استان ها

قربانی:برنج وارداتی نباید در فصل برداشت توزیع شود

برنج وارداتی

لغو قانون ممنوعیت واردات برنج به ضرر شالیکاران تمام می‌شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس در واکنش به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر برداشته شدن ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت این محصول گفت: با توزیع برنج خارجی ضرر هنگفتی متوجه شالیکاران می‌شود.

به گزارش تدبیر شرق محمدحسین قربانی اظهار داشت: برداشته شدن قانون ممنوعیت واردات برنج خارجی و توزیع آن در فصل برداشت محصول داخلی نه‌تنها اوضاع و شرایط بازار عرضه و تقاضا را دچار اختلالات شدیدی می‌کند بلکه این کار به ضرر شالیکاران شمالی تمام می‌شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس تصویب قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت این محصول را قانونی ارزشمند در راستای حمایت از حقوق تولیدکنندگان داخلی دانست و افزود: این قانون در حقیقت با فشار نمایندگان استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان و مازندران تصویب و در سال‌های اخیر اجرایی شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه طبق قانون یاد شده واردات برنج خارجی به مدت ۴ ماه در فصل برداشت محصول ممنوع است عنوان کرد: از مجموعه دولت انتظار داریم امسال نیز در جهت کمک و حمایت از شالیکاران قانون ممنوعیت و توزیع برنج خارجی را به‌درستی اجرایی کند.

وی به ملاحظات و استثنائاتی که توسط شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار در راستای اجرای طرح ممنوعیت واردات برنج مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: گاهی برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، اجرای برخی از قوانین به صورت مقطعی کنار گذاشته می‌شود که البته این امر تاحدودی منطقی به نظر می‌رسد.

قربانی با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد از شالیکاران شمالی هم‌‌اینک برنجی برای فروش ندارند تصریح کرد: حتی یک ریال از سودی که هم‌اکنون از قیمت بالای برنج وارد جیب تجار و دلالان می‌شود به کشاورزان باز نمی‌گردد،‌ بنابراین در مقطع فعلی ساماندهی بازار بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می‌رسد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با بیان اینکه برای ساماندهی و ایجاد تعادل لازم در بازار عرضه و تقاضای برنج به یک مدیریت قوی نیاز است گفت: با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد مردم مصرف کننده برنج هستند دولت موظف است کالای یاد شده را به قیمت مناسب در اختیار خانوارها قرار دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بروز نوسانات قیمتی بسیار شدید در کالاهای اساسی را معلول چند عامل مهم اعلام کرد و اظهار داشت: علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی و تحولات خارجی، عامل بی‌تدبیری و عدم اتخاذ مدیریت صحیح در وزارت جهاد کشاورزی باعث ایجاد این وضعیت نابه‌سامان شده است.

قربانی قیمت مناسب برنج در فصل عرضه محصول داخلی توسط کشاورزان و شالیکاران شمالی را ضامن ایجاد رغبت در آنان برای تولید بیشتر و ادامه فعالیت کشت و زرع خواند و عنوان کرد: در صورتی که این مؤلفه بسیار مهم رعایت نشود، کشاورزان انگیزه خود را برای تولید برنج کاملاً از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت در صورت برداشتن ممنوعیت واردات برنج خارجی در فصل برداشت باید از توزیع آن در سطح بازار جداً خودداری کند تصریح کرد: اگر دولت برنج خارجی وارداتی را در زمان نامناسب توزیع کند کشاورز شمالی متضرر شده و دیگر قادر به عرضه محصول تولیدی خود به قیمت عادلانه نیست.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با اشاره به افزایش بسیار زیاد هزینه‌های تولید و مشکلاتی که از این بابت برای شالیکاران ایجاد شده است گفت: در شرایط حاضر اتخاذ هر گونه سیاستی مبنی بر واردات برنج خارجی و توزیع عجله‌ای آن در سطح بازار، تنها به ضرر تولیدکنندگان داخلی ختم می‌شود.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا