آخرین خبرهاسیاسی

ازنسبت ترکیبی زنان ومردان درمجلس خجالت میکشم

پارلمانی

درهیات های پارلمانی عربی بیش ازهیات ایران زنان حضوردارند.

نایب رییس فراکسیون ولایی مجلس رد پیشنهاد اختصاص ۳۰درصدی به زنان برای کاندیداتوری برای انتخابات مجلس درجریان بررسی طرح اصلاح موادی ازقانون انتخابات راناشی ازجنس مردانه مجلس وتمارض موضوع با منافع اقایان دانست.

غلامعلی جعفرزاده ی ایمن آبادی نایب رییس فراکسیون مستقل ولایی درباره مخالفت نمایندگان مجلس با پیشنهاد تکلیف به احزاب وجبهه های سیاسی در حوزه های دارای بیش از ۶ نفر نماینده برای قراردادن سهم یک ششمی به زنان گفت:کمتراز۱۵درصد مجلس بانوان وبالغ بر۸۵درصد اقایان هستند.مشخصا آقایان با این پیشنهاد مخالفت کردند درحالی که پیش از رای گیری ودرمصاحبه ها صحبت دیگری می کردند وتصور عمومی بر تصویب این موضوع بود.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود:این ۸۵درصد به طورحتم به شکلی رای ندادند ونمی دهند که سهمیه آقایان کاهش وسهمیه خانم ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد:خداراشاهد میگیرم به این پیشنهاد رای مثبت دادم چراکه واقعا درمجامع بین المللی ازنسبت ترکیبی زنان ومردان در مجلس خجالت می کشم.

جعفرزاده ایمن آبادی دراین خصوص تاکید کرد:امروز روسای مجالس با همه ی تیم های پارلمانی بسیاری ازکشورهای عربی را که ازما عقب تر بودند وهستند بانوان تشکیل می دهند درحالی که ما تعداد محدودی ازبانوان رادرمجلس داریم وتعداد محدودی را درهیات ها می بریم وازکمیته ها وشرکت در آن ها باز می مانیم.

وی درخصوص مجالس کشورهای منطقه گفت:اگراشتباه نکنم براساس قانون امارات والزاما حداقل درمجلس ۵۰نماینده خانم حضورداشته باشند ودرهمه دنیا این موضوع را سهمیه بندی کرده اند وما به حق دراین موضوع عقب هستیم.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس تصریح کرد:اشکال کار درتمارض منافع است این دست ازموراد که با منافع نمایندگان به خصوص قاطبه نمایندگان که دراین مورد به خصوص اقایان بودند تمارض دارد.این موضوع باید درجایی خارج ازمجلس مورد بحث وتصمیم گیری قراربگیرد.

نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تاکید کرد:واقعیت موضوع در رد این پیشنهاد بود که آقایان که اکثریت قاطع مجلس رادارند دیدند با این پیشنهاد وباز شدن شرایط برای خانم ها واختصاص سهمیه برای آنها از سهم مردان کم می شود بنابراین براساس منافع آقایان با این پیشنهاد مخالفت شد.

به گزارش تدبیر شرق هفته گذشته درجریان بررسی طرح اصلاح موادی ازقانون انتخابات مجلس نمایندگان با پیشنهادی مبنی برتکلیف احزاب به اختصاص سهمیه یک ششمی به زنان در شهرهای دارای بیش از۶نماینده مخالفت کردند.این مخالفت درحالی بود که براساس ارزیابی فضای کلی پارلمان وارزیابی اعضای فراکسیون زنان احتمالی زیادی برای تصویب آن داده می شد.

مجلس شورای اسلامی دردوره دهم دارای ۱۷نماینده زن است که این پیشنهاد توسط این فراکسیون مطرح شد اما در رای گیری صحن علنی با مخالفت نمایندگان رو به رو شد.

/برنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا