اجتماعی

اگر سه فراکسیون ائتلاف می‌کردند مطهری حذف نمی‌شد/ با فراکسیون ولائی ائتلاف نکردیم/ برخی افراد جدا شده از لیست امید اعتقاد دارند، وکیل‌الدوله نیستند و مستقل هستند

مطهری

عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفت: به نظر بنده اگر ائتلاف انجام می‌شد، آقای مطهری حذف نمی‌شد هر چند مطهری با یک صندلی عادی در مجلس هم تاثیرگذار است.

به گزارش تدبیرشرق «مهرداد بائوج لاهوتی»، عضو فراکسیون مستقلین مجلس و نماینده مردم لنگرود در مجلس، درباره سخنان علی مطهری مبنی بر ائتلاف مستقلین و فراکسیون ولائی مجلس گفت: ما ائتلافی انجام ندادیم. قبل از انتخاب، این بحث را مطرح کردیم که آمادگی داریم با هر فردی که در مورد رئیس مجلس با ما مواضع مشترکی دارد، ائتلاف کنیم. فرد مدنظر ما برای ریاست مجلس، آقای علی لاریجانی بود.  بنابراین این بحث را مطرح کردیم که چون در مورد آقای لاریجانی مصمم هستیم  و از مواضع خود نیز کوتاه نخواهیم آمد.

عضو فراکسیون مستقلین افزود: در نهایت فراکسیون امید، فراکسیون ولایی و فراکسیون مستقلین مجلس به صورت جداگانه لیستی ارائه دادند. فراکسیون مستقلین در میان کارپردازها، دو نفر را انتخاب کرد و سه نفر را هم برای دبیران ارائه دادیم. در زمینه انتخاب معاونین هم قرار شد که هر نماینده‌ای آتش به اختیار و هر فرد به تشخیص خود عمل کند. این موارد شرح ماجرا بود حال اگر اتفاقی هم افتاده برای مثال در کل تغییرات هیات رئیسه، فقط یک نفر یعنی آقای مطهری بوده است. اگر بخواهیم عاقلانه نگاه کنیم، اگر ائتلاف صورت می‌گرفت یک نفر تغییر هم نداشتیم. بنده در نطقی اعلام کردم سه فراکسیون مجلس با یکدیگر ائتلاف کنند و در سال آخر هیچ تغییری نداشته باشیم.  به نظر بنده اگر ائتلاف انجام می شد، آقای مطهری حذف نمی‌شد.

لاهوتی در مورد تاثیر شکاف بین امیدی‌های مجلس یعنی بین لیست امید و مستقلین بر حذف آقای مطهری نیز تصریح کرد: شکافی وجود ندارد. سه فراکسیون در مجلس حضور دارد. یکی فراکسیون امید، اصولگرایان و در نهایت مستقلین و همواره نیز این گونه بوده است. برای مثال در مجلس هشتم این گونه بوده، در مجلس دهم نیز فراکسیون های مختلفی حضور دارند اما در مجلس نهم این وضعیت در مجلس حاکم نبود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این شکاف در مجلس دهم پررنگ تر به نظر نمی‌رسد؟ نیز بیان کرد: نمایندگان مستقلین این مسئله را مطرح می کنند که درست است که به واسطه لیست امید وارد مجلس شدیم اما افراط و تفریط را قبول نداریم و می‌خواهیم مستقل باشیم چراکه ما وکیل الدوله نیستیم. ممکن است در جایی نیاز به کمک باشد، کمک کنیم و در جایی نیز ممکن است انتقاد کنیم. ابتدا به ساکن بسیاری اعتقاد داشتند که فراکسیون مستقلین وجود ندارد، در حد حرف است و در زمان تشکیل فراکسیون نیز بحث‌ها و جنجال‌هایی به پا شد. در حال حاضر نیز همگان می‌دانند که سرنوشت مجلس در دست یک فراکسیون است و افراد محکمی حضور دارند و فراکسیون مستقلین تنها فراکسیونی است که روی ریاست آقای لاریجانی مصمم و استوار بود، حال اینکه دو فراکسیون دیگر لرزیدند. فراکسیون امید که همواره برای خود کاندیدا داشت و فراکسیون اصولگرایان نیز هر دوره بازی خاص خود را دارند.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که آیا شما این مسئله که خود را از فراکسیون امید جدا می‌دانید تایید می‌کنید یا خیر؟ اظهار کرد: فراکسیون مستقلین نه خود را از اصولگرایان و نه از فراکسیون امید جدا نمی‌داند. بحث ما این است که مستقلین باید این استقلال داشته باشند که در جایی قرار است، انتقاد داشته باشیم انتقاد کنیم و در بسیاری از جاها نیز کمک کنیم. بنابراین این استقلال یعنی نه تندتر نه کندتر. به طور کلی در انتخاب هیات رئیسه حاضر به ائتلاف با دو فراکسیون دیگر بودیم و مستقلین مقصر نبودند. ما دعوت به ائتلاف کردیم و دو فراکسیون دیگر این دعوت را نپذیرفتند.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که آیا با فراکسیون ولایی در نهایت ائتلافی داشتید؟ نیز بیان کرد: ما با هیچ فراکسیونی ائتلاف نداشتیم، هر چند حاضر به ائتلاف بودیم.

وی در مورد ائتلاف و رایزنی یک ساله آقای عبدالرضا مصری اصولگرا در مجلس نیز گفت: در یک ماه اخیر تلاش بسیاری کرده‌اند اما یک سال را اطلاعی ندارم. لابد آقای عارف متوجه شده‌اند اما بنده فعالیتی از ایشان مشاهده نکردم.

نماینده مردم لنگرود در پاسخ به این سوال که مجلس جدید را بدون نایب رئیسی آقای مطهری و حضور عبدالرضا مصری چگونه پیش بینی می‌کنید؟ نیز افزود: بنده آقای مطهری را جزو مستقلین می‌دانم. یک روز آقای مطهری در مجلس نزد بنده آمدند و گفتند: «شما همه می‌دانید بنده شخصیت مستقلی هستم». در واقع نیز آقای مطهری این گونه هستند و این حریت، مردانگی و شجاعت را در استقلال آقای مطهری می‌دانم چرا که او هر صحبتی که با صراحت مطرح می کند، نشات گرفته از این استقلال است و اگر وابستگی به جریان خاص سیاسی داشتند، قاعدتا این حریت را نمی توانستند دارا باشند. به نظر بنده آقای مطهری در زمان خود موفق بودند و مجلس را خوب اداره می کردند؛ بنابراین انتخابات بدین گونه بوده است.

عضو فراکسیون مستقلین در پاسخ به این سوال که علی مطهری مستقل بود اما متعهد به اهداف فراکسیون امید نسبت به سایر لیست امیدی‌ها بود، نیز بیان کرد: گفته شما را قبول ندارم. قرار نیست آقای علی مطهری در جایگاه رئیس یا نایب رئیس باشند که سخنان خود را مطرح کند. به طور کلی آقای مطهری اگر یک صندلی عادی داشته باشد، می تواند تاثیر خود را داشته باشد.

/بامردم

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا