استان ها

روزانه ۲۵۰۰زباله در گیلان تولید می شود

زباله

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه  روزانه ۲۵۰۰زباله در گیلان تولید می شود،  گفت: در طول سال‌های گذشته اعتبارات زیادی برای حل مشکلات پسماند هزینه شد، اما توفیقات چندانی به دست نیامده است.

به گزارش تدبیرشرق، قربانعلی محمدپور با بیان اینکه پسماند بزرگترین معضل استان گیلان است، گفت: روزانه حدود ۲۵۰۰ تن زباله در سطح استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از این مشکلات را باید از طریق کمپوست مدیریت کنیم، افزود: متاسفانه کمپوست کارآیی لازم را ندارد و امروز در انزلی، رشت و رودسر با مشکلات خاص خود مواجه است.

محمدپور با بیان اینکه سه اولویت مهم در حوزه محیط زیست گیلان توجه به حل معضل پسماند، پساب و فاضلاب‌ها و همچنین احیای تالاب است، خاطرنشان کرد: دولت در حوزه حل معضل پسماند به ویژه در استان‌های شمالی تاکید دارد و سال گذشته هزار میلیارد تومان برای حل معضل پسماندها با اولویت استان‌های شمالی به مجلس ارائه شده است.

وی تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته اعتبارات زیادی برای حل مشکلات این حوزه هزینه شده اما توفیقات چندانی به دست نیامده است. در این زمینه نیازمند اقدامات موثرتری هستیم تا چه زمانی می‌توانیم از ظرفیت منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی استان برای مدیریت پسماند استفاده کنیم ما برابر افکار عمومی جامعه خود و دنیا پاسخگو هستیم.

اقدامات سنتی راهکار حل معضل پسماندهای روستایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه باید برای حل معضل پسماندهای روستایی به اقدامات سنتی در گذشته بازگردیم، گفت: باید با تفکیک کردن، ۳۰ درصد حجم زباله را کاهش دهیم و با کمپوست کردن ۷۰ درصد زباله روستایی را مدیریت کنیم که این نیز تنها از طریق آموزش محقق خواهد شد.

محمدپور از مصوب شدن طرح جامع پسماند استان گیلان خبر داد و گفت: در این طرح شش نقطه برای مدیریت پسماند در نظر گرفته شده است که در این مناطق سه مرکز تکنولوژی مدیریت پسماند ایجاد خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه ۳۲۸ میلیارد تومان اعتبار در سفر اخیر رئیس جمهور به استان گیلان در حوزه ساماندهی به موضوع پسماند اختصاص یافته است، گفت: در صورت تحقق این میزان اعتبار می‌توانیم گام خوبی در زمینه پسماند منطقه سراوان برداریم.مدیرکل محیط زیست گیلان از تصویب طرح جامع پسماند این استان خبر داد و گفت: متاسفانه اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت پسماند برای ساماندهی این وضعیت کافی نبوده است.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا