استان ها

گرانی کاغذ دغدغه‌ای بزرگ برای روزنامه‌های استان است

گرانی کاغذ

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان گفت: گرانی کاغذ دغدغه‌ای بزرگ برای روزنامه‌های استان است و اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد، تاب ادامه فعالیت را از برخی از این نوع رسانه‌ خواهد گرفت.

به گزارش تدبیر شرق،وقتی داستان گرانی کاغذ پیش آمد جمع زیادی از اهالی رسانه و ناشران کتاب نگران شدند، چرا که احساس می‌شد این امر می‌تواند بر انتشار مداوم روزنامه‌ها و نشریات، یا حتی تعداد صفحات آنها تاثیر بگذارد و سرانه مطالعه از هم‌اکنون نیز پایین‌تر برود. البته خوشبختانه به مصداق ضرب المثل معروف “به مو رسید ولی پاره نشد” در آخرین روزهای پایان یافتن کاغذ در انبارها، با دستور معاون اول رییس‌جمهور برای سرعت بخشیدن در ترخیص کاغذ ار گمرک، به نظر می‌رسد جان تازه‌ای به مشاغلی که وابستگی مستقیم به کاغذ دارند دمیده شد.

حال این که چرا روال ترخیص کالا از گمرک تا این حد زمانبر است؟ یا این که چرا  گفته می‌شود کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط عده‌ای وارد شد اما واردکنندگان حاضر به توزیع نیستند و آن را انبار کرده‌اند از بحث‌های مهمی است که نیازمند پاسخ است.

گرچه در مقطع فعلی موضوع کاغذ کمی آرام شده است اما ناشران و مدیران مسئول نشریات و روزنامه‌ها و اهالی فرهنگ هم‌چنان در این زمینه دغدغه دارند.

کریم خرسندی مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان، در گفت و گو با ایسنا گفت: حذف یا ابقای ارز مبادله‌ای تاثیر چندانی در افزایش و کاهش قیمت کاغذ ندارد چراکه تا همین امروز هم تاجران و وارد کنندگان این محصول استراتژیک، به دلیل نبود نظارت و عدم شفافیت مشکلات امروز را به وجود آوردند.

وی با بیان این‌که ما بارها از وزارت ارشاد و هم‌چنین اداره کل ارشاد اسلامی استان خواستار بهبود اوضاع کاغذ شده‌ایم، ادامه داد: در حال حاضر شاهد کاهش ورقه‌های روزنامه‌ها بودیم و صاحبان نشریات ترجیح می‌دهند برای سرپا نگه داشتن رسانه خود از چاپ صفحات رنگی اجتناب کنند و فقط به چاپ سیاه و سفید صفحه روزنامه بسنده کنند.

خرسندی ادامه داد: گرانی کاغذ دغدغه‌ای بزرگ برای روزنامه‌های استان است و اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد، تاب ادامه فعالیت را از برخی از این نوع رسانه‌ خواهد گرفت.

وی با اشاره به این‌که روزنامه‌ها که از یک طرف با کاهش درآمد آگهی مواجه هستند و از طرف دیگر کلیه اقلام چاپی و سایر هزینه‌های جنبی‌شان به صورت سرسام‌آوری درحال افزایش است، گرانی کاغذ تهدیدی جدی برای خراب‌تر شدن اوضاع اقتصادی روزنامه‌ها خواهد بود، تصریح کرد: باید با راه‌اندازی مجدد یارانه کاغذ و اعطاء حواله‌های خرید کاغذ همانند سال‌های گذشته دست واسطه‌ها را در زنجیره واردات کاغذ تا رسانه حذف کرد.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان این‌که روزنامه‌ها سندهای مکتوبی هستند که جزء هویت فرهنگی هر استان محسوب می‌شوند، گفت: فضای مجازی به اندازه کافی آسیب به روزنامه‌ها وارد کرد و ادامه گرانی کاغذ موجب خسارت های جبران‌ناپذیر به روزنامه‌ها خواهد شد.

خرسندی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب و تاکید ایشان بر ساماندهی بازار کاغذ، تصریح کرد: برای تحقق این امر مسئولان با درایت بیشتری باید تصمیم‌گیری کنند.

اثرات منفی افزایش قیمت کاغذ بر روزنامه‌های محلی بیشتر از سراسری است

یونس رنجکش، مدیرمسئول روزنامه معین در گفت و گو با ایسنا، کاغذ را یکی از اقلام اساسی و مورد نیاز هر روزنامه، نشریه و رسانه مکتوب دانست و اظهار کرد: نوسانات بازار کاغذ و سایر اقلام چاپ و نشر علاوه بر کاهش شدید تیراژ روزنامه‌ها و گستره توزیع، روی مخاطبان نیز اثرگذار بوده است.

وی یکی از مهم‌ترین پیامدهای کمبود و افزایش قیمت کاغذ را افزایش قیمت تمام شده کار چاپ و نشر دانست و افزود: در حال حاضر برای هر شماره از نشریه هزینه بالایی می‌شود که این موضوع تاثیر بسزایی بر روی نیروهایی دارد که در این عرصه اشتغال دارند.

این فعال رسانه‌ای گیلان با بیان این‌که نوسانات بازار کاغذ وضعیت اشتغال در این عرصه را با چالش جدی مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید چالش در بخش اشتغال و درآمد موجب کاهش کیفیت رسانه‌ها خواهد شد.

مدیرمسئول روزنامه معین ادامه داد: دامنه اثرات منفی افزایش قیمت کاغذ هم از حیث قیمت تمام شده و هم از حیث کیفیت بر روی رسانه‌های محلی بیشتر از رسانه‌های سراسری است. هم‌چنین کاهش حقوق و دست مزد نیروها نیز آفت دیگری در بخش محتواست.

وی ادامه این روند را منجر به تعطیلی کامل اکثر روزنامه‌ها و نشریات دانست و یادآور شد: مهم‌ترین راهکار افزایش نظارت بر بازار عرضه کاغذ است، زیرا وقتی اعلام می‌شود کاغذ با ارز دولتی وارد شده، اما در بازار اثری از این کاغذها نیست، این معنی را می‌دهد که توزیع در جاهای دیگری صورت می‌گیرد و لذا می‌طلبد که نظارت‌ها بیشتر شود.

رنجکش با اشاره به کاهش ویژه نامه‌های استانی روزنامه‌های سراسری، اضافه کرد: برای این‌که به کار چاپ و نشر روزنامه ادامه دهم از هر کاغذی که در بازار موجود است استفاده می‌کنم و این خود به خود هزینه‌ها را بالا می‌برد.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون با افزایش ۳۰ درصدی قیمت کاغذ مواجه هستیم، یادآور شد: در حال حاضر همه رسانه‌های مکتوب از کشوری و معروف گرفته تا محلی اقدام به کاهش تیراژ و تعداد صفحات نشریه خود کرده‌اند.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا