تدبیر ورزشی

جلالی: مقایسه ویلموتس و کی‌روش درست نیست/ باید ۳ سال به او فرصت دهیم

ویلموتس

سرمربی تیم فوتبال نساجی مازندران می‌گوید: باید به سرمربی جدید تیم ملی فرصت سه ساله داد.

به گزارش تدبیر شرق مجید جلالی  درباره انتخاب مارک ویلموتس به صحبت پرداخت. او در بخشی از صحبت‌های خود به نبود برنامه در فوتبال ایران اشاره کرد و گفت: اگر در فوتبال برنامه داشته باشیم خوب می‌دانیم که چه اتفاقی قرار است رخ دهد. ما در حال حاضر روی موج خواسته هواداران سوار شده‌ایم. البته سرمربی تیم فوتبال نساجی انتخاب ویلموتس را گزینه مناسبی برای تیم ملی دانست. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایسنا را با مجید جلالی می‌خوانیم:

* به عنوان سوال اول می‌خواهیم نظر شما را درباره مارک ویلموتس بدانیم. آیا او گزینه خوبی برای تیم ملی فوتبال ایران است؟

اگر به گذشته برگردیم و فلسفه فوتبال ویلموتس را بررسی کنیم می‌بینیم او دوست داشته در هر جایی که کار می‌کند ثمره‌ای به جا بگذارد. او پس از جدایی از محل کارش اثرات خوبی برای فوتبال گذاشته است. برای همین است که او را معمار نسل طلایی فوتبال بلژیک می‌دانند. برای همین حضور او امتیاز ویژه‌ای برای فوتبال ایران است یعنی در حالی که می‌تواند تیم ملی را هدایت کند می‌تواند معمار نسل آینده فوتبال ایران باشد. انتخاب ویلموتس بسیار خوب است اما امیدوارم زمانی که به ایران می‌آید تا کارش را شروع کند تسلیم فضای نتیجه گرایی فوتبال ایران نشود. چون به اعتقاد من توانایی ساخت تیم را کی‌روش هم داشت اما او درگیر نتیجه گرایی شد. کی‌روش مسیرش را به راهی برد که ما می‌خواستیم و به همین خاطر توانست هشت سال در فوتبال ما کار کند. امیدوارم بتوانیم از وجود ویلموتس طوری استفاده کنیم که برای آینده، تیم بسیار قدرتمندی داشته باشیم چون او واقعاً می‌تواند نسل خوبی به فوتبال ایران معرفی کند.

* در صحبت‌هایتان اشاره کردید که ویلموتس معمار نسل طلایی فوتبال بلژیک است. چنین شاخصه‌ای را کی‌روش هم داشت و به او می‌گفتند معمار نسل طلایی فوتبال پرتغال است اما نتایجی که می‌خواستیم با کی‌روش به دست نیامد. فکر می‌کنید ویلموتس واقعاً توانایی ساختن تیم ملی قدرتمندی برای ایران دارد؟

فضای افکار عمومی که در کشور ما وجود دارد این است که همه می‌گویند ما می‌خواهیم پیروز باشیم و ببریم. پیروزی در یک بازی و ساختن یک بازی با هم متفاوت است. وقتی شما بازی را می‌سازید در نهایت برنده خواهید شد اما برای ساختن بازی نیازمند زمان هستید. در حالی که افکار عمومی و فضایی که در فوتبال ایران حاکم است زمان کافی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد بنابراین وقتی مربی مثل کی‌روش به ایران می‌آید فضا را ارزیابی می‌کند و در راهی که ما می‌خواهیم حرکت می‌کند. شاید در نهایت راهی که ما می‌خواهیم نتیجه‌اش یافتن یک تیم برای آینده نباشد اما ما می‌گوئیم می‌خواهیم در جام ملت‌های آسیا قهرمان بشویم یا می‌گوئیم تیم ملی باید به جام جهانی برود. من می‌گویم از خیلی روش‌ها می‌توان استفاده کرد و تیم را به جام جهانی برد و یا در بازی‌های مختلف به پیروزی رسید اما ساختن بازی روش خودش را دارد. من امیدوارم زمان کافی را به این مربی جدید بدهیم تا در فلسفه خودش پایدار بماند و کارش را انجام بدهد فراموش نکنید برای آوردن این مربی سرمایه گذاری خوبی انجام می‌دهیم که باید دستاوردی هم به دست بیاوریم.

* برخی می‌گویند از نظر رفتاری و سبک کاری ویلموت س نقطه مقابل کی‌روش است، آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

مربیان را نباید با یکدیگر مقایسه کرد. هر کسی شیوه و سبک کاری خودش را دارد. اینکه بخواهیم کی‌روش و ویلموتس را با یکدیگر مقایسه کنیم برای فوتبال ما بسیار خطرناک است. باید این را بدانیم در همه دنیا هر مربی سبک و شیوه کاری خودش را دارد. در حوزه‌های مدیریتی و فنی هر کسی راه خودش را می‌رود. نمی‌توانیم به خاطر این موضوع مربیان را مقایسه کنیم. آن چیزی که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد نتیجه‌ای است که مربیان در انتها به دست می‌آورند. اینکه او را با بقیه مقایسه بکنیم و شیوه‌های کاری‌اش را بسنجیم به نتیجه‌ای نمی‌رسیم. اگر می‌خواهیم ویلموتس نتیجه بگیرد. حداقل باید دو تا سه سال به او زمان بدهیم و بعد کارش را قضاوت کنیم. امکان دارد در این میان گروهی طرفدار سبک کاری کی‌روش باشند یا گروهی کار مربی دیگری را بپسندند. از این نوع کشمکش‌ها در فوتبال همیشه وجود دارد.

* شما از زمان کافی برای مربی جدید تیم ملی صحبت می‌کنید این در حالی است که اگر او تیم ملی را به جام جهانی نبرد شاید اهالی فوتبال تاب ماندنش را نداشته باشند. آیا فکر نمی‌کنید کسب نتیجه هم برای فوتبال‌دوستان ایرانی بسیار مهم است؟

شما درست می‌گوئید فضای افکار عمومی در کشور ما نتیجه گراست. ما همیشه غرامت این نوع دیدگاه را می‌دهیم. همیشه باید روند کاری یک مربی را گروهی کارشناسی و بررسی کنند تا ببینند اصلاً به سوی پیشرفت حرکت می‌کند یا خیر؟ این کارشناسان اگر ببینند مربی جدید راهی را می‌رود که دو سال آینده فوتبال ایران شرایط بهتری خواهد داشت. در این شرایط باید از مربی حمایت کرد و صبر کنیم و از بعد نتیجه‌گرایی خارج شویم. تا به حال فکر کرده‌ایم که چرا در لیگ قهرمانان آسیا سال‌هاست به قهرمانی نرسیده‌اید چون وقتی ضربات ایستگاهی را از تیم‌های باشگاهی حذف کنید دیگر کسب نتیجه برای باشگاه‌های ما سخت می‌شود چون ما نیاز به یک دگرگونی تاکتیکی داریم. باید برای آن هم غرامتی بپردازیم. اگر صبر کنیم و برنامه درستی داشته باشیم قطعاً در آینده می‌توانیم برداشت خوبی از فوتبال ایران داشته باشیم. ابتدا باید تکلیفمان را با فوتبال مشخص کنیم و دقیقاً ببینیم چه می‌خواهیم.

* شما از مقایسه نکردن مربیان با یکدیگر صحبت کردید اما خیلی‌ها می‌خواهند بدانند از نظر کارشناسان فوتبال ایران ویلموتس بزرگ‌تر است یا کی‌روش؟

مطرح کردن این‌گونه مسائل آزار دهنده است. مطمئن باشید که فوتبال ما به مسائل مهم‌تر از مربی بزرگ نیازمند است. بزرگ‌ترین مربی را هم که بیاورید و برنامه نداشته باشید نمی‌توانید نتیجه بگیرید. اگر برنامه داشته باشید ابتدا می‌روید و ساختار فوتبال را درست می‌کنید یعنی زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنید تا تیم مشکلی از نظر تمرینات نداشته باشد. من می‌گویم اول باید به فکر ساختن ساختارهایمان باشیم و وقتی ساختارها فراهم شد برویم و مربی بزرگ بیاوریم.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا