آخرین خبرهااستان ها

در صد و پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا؛ بررسی راهکارهای خودکار سازی امور مربوط به املاک در شهرداری رشت / نظم بخشیدن به ساخت و سازها رویکرد اصلی کمیسیون عمران برای سال ۹۸

کمیسیون عمران شهرداری رشت
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت یکصد و پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون عمران در پنجمین روز از ماه خرداد با حضور رییس، اعضا و مشاورین شورا و مدیران شهرداری در دفتر معاونت شهرسازی برگزار گردید.
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت با ابراز تسلیت ایام شهادت حضرت علی علیه السلام اظهار داشت: در ایامی که شهرداری رشت در مدتی طولانی شهردار ندارد، فشاری مضاعف بر روی مدیران و پرسنل شهرداری وجود دارد و به همین دلیل باید قدردان آنها باشیم.
رضا رسولی با اشاره به جلسات متعدد جهت بررسی راهکارها برای برخورد با متخلفان و نظم بخشیدن به ساخت و ساز افزود: در این سالها به کفایت راهکارها بررسی شد و امروز دیگر باید وارد فاز عملی شویم.
وی با اشاره به سلامت کاری قالب پرسنل شهرداری بیان داشت: امروز اکثر پرسنل شهرداری رشت از سلامت کاری برخوردار هستند ولی با این وجود هستند افرادی که به تخلفات دامن می زنند و باعث پایین آمدن اعتماد مردم به کل مجموعه می شوند.
رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت که عضو کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رشت نیز می باشد با اشاره به نوع پرونده های ارجاعی به کمیسیون ماده ۱۰۰ افزود: تمام پرونده هایی که در این سالها به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع شده متعلق به افرادی بوده که جهت رفع نیازهای ابتدایی زندگی خود و برای داشتن یک سقف برای زندگی خانواده خود تلاش نموده اند ولی افرادی هستند که در همان محله ها اقدام به ساخت واحدهای متعدد به صورت خلاف نموده اند ولی پرونده ای برای آنها در کمیسون ماده صد ارجاع نگردید.
رضا رسولی با اشاره به رویکردهای سالیانه شورای شهر رشت افزود: در هر سال سعی کردیم بر روی یک موضوع به شکل ویژه تمرکز کنیم و امسال نیز تاکید شورا بر نظم بخشیدن به ساخت و سازها می باشد که بخشی از این نظم بخشیدن مربوط به اجرای صحیح طرح تفصیلی است و بخشی دیگر ساخت و ساز ها در املاک نسقی و به شکل خلاف است که این نوع ساخت و سازها امنیت شهر را به خطر می اندازد.
لیلا عزیزی رییس سازمان فاوا شهرداری رشت با اشاره به لزوم ایجاد زیر ساخت های مربوط به خدمات الکترونیک بیان داشت: تهیه سرورها و فیبر نوری از ملزومات اجرای طرح خدمات الکترونیک به شهروندان و راه اندازی سیستم یک پارچه شهرسازی می باشد که با توجه به شرایط اقتصادی برای فراهم نمودن امکانات حداقلی جهت راه ندازی این سیستم ها آماده مناقصه می باشد. در همین راستا گامهای ابتدایی را با یکسان سازی ورژن های سامانه شهرسازی در شهرداری برداشته ایم.
معاونت معماری و شهرسازی شهرداری رشت با اشاره به شهادت حضرت علی علیه السلام این ایام را تسلیت گفت و اظهار داشت: در راستای ناراحتی شهروندان و نامه بازرسی استان در خصوص جلوگیری از تخلفات ساختمانی در کلیه مناطق شهر رشت از دو هفته پیش بررسی موضوع و راهکارها را برای جلوگیری از تخلفات و اجرایی نمودن ناحیه محوری در مناطق شهرداری رشت را بررسی نمودیم.
محمد پورناصرانی با اشاره به پیچیدگی استعلام از دستگاه های مختلف بیان نمود: نبود اطلاعات جامع از برخی از دستگاه های خارج از شهرداری مانند سازمان میراث فرهنگی موجب گشته تا شهرداری خود درگیر بروکراسی زمان بر استعلام از این سازمان یا نهادهای نظامی شده است. از طرفی نبود ابزار های قهری به مانند مجوز ورود و پلمپ املاک دارای خلاف و یا در اختیار قرار دادن امتیازات آب، برق و گاز باعث شده تا توان شهرداری برای برخورد با افراد خلاف ساز کاهش پیدا نماید.
وی همچنین نبود برخی از ابزارهای روز در شهرداری مانند سیستم جامع ساختمانی برای خودکار سازی امور و ارتباط به روز با مراجعین برای دریافت خدمات از شهرداری و یا ضعف نیرو در نواحی شهرداری را از عوامل موثر در شهرداری جهت جلوگیری از تخلفات دانست و خواستار گام برداشتن تمام حوزه های شهرداری در مسیر خودکار سازی جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به شهر و شهرداری شد.
مدیر نظارت بر ساخت و ساز ساختمانی شهرداری رشت با اشاره به موانع موانع پیش رو راهکارهای برون رفت از این موانع را به شرح ذیل دانست:
پیاده سازی خدمات الکترونیک شهروندان در سامانه یکپارچه سازی
پیاده سازی و اجرایی نمودن ناحیه محوری مطابق دستورالعمل های تدوین شده
اخذ مجوزات قضایی جهت ورود و پلمپ املاک مختلف
به کارگیری بخش خصوصی جهت تامین نظارت مستمر بر محدوده و حریم شهری (شهربان، حریم بان و …)
اخذ مصوبه آیین نامه ارزش معاملاتی ساختمانی ۱۳۹۸ شهر رشت از شورای شهر
راه اندازی پنل نظارت ممیزی مدیران مناطق در خصوص تخلفات ساختمانی
انجام معاملات بلند مرتبه سازی شهر رشت توسط اداره کل راه و شهرسازی استان
اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها و تباصر ذیل آن بر اساس مقتضیات روز
هانی عسکری هزینه تخلفات ساختمانی برای متخلفان را بسیار پایین دانست و افزود: در گذشته سلب امتیاز از املاک دارای تخلف ابزاری در دست شهرداری برای جلوگیری از تخلف بود که متاسفانه دیگر این ابزار وجود ندارد. در این شرایط زمان بر بودن بروکراسی اداری نیز از مواردی است که باعث رشد تخلفات شده است که با راه اندازی سامانه یکپارچه شهرسازی این بروکراسی زمان بر تصحیح خواهد شد.
در پایان مقرر شد یک تیم کارشناسی راهکارهای عملیاتی نمودن دو فاز ابتدایی تجمیع دیتا و خودکار سازی را بررسی و ظرف مدت یک هفته به کمیسیون ارائه نمایند.
 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا