آخرین خبرهابین المللفوری

نگرانی یک مقام سابق کاخ سفید درباره راهبرد ترامپ علیه ایران

مدیر امنیت ملی

دستیار سابق مدیر امنیت ملی در دفتر برنامه ریزی و علم و فناوری کاخ سفید، با انتقاد از سیاست تهدید و ارعاب دولت ترامپ علیه ایران گفت که این رویکرد نتیجه معکوس داشته و دارد.

‘فرانک وان هیپل’ روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره تصمیم ایران برای کنار گذاشتن برخی محدودیت های برجامی در ۶۰ روز آینده افزود: نگران این هستم که خط مشی ترامپ، دقیقا نتیجه معکوس داده و سرانجام بر خلاف آن چیزی که او تصور می کند، رخ دهد.

وی تاکید کرد: تلاش ترامپ برای وادار کردن ایران به تغییر سیاست هایش از طریق فشار حداکثری، پیامدهای خطرناکی داشته است. اکنون این سیاست ها باعث شده که ایران دقیقا معکوس آنچه دولت ترامپ می خواهد عمل کند.

استاد مدرسه ‘وودرو ویلسون’ دانشگاه پرینستون خاطرنشان کرد: می دانم که رئیس جمهوری روحانی می خواهد اروپا، چین و روسیه را به حمایت عملی از برجام وادار کند اما نگرانم که پاسخ آنها کمتر از آن چیزی باشد که ایران می خواهد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر ما وارد مرحله درگیری و تنش های فزاینده بین ایران و ایالات متحده شده ایم. معتقدم که بعضی از مقام های دولت ترامپ (شاید کسانی چون جان بولتون) بدنبال فرصتی برای بمباران تاسیسات هسته ای و تاسیسات دفاع هوایی ایران هستند.

این استاد آمریکایی درباره ناکامی اروپا در اجرای تعهدات برجامی آن گفت: مشکل این است که تحریم ها بر شرکت های این کشورها تاثیر منفی خواهد داشت. دولت ترامپ آنها را مجبور کرده که بین بازارهای ایرانی و آمریکا یکی را انتخاب کنند.

هیپل افزود: ظاهرا دولت های اروپایی قادر به فراهم کردن پوشش لازم برای این شرکت ها به منظور حفظ روابط تجاری خود با ایران نیستند.
فرانک وان هیپل پیش از پیوستن به دانشگاه پرینستون، برای مدت ۱۰ سال در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی کار می کرد. بین سالهای ۱۹۹۴ – ۱۹۹۳، او دستیار مدیرامنیت ملی در دفتر برنامه ریزی علم و فناوری کاخ سفید بود.
نوشته ها و پژوهش های وی در زمینه های اصول فنی کنترل و جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای، آینده انرژی هسته ای و کاهش مصرف سوخت خودرو منتشر شده است.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا