علم و تکنولوژی

بروز “جشنواره زمین‌لغزش‌ها” بعد از سیلاب‌های اخیر/۳۵ هزار کیلومتر اراضی با پتانسیل تولید ریزگرد

زمین لغزش

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این که ۳۵ هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور پتانسیل‌ گردو غبار را دارد، در این باره گفت: با وقوع سیلاب‌های اخیر در کشور ما با جشنواره‌ای از زمین لغزش‌ها مواجه هستیم، به گونه‌ای که اولین زمین لغزش در طالقان و بعد از آن در روستای “حسین آباد” در مرز استان‌های گلستان و سمنان تحت تاثیر زمین لغزش عظیمی قرار گرفت.

به گزارش تدبیرشرق، دکتر علیرضا شهیدی امروز در سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین با بیان اینکه تاکنون ۳۸۸ پروژه زمین‌شناسی در سازمان زمین شناسی انجام شده است، گفت‌: از این تعداد ۴۱ پروژه در حوزه مخاطرات بوده است، ضمن اینکه پروژه تهیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی کاربردی پهنه تهران در مقیاس ۱.۲۵ هزارم در دست تهیه است.

وی با اشاره به این‌که این نقشه تا فرودگاه امام خمینی (ره) را تحت پوشش قرار می‌دهد، در این رابطه یادآور شد: علاوه بر این پروژه “نقشه زمین‌شناسی مسیر متروی تهران شمال” را با همکاری شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار قرار داده‌ایم. این نقشه در مقیاس ۱.۲۵ هزارم تهیه می‌شود.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به مخاطرات یک کشور که با آن دست به گریبان است، اشاره کرد و در این باره خاطر نشان کرد: علی‌رغم اینکه ایران از جمعیت کمی برخوردار است، ولی رتبه ایران در مخاطره سیل معادل کشور چین قرار گرفته است.

به گفته سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از ۴۳ مخاطره شناسایی شده در دنیا، ۳۴ مخاطره در ایران رخ می‌دهد و سیل از دیدگاه میزان خسارت در رتبه اول و از لحاظ تلفات در جایگاه سوم قرار گرفته است.

شهیدی با اشاره به میزان خسارت کشور از سیل‌های اخیر، بیان کرد: مطالعات ما نشان داده‌اند که پل‌های قدیمی که در زمان ساسانیان ساخته شده بود در مقابل سیل دوام آورده‌اند، ولی بسیاری از پل‌هایی که اخیراً بنا شده‌اند، بر اثر ورود سیل تخریب شدند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که با وقوع اولین سیل دریافتیم که با جشنواره‌ای از زمین لغزش‌ها در کشور مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: به گونه‌ای که ما مشاهده کردیم که اولین زمین‌لغزش در روز ۲۵ اسفند ماه در طالقان رخ داد که این زمین لغزش همراه با انفجار بوده است و به دنبال آن در منطقه “حسین آباد” مرز سمنان و گلستان زمین لغزش بزرگی رخ داد، به گونه‌ای که روستای حسین آباد تحت تاثیر این مخاطره قرار گرفت و آسیب‌های جدی‌ای را متحمل شد.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی وجود بحران آب را از دیگر مخاطرات موجود در کشور نام برد و در ادامه اضافه کرد: مصرف آب با توجه به افزایش تقاضا بسیار بالا رفته است و برای عبور از این بحران باید در قالب مدیریت مصرف و مدیریت منابع جدید اقدام شود که در این زمینه محققان زمین شناسی موفق به اکتشاف منابع کارستی شدند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه به دلیل عدم مدیریت منابع آب‌های زیر زمینی با پدیده “فرونشست” در کشور مواجه هستیم، گفت‌: مطالعات ما نشان دهنده این است که ۳۰۰ دشت کشور تحت فرو نشست قرار دارند و با ارائه دستوراتی مبنی بر اینکه منابع آب‌های زیر زمینی به خوبی مدیریت شود، می‌توان از پیشرفت این بحران جلوگیری به عمل آورد.

شهیدی در ادامه این همایش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان زمین شناسی در حوزه شناسایی کانون‌های ریزگرد، خاطر نشان کرد: محققان این سازمان توانستند ۳۳۰ هزار کیلومتر مربع از کانون‌های ریزگرد در کشور را شناسایی و رصد کنند و مطالعات ما نشان دهنده این است که بیش از ۳۵ هزار کیلومتر از اراضی کشور پتانسیل تولید گردوغبار را دارد.

به گفته وی، مناطقی همچون خراسان، سواحل خلیج فارس، مکران، جازموریان، کویر لوت، ایران مرکزی، دشت کویر و دریاچه ارومیه از جمله مناطق پتانسیل دار برای تولید گردوغبار به شمار می‌رود.

سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی از تهیه نقشه‌های زمین شناسی دریایی در کشور اشاره کرد و در این باره خاطر نشان کرد: این مطالعات در حوزه خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفته است و مطالعه برای تهیه نقشه‌های زمین شناسی جامع دریای خزر در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان تهیه نقشه‌های ژئو مورفولوژی‌های دریایی، تهیه نقشه‌های زمین شناسی دریایی جزایر قشم و تهیه نقشه‌های زمین گردشگری در سواحل جنوب را از دیگر اقدامات سازمان زمین شناسی دانست و در این باره اظهار کرد: تولید قابل توجه اطلاعات پایه، تولید ثروت ملی با اخذ سه گواهی کشف تا پایان سال ۹۸ و تولید ثروت ملی با آماده کردن تعداد پنج محدوده جهت اخذ گواهی کشف تا پایان سال ۹۸ از جمله دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی در حوزه اکتشاف است.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا