آخرین خبرهااستان ها

جوان علاوه بر شغل به امنیت اجتماعی و روانی نیاز دارد / از نگاه ابزاری به جوانگرایی باید به تخصص گرایی برسیم

"پرشاد " فعال اجتماعی و سیاسی؛

تدبیرشرق/پریسا پرشاد مسوول کانون بانوان حزب کارگزاران سازندگی گیلان و فعال اجتماعی در گفتگو با برنا گفت : نگاه ابزاری به جوانگرایی باید به نگاه تخصص گرایی در حوزه جوانان بدل شود.

روز جوان در تقویم هر ساله یادآور نقش جوانان در جامعه، انقلاب، جنگ ، انتخابات و بسیاری از عرصه های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی است، اما  اینکه تا چه اندازه جوانان توانسته اند به جایگاه واقعی خود در سطوح مختلف و عرصه های سیاسی و اجتماعی دست پیدا کنند پرسشی است که با پریسا پرشاد فعال حقوق بشر و مسئول کانون بانوان حزب کارگزاران سازندگی استان گیلان مطرح کردیم که در ادامه این گفتگو را می خوانید :

پریسا پرشاد می گوید : هدف از جوانگرایی بهره گیری از دانش و تخصص ، توانایی و خلاقیت و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در جامعه و کاهش آمار بزهکاری، اعتیاد و طلاق است.

وقتی ما در موضوع جوانان صحبت می کنیم ، نباید صرفا به موضوع اشتغال بپردازیم اگرچه اشتغال موضوع بسیار پراهمیتی است.جوان علاوه بر شغل به امنیت روانی و امنیت اجتماعی نیاز دارد و حتی به موضوع امنیت شغلی جوانان هم باید پرداخت تا جامعه ای شاد و پویا داشته باشیم.

پرشاد با بیان این مقدمه ادامه می دهد : ما از نگاه ابزاری به موضوع جوانگرایی باید به واقعیت وجود بسترها در جامعه و تخصص گرایی برسیم و تقابل بین پیشکسوتان و جوانان را به حداقل برسانیم.نباید این دو قشر همدیگر را رقیب ببینند.بلکه در فرآیند بلوغ مدیریتی ، پیشکسوتان باید با دانش و تجربه جوانان را آموزش دهند و فضا را برای جایگزین کردن جوانان باز کنند.

وی با اشاره به نقش دولت ها در ایجاد بستر جذب جوانان اذعان می دارد : نقش دولت در حوزه جوانان به نسبت سایر نهادها بسیار پررنگ تر است.دولت ها می توانند با به حداقل رساندن موانع در جذب جوانان متخصص ، نقش مهمی ایفا کنند. اما این در صورتی محقق می شود که دولت بتواند بسترهای لازم را فراهم سازد. به طور مثال برای کاهش فقط یک درصد نرخ بیکاری ، دولت باید درسال جاری ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کند تا تنها بتواند یک درصد بیکاری را کاهش دهد.این امر را نیز در نظر داشته باشید که در طول ۵ سال که از عمر دولت تدبیر و امید ، دولت توانست حدود ۵۵۰ هزار شغل هر ساله ایجاد کند و باید توجه داشت که نمی توان مشکلات ساختاری که از قبل به وجود آمده به این سادگی برطرف کرد.دولت یازدهم و دوازدهم موفق شد زیرساخت ها و بسترها را برای رونق اشتغال فراهم سازد که این کار ریشه ای است نه نمایشی که بتوان به صورت ملموس آن را در جامعه به نمایش گذاشت.

پرشاد می افزاید : رونق فضای کسب و کار و کاهش آمار بیکاری بدون توجه مسائل اقتصادی و حل مشکلات این حوزه امکان پذیر نیست. مگر می توان به موضوع جوانان پرداخت اما زوایای اقتصادی و اجتماعی آن را نادیده گرفت؟ اقتصاد پویا و رو به رشد مهمترین عامل برای بهبود شرایط جوانان است . در دولت یازدهم با ایجاد فضای آرامش ، کارآفرینان و سرمایه گذاران توانستند به عرصه تولید وارد شده  و رتبه ایران در سهولت اشتغال  از رتبه جهانی ۱۵۲ به ۱۳۰ کاهش یابد.دولت اقدامات موثری برای ایجاد بسترهای اشتغال در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی انجام داد.با توجه به بی انضباطی های مالی و بدهی های افسارگسیخته ای که از دولت قبل به ارث برد، با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی ،توانست برنامه های اقتصادی کشور را مبتنی بر برنامه ریزی دقیق انجام دهد که این روند ادامه داشت تا دولت دوازدهم.

پریسا پرشاد با تاکید بر اینکه اگر کارشکنی ها نبود مسیر توسعه و بهبود وضعیت جوانان مسدود نمیشد ، ادامه می دهد : همه چیز آرام بود ، اما ناگهان تندروی ها، آرامش روانی جامعه را نشانه گرفت عده ای برای زمین زدن دولت پشت هم سنگ اندازی کردند ، لشکرکشی خیابانی راه  انداختند ودولت همزمان میان فشار داخلی و فشار خارجی قرار گرفت و نتیجه آن بهم ریختن وضعیت بازار وکاهش ظرفیت تولید کارخانجات ، ورشکستگی و یا کاهش ظرفیت نیروی کار در صنایع شد که بزرگترین بخش اشتغال جوانان را تشکیل می داد.

وی خاطر نشان می کند :  از طرفی ظرفیت اشباع شده بخش اداری توسط مدیران پیشکسوت و غیر متخصص فضای جذب جوانان در بدنه دولت و شرکت های وابسته را بسیار محدود کرده بخشی از جوانان که به خاطر خط کشی های تند سیاسی در دولت نهم و دهم امکان جذب ، رزومه سازی و کسب تجربه را از دست دادند در دولت اول تدبیر و امید که فضای جذب بسیاری از نیروهای دانشگاهی و متخصص فراهم شد ، شرایط سخت عدم رزومه و کدپرسنلی مانع جدیدی سر راه جوانان قراردادکه تا امروز به قوت خود باقی ست و برخلاف انتظار، هنوز حل نشده و مسکوت باقی مانده است.

وی گفت: متاسفانه عده ای به رییس جمهور تمام حقیقت را نمی گویند یا بخشی از آن را می گویند.

پرشاد می افزاید: نباید در حوزه جوانان نمایشی عمل شود و چنین مسیری برای سالهای منتهی به انتخابات ابدا خردمندانه نیست.امیدوارم  جوانان حامی دولت  را دریابند و این فرصت کوتاه باقی مانده در آینده تبدیل به افسوس نشود.بنده اعتقاد دارم رییس جمهور به حوزه جوانان نگاه ویژه دارند اما نیاز است که ایشان گزارش های واقعی دریافت کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا