آخرین خبرهااستان هااسلایدر

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان ر همایش تجلیل از کشاورزان برتر استان: علی رغم تمامی محدودیت ها، فعالیت هایی خوبی در بخش کشاورزی صورت گرفته است

ر همایش تجلیل از کشاورزان برتر استان

سید محمد احمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان در همایش تجلیل از کشاورزان برتر استان که در سالن همایش بانک کشاورزی گیلان برگزار شد اظهار داشت : ما در کشور در عرصه های مختلف نخبگانی داریم ، در عرصه های علمی و پژوهشی ،نخبگانی داریم و همینطور در سایر حوزه ها .کسانی که امروز در این همایش به عنوان منتخب انتخاب شده و تجلیل می شوند به نوعی نبوغ و ایده ی نویی را در فعالیت خود بکار بسته اند و جای تقدیر و تشکر دارد.
وی افزود : پس از انقلاب اسلامی وارد جنگی شدیم که به ما تحمیل شده بود و کشور را با برنامه های میان مدت اداره کردیم و این برنامه ها ، برنامه های عملیاتی بود ، میزان بودجه نوشته می شد و بر اساس آن کشور اداره می شد .
احمدی اضافه کرد : کشاورزی ، صنعت و تجارت و محورهای توسعه نبود ، اما نخستین برنامه توسعه در سال ۶۸ تدوین شد و تا کنون ۶ برنامه ی توسعه توسط دولت های مختلف اجرا شده است.
وی گفت : در استان گیلان نیز مسوولین وقت ، اولویت برنامه ها را کشاورزی تعریف کردند ، یعنی در تنظیم برنامه های اول و دوم اولویت کشاورزی قرار گرفت .

وی با اشاره به سهم ۲۷٫۲ درصدی استان از اشتغال در کشاورزی اظهار داشت : در حدود ده درصد سهم اشتغال کشاورزی کشور به استان گیلان تعلق دارد و در بخش صنعت این سهم ۲۸ درصد و در بخش خدمات که محور توسعه ی استان محسوب می شود سهمی در حدود ۴۵ درصد است که گردشگری سهم بسزایی را به خود اختصاص داده است .
وی گفت : متناسب با محور اصلی توسعه که کشاورزی تعیین شد نتوانستیم اقدامات بجا و اعتبارات لازم را جذب کنیم و همین امر آسیبی برای کشاورزی گیلان شد .


احمدی افزود : ما اگر بحث کشاورزی را با فناوری های پیشرفته و علم و دانش ترکیب کنیم ،می توانیم تولید ثروت داشته باشیم و تولیدات محصول را در واحد سطح افزایش دهیم.
احمدی خاطر نشان کرد : علی رغم تمامی محدودیت هایی که وجود دارد بر طبق آمار فعالیت هایی خوبی در بخش کشاورزی صورت گرفته است.
وی با اشاره به ماده ۲۷ قانون برنامه تصریح کرد : در ذیل ماده ۲۷ قانون برنامه از زمان برنامه اول توسعه بحثی تحت عنوان اقدامات افتصادی و بخشی به آن پرداخته شده است که توصیه می کنم مسوولین عزیز بخش کشاورزی به آن توجه کنند.
احمدی تاکید کرد : این برنامه ها ، برنامه ریزی منطقه ای است و شاخص ها در بحث توسعه ی منطقه ای وجود دارد که این موارد در استانداری و سازمانهای مربوطه در حال مطرح شدن لست.
وی تصریح کرد : از صندوق توسعه ی ملی مبلغ یک و نیم میلیارد دلار به اذن مقام معظم رهبری و حمایت های مجلس محترم به دولت اختیار داده شد و آن چیزی که ما توانستیم برای استان جذب کنیم ،قرار است که ۴۵ درصد از این میزان را در کشاورزی هزینه کنیم و این اعتبار تا امروز به حدود ۶۵ درصد رسیده که ۱۵۱ میلیارد تومان در بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت شده است و از این تسهیلات برای رونق کشاورزی و صنایع مرتبط با کشاورزی به خوبی بهره گیری شده است.
وی با اشاره به شیوه نامه تدوین شده برای مدیریت آب و آبندان ها گفت : در بحث های مرتبط با کشاورزی زمینه های خوبی در گیلان فراهم شده است و تدوین شیوه نامه ی مدیریت آب سالانه می تواند تا ۳۵۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب داشته باشد که تنها با استفاده از ظرفیت آب بندان هاست که جدا از سایر ظرفیت های آب بندان ها نظیر گردشگری است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا