استان ها

نرخ اشتغال کشاورزی گیلان بالاتر از میانگین کشوری

کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: میزان ایجاد اشتغال استان در بخش کشاورزی بالغ بر۲۷ درصد است که از متوسط نرخ اشتغال کشور ۸ درصد بالاتر است.

به گزارش تدبیر شرق، علی درجانی با بیان اینکه کشاورزی بخش پیشرو در توسعه استان گیلان است،گفت: این بخش تاثیر بالایی در میزان اشتغالزایی استان دارد.

وی افزود: میزان ایجاد اشتغال استان در بخش کشاورزی بالغ بر۲۷ درصد است که از متوسط نرخ اشتغال کشور ۸ درصد بالاتر است.

درجانی با بیان اینکه اراضی کشاورزی استان با ۴۲۰ هزار هکتار شامل اراضی زراعی و باغی است، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۳۰۳ هزارخانوار در۱۶ شهرستان استان در حوزه کشاورزی بصورت مستقیم مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: استان گیلان در بخش کشاورزی با سطح زیر کشت کمتر از ۹ دهم درصد در کل کشور، تولید کننده بیش از سه چهار دهم درصد از محصولات تولیدی کشور است.

وی اضافه کرد: استان گیلان در بخش تولید محصولات کشاورزی به خصوص محصولات استراتژیک رتبه های اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

درجانی با اشاره به اختصاص کمک تسهیلات ۲۵۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارات رونق تولید به بخش کشاورزی استان، ادامه داد: استان گیلان با ظرفیت تولید ۲۵ درصدی مرغ اجداد گوشتی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: گیلان با تولید جوجه کشی با ظرفیت ۳۰ درصد و مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۱۰ درصد رتبه دوم تولید را در این دو بخش دارا است.

درجانی افزود: حدود ۱۵ هزار خانوار به صورت مستقیم در صنعت طیور استان گیلان مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توزیع بیش از ۱۴ هزار جعبه تخم نوغان در استان خبر داد و افزود: این میزان در مقایسه با سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد:طی سال جاری بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال توت رایگان نیز بین نوغانداران توزیع شده و قرار است در سال آینده بمنظور توسعه نوغانداری بیش از یک میلیون نهال توت با استفاده ازظرفیت بخش خصوصی تولید شود.

درجانی با بیان اینکه استان گیلان حائز رتبه ۷ کشور در صنایع تبدیلی و غذایی است، تصریح کرد: استان گیلان از ۲ هزار و ۹۵ واحد صنایع تبدیلی و غذایی برخوردار است که هزار و ۴۵۰واحد در حوزه شالیکوبی است.

 وی اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد از کل اراضی شالیزاری قابل تجهیز استان به مساحت ۸۴ هزار هکتار تجهیز و نو سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان گیلان در بخش آبیاری تحت فشارکه نقش مهمی در حفظ اراضی باغی دارد، خاطرنشان کرد: از محل منابع اعتباری سفر اخیر ریاست جمهور، در بالغ بر ۱۳ هزار و ۴۲۱ هکتاراز اراضی کشاورزی آبیاری تحت فشار را اجرا کرده است.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا