آخرین خبرهاملی

نماینده مردم رشت: بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی دولت نقش داشته باشد

تدبیرشرق/غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگویی با اشاره به عدم بازگشت ۳۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور برخی سخت گیری‌های بی مورد و بخشنامه‌های خلق الساعه و بدون ضمانت اجرایی را از دلایل بروز این مشکل عنوان و اظهار کرد: بخش خصوصی باید در تصمیمات اقتصادی دولت نقش داشته باشد.

وی افزود: در ماجرای ارزهای دولتی ما از ابتدا به دولت تذکر دادیم اما گوش شنوا نبود. عده‌ای ارز دولتی گرفتند، کالایی را صادر کردند، آن را فروختند و ارز آن را به کشور وارد نکردند. البته برخی افراد هم برای بازگرداندن ارز با مشکل مواجه بودند اما به هر حال عده‌ای ارز را برنگرداندند و دولت هم تضامینی برای این کار در نظر نگرفته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: عده‌ای از ارزهای دولتی سود کلان بردند؛ این‌ها دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند اما کالای‌شان را به همین قیمت در بازار توزیع نکردند. متأسفانه ما سیستم توزیع و نظارت نداریم. باید سیستم را طوری طراحی می‌کردیم که کسی نتواند از زیر آن در برود. البته از دولت هم گلایه داریم ولی ما شاهد بودیم که دولت هم پول داد، هم نارضایتی پیش آمد و هم رانت و اختلاس ایجاد شد.

وی با اشاره به حضور خود در جلسات شورای گفت‌وگوی چهار استان در ماه گذشته گفت: بخشی از این اتفاقات به دلیل سختگیری‌های بی مورد است و این‌که بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها حضور ندارد و گاهی تصمیمات را کسانی می‌گیرند که خودشان تجربه‌ای از صادرات ندارند و قواعد را نمی‌دانند. در نتیجه بخشنامه‌های خلق الساعه و بدون ضمانت اجرایی و کار کارشناسی را شاهد هستیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: در برخی موارد هم تبدیل پول ایرانی به ارز برای برخی از صادر کنندگان با مشکل مواجه است. مثلا افغانستان با دلار کار نمی‌کند بلکه با ریال ایران کار می‌کند ولی به کسانی که به این کشور صادرات دارند اجبار می‌شود که باید دلار به کشور برگرداند و اینها باید پولشان را تبدیل کنند یا در مورد گروه بندی‌ها نیز مباحثی وجود دارد و همه اصرار دارند در گروه یک قرار بگیرند که نشان می‌دهد شکاف بین گروه یک و دو زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در تمام تصمیم گیری‌های اقتصادی نمایندگان بخش خصوصی هم حضور داشته باشند و مطالبشان را بگویند بسیار خوب است. البته این اتفاق در استان‌ها رخ می‌دهد، اگرچه ضمانت اجرایی ندارد ولی حرف‌ها شنیده می‌شود اما این اتفاق باید در سطح ملی هم رخ دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا