده است. برای اینکه این رسوبات را از بین ببریم محیط زیست با شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم فناوری اصفهان تفاهم نامه ای را امضا کرده است.

ورود دادستان درباره اجرای طرح بایوجمی را اتفاق مبارکی می دانم

مدیر کل محیط زیست گیلان با بیان این مطلب که پیگیری ها برای تالاب انزلی از سال ۹۴ به اوج خود رسید است گفت: در ابتدا بنده خیلی در مورد پیشنهاد این شرکت دانش بنیان دغدغه داشتم. برای همین در استخر قلم گوده قسمتی را شبیه سازی کردیم و پایلوت این طرح در انجا اغاز شد در پایان کار کارشناسان و دانشگاهیان اثرات آن را بررسی و گزارش دادند.
وی ادامه داد: کمیته ملی نظارت از دانشگاه بزرگ کشور دعوت شد و موافقین زیاد و بزرگی این طرح داشت. همزمان نمونه ها را در دانشگاه های بزرگ کشور مورد بررسی قرار دادند و نهایت قرار شد که این طرح در بخشی از تالاب که راه فرار آب داشته باشد امتحان و روزانه به سازمان محیط زیست گزارش داده شد.

محمدپور در مورد مواد مورد استفاده در روش احیای تالاب انزلی به روش بایوجمی گفت: در این طرح از اکسید تیتانیوم عادی و با استاندارد خوراکی استفاده شده است و کاملا با آب اثرش ازبین می رود.
مدیر کل محیط زیست گیلان افزود: بنده گله دام که چرا سهم ما در پایلوت کم است. وقتی پایلوت می شویم یعنی مورد توجه قرار می‌گیریم.
وی در مورد ورود دادستان به این موضوع و توقف اجرای طرح گفت: ورود دادستان در موضوع بایوجمی بر اساس گزارشهای ارسال شده بود. اعلام کردند که در این مورد برای محیط زیست خطر احساس می شود و اینکه چرا این طرح در انزلی است و در هیچ کجای دنیا اجرا نشده است؟!
محمدپور تصریح کرد: تنها اختلاف ما بر سر نانو بودن یا نبودن است که بنده می گویم این طرح نانو نیست. البته ورود دادستان را اتفاق مبارکی می دانم و اصلا این را ضرری برای آبروی محیط زیست نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا