آخرین خبرهااستان ها

احداث پل چوبی بر روی تالاب عینک رشت/ تاکید بر تضمین حق آبه تالاب عینک رشت

در هشتاد و دومین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت:

تدبیرشرق/در هشتاد و دومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت از احداث پل چوبی بر روی تالاب عینک رشت با هدف جذب گردشگر خبر داده شد.
 رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به اینکه تالاب عینک رشت جزو دغدغه های فعالان حوزه محیط زیست است اظهار کرد: یقینا این تالاب بستر بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذار و توجه به مقوله گردشگری محسوب می شود.
فاطمه شیرزاد با تاکید بر اینکه انتظار داریم آب منطقه ای گیلان پیرامون تالاب عینک همکاری بیشتری با شهرداری رشت داشته باشد افزود: در نشستی که اخیرا اعضای شورا با استاندار گیلان داشتند به لزوم توجه ، ساماندهی و بهره برداری از ظرفیت های دو رودخانه گوهرررود و زرجوب و تالاب عینک رشت تاکید شد.
 رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت به ورود سازمان بازرسی به موضوع فعالیت مدیران و ناظرین پروژه های شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکیداتی که پیرامون تعیین تکلیف فعالیت مدیران و ناظرین پروژه های شهرداری رشت توسط سازمان بازرسی گیلان انجام شده انتظار داریم این موضوع در اسرع وقت تعیین تکلیف شود و متاسفانه در بسیاری از مواقع به جای تسهیل امور شاهد ایجاد ناهماهنگی توسط برخی از مدیران و ناظرین پروژه های شهرداری رشت هستیم.
شیرزاد با اشاره به اینکه طرح های مطالعاتی باید به اقدامات عملیاتی منجر شود افزود: باید از نتایج طرح های مطالعاتی در راستای عملیاتی کردن پروژه های حوزه مدیریت شهری استفاده شود.
وی با بیان اینکه انجام برخی از پروژه ها در جذب گردشگر و سرمایه گذار پیرامون تالاب عینک رشت بسیار مثمر ثمر است تصریح کرد:ساخت پل چوبی بر روی تالاب عینک رشت از جمله این موارد بوده و با توجه به مطالعات انجام شده یقینا این مهم قابل اجرا بوده و موجب جذب گردشگر می شود.
رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با تاکید بر اینکه در اطراف تالاب عینک باید نسبت به اجرای برنامه های آموزشی و نصب تابلوهای هشدار به منظور جلوگیری از سرازیری زباله به این محدوده توجه شود گفت: این مهم نیازمند فرهنگ سازی بوده و باید در قالب پخش کارت پستال، نصب بنر و غیره به آن توجه داشت.
شیرزاد با تاکید به ساخت مجسمه پرندگان بومی که در داخل تالاب عینک رشت حیات دارند افزود: این اقدام استقبال شهروندان و گردشگران را به همراه دارد.
 وی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم در راستای حفظ و صیانت از تالاب عینک رشت به عنوان بزرگترین تالاب شهری کشور انجام شود گفت: امیدوارم با تمهیدات انجام شده در اسرع وقت شاهد عملیاتی شدن طرح های مطالعاتی در تالاب عینک رشت باشیم و به تضمین حق آبه تالاب عینک رشت توسط دستگاه های متولی تاکید و توجه بیشتری صورت بگیرد.
مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه راه اندازی این مرکز در سال ۹۵ مطرح شد اظهار کرد: یکی از اهداف ما در راه اندازی این مرکز ایجاد مطالعات هدفمند و دنباله دار بوده تا بتوانیم از نتایج آن در راستای بهبود وضعیت تالاب عینک رشت بهره مند شویم.
محمد دهدار با بیان اینکه تالاب عینک رشت جزو محدود تالاب های شهری است افزود: تالاب عینک رشت به پنج بخش تقسیم شده و داراری سه مکانیزم و یک سیستم زنده است.
وی با تاکید بر اینکه کارکرد تالاب عینک رشت مغفول مانده است بیان کرد: تالاب عینک رشت یک منبع مهم آبی برای مردم پائین دست بوده و مکان مناسبی برای حضور گونه های مختلف پرندگان، خزندگان، آبزیان و غیره است.
دهدار به تغییرات داخل محدوده تالاب اشاره کرد و گفت: مساحت پهنه آبی تالاب بالغ بر ۳۶ هکتار است و مساحت کل تالاب ۵۰۴ هکتار ارزیابی شده که البته باید به وجود املاک متعلق به اشخاص حقیقی در این مقوله نیز توجه داشت.
 مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت با اشاره به اینکه در فصل تابستان تالاب عینک با تنش مواجه است افزود: برداشت غیر اصولی آب در فصل تابستان از تالاب عینک رشت حیات این تالاب را با خطر مواجه می کند و باید در این باره تصمیمی اصولی اتخاذ شود.
دهدار با بیان اینکه در داخل تالاب تصفیه انجام نمی شود گفت: بغیر از خود تصفیگی که توسط گیاهان موجود در تالاب انجام می شود هیچ گونه عملیات تصفیه در داخل تالاب عینک رشت انجام نمی شود.
وی با بیان اینکه سه دریچه در تالاب عینک وجود دارد که کشاورزان از آن برداشت می کنند تصریح کرد: کشاورزان در زمان مواجه با کمبود آب نسبت به بازگشایی این دریچه ها اقدام کرده که این مسئله موجب کمبود آب در تالاب عینک و تهدید حیات آن می شود و در صورت تداوم یقینا خطرات جبران ناپذیری بهمراه دارد.
دهدار به حق آبه تالاب عینک رشت اشاره کرد و گفت: این مهم باید به طور جدی پیگیری و محقق شود و در غیر این صورت به لحاظ زیست محیطی خطراتی برای این تالاب ایجاد می شود و آب منطقه ای گیلان باید برای حفظ حق آبه تالاب عینک رشت ورود کند.
 مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت با ابراز گلایه از سرازیری زباله و نخاله های ساختمانی در تالاب عینک رشت بیان کرد: تجمع زباله و نخاله در ۶ نقطه از تالاب عینک یکی دیگر از تهدیدات پیرامون حیات تالاب است که می توانیم با فنس کشی و غیره از تداوم و تکرار آن جلوگیری کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در بخش هایی از تالاب عینک رشت گیاه مهاجم سنبل ابی مشاهده می شود افزود: گونه های کمیابی از پرندگان و گیاهان در این تالاب مشاهده می شود و همچنین حضور لاکپشت گوش قرمز که جزو گونه های مهاجم است حیات گونه های بومی لاکپشت در تالاب عینک را مورد تهدید قرار داده است.
وی به وجود انواع ماهی از جمله کپور، زردپر ، کولی و … در تالاب عینک رشت اشاره کرد و گفت: گونه های دیگری از آبزیان نیز در این تالاب مشاهده شده اند.
دهدار ایجاد سایت پرنده نگاری با سه متر ارتفاع ، و مسیر پیاده روی آموزشی و تفریحی و احداث پل چوبی را ازاقدامات موثر در تالاب عینک دانست و تصریح کرد: پل چوبی بر روی تالاب عینک رشت همانند پل امیر کلایه با ۲ و نیم متر عرض قابلیت احداث داشته و
باید از هرگونه تصرف جدید اراضی تالابی و ریختن زباله در آن محدوده جلوگیری شود.
 مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت با اشاره به اینکه آب تالاب از کانال سد سنگر تامین می شود افزود: اگر نقاط خروجی آب تالاب عینک رشت کنترل نشود ورود آب نیز با شکست مواجه می شود و مجموعا در تالاب عینک سه دریچه فلزی برای آبیاری زمین های کشاورزی تعبیه شده است که ارتفاع دریچه آن از کف تالاب سه متر بوده و پیشنهاد می کنیم کف دریچه های سه گانه یک متر افزایش پیدا کند.
دهدار با تاکید براینکه حق آبه تالاب عینک رشت باید مورد توجه باشد بیان کرد: جلوگیری از ورود فاضلاب ها به تالاب عینک رشت امری مهم بوده و در تالاب عینک در محدوده پارک دانشجو ورودی فاضلاب وجود ندارد اما در سه بخش دیگر تالاب عینک حدود ۱۴ ورودی فاضلاب به طور مجموع مشاهده شده است.
وی به پیشروی نی در تالاب عینک رشت اشاره کرد و گفت: نی هر سال رشد کرده و پوسیده می شود و موجب کم عمق شدن آب تالاب می شود و از ۳۶ هکتار در تالاب عینک حدود ۱۰ هکتار پوشیده از نی است و حدود چهار و شش دهم هکتار باید نی بُری شود .
دهدار با بیان اینکه وجود نی در تالاب مزایایی نیز دارد افزود: اگر نی کاملا قطع شود حیات تالاب به مخاطره می افتد و نی بُری ها باید در مناطق مشخص و اصولی انجام شود .
مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت با تاکید بر به انجام هوادهی در بخش هایی از تالاب عینک بیان کرد: در حال حاضر اکسیژن تالاب جنوبی صفر بوده و برای رفع چنین مشکلاتی نیازمند دستگاه هوادهی هستیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا