سیاسی

نشست های اخیر مکه دستاوردی برای ریاض نداشت

ریاض

معاون اول رئیس پارلمان عراق در واکنش به نشست‌­های اخیر عربستان سعودی و صدور بیانیه توهم‌آمیز علیه ایران تأکید کرد که این نشست­‌ها به دلیل دوری از واقعیت، عملا هیچ دستاوردی برای ریاض نداشته و تیر بیانیه پایانی آن در محکومیت ایران به خطا رفته است.

به گزارش تدبیر شرق «حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق در تشریح نشست‌­های اخیر که در عربستان سعودی با اهداف از پیش تعیین شده و در راستای خدمت به منافع آمریکا و اسرائیل برگزار شد، گفت: در حقیقت دو نشست عربی و منطقه­‌ای و پس از آن نشست اسلامی به طور معمول و عرف باید برای کنترل برخی خطرها و اوضاعی که ممکن است منطقه را تهدید کند یا یک کشور عربی و اسلامی از آنها آسیب بیند، برگزار شود.

محورهای نشست‌های عربستان به جای ضداسرائیلی، ضد ایرانی بود

الکعبی در ادامه فزود: اما با تأسف شدید ملاحظه کردیم که محورهای این نشست کاملا از پیش تعیین شده علیه جمهوری اسلامی ایران بود. در صورتی که شایسته بود این نشست و خروجی‌­ها و محورهای کاری آن متوجه انتقاد و سرزنش و محکومیت رژیم اشغالگر صهیونیستی باشد به ویژه پس از پیامدهای اخیر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف و نیز اقدام این رژیم در الحاق جولان اشغالی به سرزمین‌­های اشغالی و نیز شکاف بزرگی که بین کشورهای عربی و اسلامی در سال­‌های گذشته به دلیل وجود گروه تروریستی داعش و تغییر رژیم بسیاری از کشورها ایجاد شد، اما این نشست به انتقاد از جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

تحریم‌ها علیه ایران از نظر قانونی و عرفی مطرود است

وی با اشاره به بیانیه‌ این نشست‌ها گفت: ما معتقدیم که چنین تصمیم­‌ها و بیانیه­‌هایی باید در راستای منافع ملت‌­ها باشد نه اینکه در قالب منافع رژیم‌­های سیاسی و خدمت به صهیونیسم جهانی و آمریکا طراحی شود. جنگ و اعمال تحریم علیه مردم ایران از هر نظر چه قانونی و چه بین المللی و چه عرفی و اخلاقی مطرود و غیر قابل قبول است. امکان ندارد که در هیچ حالتی این بهانه­‌تراشی­‌ها و تحریم‌‌های آمریکا بر مردم ایران از سوی هیچ طرف و گروهی تأیید شود حال چگونه ممکن است که نشستی عربی از این دست که بیشتر کشورهای آن روابط بسیار خوبی با ایران دارند، چنین بیانیه­‌هایی را صادر کند و مورد تأیید قرار گیرد. بنابراین به اعتقاد من خروجی چنین نشست‌­هایی باید بر اساس محور انسانیت باشد نه خدمت به منافع گروهی و یا فرقه‌­ای و یا جهتی خاص.

معاون اول رئیس پارلمان عراق تأکید کرد که ملت، دولت و پارلمان عراق همواره و پیوسته در گذشته، حال و آینده تأکید کرده است که تحریم علیه ایران موضوعی غیر قابل قبول و مطرود است به این دلیل که  ملت را نشانه گرفته و در پی اعمال فشار بر مردم است.

وی گفت: عراق در گذشته و در حال، به حل مشکلات با توسل به قوانین بین‌المللی و در سایه نظارت سازمان ملل و مشارکت گروه­‌های دیگر مانند اتحادیه اروپا و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که نقش بسزایی در حل چنین مشکلاتی دارند، دعوت کرده است.

زور و خشونت ابزار ناکارآمدی برای برقراری صلح است

کعبی تأکید کرد که عراق معتقد است زور و خشونت ابزارهای ناکارآمدی در راستای برقراری صلح و ثبات هستند و علاوه بر آن پیامدهای شومی برای کشورهای منطقه دارد. معتقد هستم که هر کشوری، قطر یا غیر قطر باید تسلیم قوانین و اراده خود باشد نه اینکه تابع اراده چنین کشورهایی با عناوین و مسماهایی چون مجموعه عربی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باشد که همیشه  و همچنان تسلیم و در خدمت اراده آمریکا و اسرائیل هستند.

حل مشکلات موجود در سایه اعمال شروط ظالمانه ممکن نیست

معاون اول رئیس پارلمان عراق در ادامه افزود: ما در جایگاه دولت و ملت عراق همچنان تأکید می‌­کنیم که حل مشکلات موجود امکان‌پذیر است اما نه در سایه اعمال شروط ظالمانه و اجباری و غیر قابل گذشت؛ بلکه میز مذاکرات با نظارت سازمان ملل بین طرف‌­های درگیر حاکم و تعیین کننده است.

وی تأکید کرد توافق هسته­‌ای که دستاورد سال­‌های گذشته بود، آمریکا از آن به بهانه‌­های واهی به صورت یک جانبه خارج و حاضر به پایبندی به تعهدات خود به عنوان یکی از طرف‌­های مسئول نشد، اما جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به همراه دیگر گروه‌­های بین‌المللی در چارچوب این توافق باقی مانده و به تعهدات خود پایبند است.

کعبی گفت: معتقد هستیم که اعمال شروط گذشته و تکرار درخواست­‌های پیشین که اساس گفت‌و‌گوها و مذاکرات در گذشته بوده کاملا مردود است و باید وساطت و میز مذاکره و بحث و رایزنی بین طرف‌های درگیر با نظارت سازمان ملل و حاکمیت اراده قانون بین المللی و اراده طرف‌­های موجود اساس کار قرار گیرد چرا که فقدان این اراده، پیگیری اهداف دیگر را ناکام می­‌گذارد.

نشست‌های عربستان کاملا بی نتیجه بود

معاون اول رئیس پارلمان عراق گفت: به اعتقاد من نشست­‌هایی که در عربستان سعودی برگزار شد، هیچ ماحصل و دستاوردی نداشت، چرا که سمت و سوی آن فقط محکومیت جمهوری اسلامی ایران بود؛ کشوری که از تمام گروه‌­های مقاومت علیه رژیم صهونیستی حمایت می‌­کند حال آن که این نشست‌های سعودی، تجاوز اسرائیل به غزه و محاصره این منطقه و الحاق جولان اشغالی سوریه به سرزمین­‌های اشغالی و انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم نکرد.

پیش‌نویس بیانیه‌ نشست عربستان بدون حضور و موافقت عراق نوشته شد

وی تأکید کرد که موضع عراق به‌رغم حضور «برهم صالح» رئیس جمهوری این کشور در نشست­‌های مذکور کاملا واضح و مشخص است. رئیس جمهور و وزیر امور خارجه عراق به صراحت تأکید کردند که پیش‌نویس این بیانیه بدون حضور یا حصول موافقت آنها نوشته شده است و ما بخشی از این بیانیه نبودیم، بیانیه‌­ای که به جای محکومیت ایران باید تمام تجاوزهای صورت گرفته در جهان از فلسطین گرفته تا یمن و سوریه را که رژیم صهیونیستی پشت صحنه تمام آنهاست، محکوم می­‌کرد.

معاون اول رئیس پارلمان عراق در پایان گفت: ایران از تمام جنبش‌­های آزادی‌خواه جهان حمایت می­‌کند و باید بیانیه پایانی این نشست درباره نقش ایران در منطقه منصفانه و به دور از جانبداری صادر می­‌شد و بر حفظ توازن تکیه می‌­کرد.

/ایلنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا