بین المللسیاسی

ظریف از پایگاه مرکزی دشمن به قلب آن ها خنجر زد

ظریف

وزیر خارجه کشورمان، در سفر به نیویورک، از طریق «سلاح سرد دیپلماسی عمومی» سیاست های کثیف واشنگتن را به مردم آمریکا دیکته کرد.

زهره نوروزپور: روز سه شنبه سوم اردیبهشت ماه دکتر محمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. سفری که از همان روز اول همراه با حاشیه بود و طبق معمول از داخل کشور سر چشمه می گرفت.

ظریف کجا رفته است؟ چرا رفته است؟ ایا برای مذاکره رفته است؟ آیا به دلیل تحریم نفتی رفته است؟ آیا به خاطر سپاه پاسداران رفته است؟ ایا قرار است با جان کری دیدار کند؟ سوالاتی از این دست که از منتقدین وزیر خارجه در افکار عمومی کشور شانتاژ شد.

اما این جنجال ها از کجا شدت گرفت؟
وزیر خارجه روز چهارشنبه در انجمن آسیایی نیویورک شرکت کرد و در انجا به سوالات مطرح شده پاسخ داد، ظریف در این نشست به گروه B و تبادل زندانیان ایران و آمریکا نیز اشاره کرده و این نشست سر آغازی شد بر حاشیه ها و اعتراضات دلواپسان داخلی. اما ظریف چه گفت که خوراک خبری کیهان و دیگر دلواپسان را فراهم کرد؟

مذاکره
پس از آنکه رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، مساله تبادل زندانیان را مطرح کرد،  عده ای بدون اینکه تاملی بر اظهارات وزیر خارجه داشته باشند داد دلواپسی سر دادند و اینگونه تلفی کردند که وزیر خارجه به دنبال مذاکره مجدد به نیویورک رفته است!بدون اینکه در نظر بگیرند این درخواست برای شش ماه قبل بوده است.

این مساله سبب شد که عده ای در داخل کشورمان کوس وامصیبتای مذاکره با شیطان بزرگ سر دهند! در همین باره نیز وزیر خارجه و سخنگوی دستگاه دیپلماسی توضیحات لازم را برای افکار عمومی دادند، ظریف درباره مذاکره با آمریکا به شبکه سی بی اس گفت: « ما با هر کشوی که به ما احترام بگذارد مذاکره خواهیم کرد. همچنین وزیر خارجه صراحتا اعلام کرد که مذاکره ای در کار نیست. وزیر امور خارجه تبعیت کشورها از تحریم های یکجانبه آمریکا را اجباری دانست و گفت آمریکا میز را ترک کرده است. میز همانجاست. ما با کشورهای دیگر که همگی منافعی داشتیم و با هم رقابت می کردند، به بهترین قراری که می توانستیم رسیدیم.   ایران به تعهدات خود عمل کرد این آمریکا بود که در این باره هنوز اقدامی نکرده است.  وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که با چه کسی درباره این چیزها می‌خواهید مذاکره کنید گفت: ما با هر کسی که به ایران احترام بگذارد و با این مسئله کنار بیاید مذاکره می‌کنیم. ما مشکلی با اُبرین (مسئول امور گروگان‌های آمریکا) نداریم اما تا زمانی که از ما نخواهند کسی را به عنوان مذاکره‌کننده گروگان‌های خودمان معرفی کنیم تا درباره گروگان‌های ایرانی در زندان‌های آمریکا مذاکره کنند، کاری با مذاکره کننده آمریکایی نداریم. »

اما مجری برنامه جنجالی  انجمن آسیایی نیویورک از ظریف پرسید: مکالمه بین ایران و آمریکا به سطح پرتنشی رسیده است. امروز صحبت های زیادی از سوی ایران مطرح شده، از قبیل تروریسم اقتصادی آمریکا یا بحث هایی درباره تنگه هرمز، آیا اینها فقط حرفند یا عملی می شوند؟

وزیر امور خارجه پاسخ داد: «به نظر من آقای ترامپ می خواهد به یک سری از وعده های انتخاباتی خود عمل کند. او فکر می کند که به ایران فشار حداکثری وارد کند و ما را به زانو در بیاورد. او اشتباه می کند. ما صدها سال است که آنجا هستیم و به زانو در نمی آییم. ما به تاریخ در دوره های دو یا چهار ساله نگاه نمی کنیم. ما به هزاره ها نگاه می کنیم و می گوییم که اقتدار و احترام برای فروش نیست. این هرگز اتفاق نخواهد افتاد و حتی اگر من بخواهم، مردم ایرانند که اجازه چنین کاری را نخواهند داد. این صلابت از من نیست، از مردم و تاریخ مردم ایران است. آقای ترامپ می خواهد با زورگویی ما را به میز مذاکره بیاورد تا به قرارداد مطلوب برسد. ما حتی نمی دانیم که آن قرارداد مطلوب چیست.  او می تواند بگوید چه می خواهد و در مورد آن صحبت کند. اگر او می خواهد که ایران را مجبور کند که احترامش را به فروش بگذارد، باید بداند که به نتیجه نخواهد رسید. آقای ترامپ به سمت یک نقشه راه، کشیده نشده بله گرفتار یک توطئه شده است.»

این گفتگوی تفصیلی در این برنامه حاکی از آن است که وزیر خارجه صراحتا تمام توضیحات لازم درباره مذاکره را هم به آمریکایی ها هم به منتقدان داخل کشور اعلام کرده است! ظریف حتی با کنایه ای سنگین به مشاور امنیت ملی ترامپ گفت: آقای بولتون سال گذشته به جلسه تروریست های مجاهدین خلق رفت و قول داد که ما سال ۲۰۱۹ نخواهیم بود و او در تهران خواهد بود. اما امروز من اینجا هستم به جای اینکه او در تهران باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا