آخرین خبرهاملی

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی: سالم‌ترین دولت بعد از انقلاب، دولت خاتمی بود |دولت، اصلاح طلبان را در قدرت سیاسی سهیم نکرد

تدبیرشرق/غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی می‌گوید: نتایج انتخابات اخیر به واسطه حضور پررنگ و پرقدرت اصلاح‌طلبان بوده، ولی میوه این درخت را اعتدالی‌ها چیده‌اند. آنها باید اصلاح‌طلبان را در این پیروزی و قدرت سیاسی سهیم می‌کردند که این کار انجام نشد.

چیزی حدود ۱۰ ماه تا انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده و تحرک گروه‌های سیاسی برای تصاحب کرسی‌های بهارستان شروع شده است. اصولگرایان در تلاشند در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوند و کرسی‌های بیشتری در مجلس و شورای شهربه دست آورند. اصلاح‌طلبان نیز به دنبال بازسازی اعتماد مردم و تداوم پیروزی‌های نصفه و نیمه خود هستند. جریان نزدیک به دولت یا اعتدالگرایان در میانه این دو طیف قرار گرفته و تلاش می‌کند از هر دو گروه امتیازات بیشتری بگیرد. هنوز معلوم نیست در انتخابات مجلس یازدهم، اصلاح طلبان بار دیگر به دولت نزدیک می‌شوند یا چهره‌های مستقل‌ به پارلمان معرفی می‌کنند. آنچه مشخص است، اینکه نحوه تقسیم قدرت پس از انتخابات ریاست جمهوری چندان به مذاق اصلاح طلبان خوشایند نبود.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس در بررسی رفتار شناسی گروه‌های سیاسی برای انتخابات پیش رو به رویداد۲۴ گفته بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و شکست تندرو‌های اصولگرا، ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرایان در انتخابات‌های بعدی هم جواب داد و آن‌ها توانستند کرسی‌های ارزشمندی را در مجلس، شورای شهر و خبرگان رهبری به دست آورند.

او افزود: پس از این شکست‌های متوالی، همواره لیدر‌های اصولگرایان تندرو به دنبال این بودند که ضعف‌های دولت و حامیانش را بزرگ جلوه دهند و مردم را از رایی که دادند، پشیمان کنند و به نوعی به مردم القا کنند که شما اشتباه کردید پای صندوق رفتید و این افراد را برگزیدید. آن‌ها کاملاً به این موضوع واقفند که قهر مردم با صندوق رای، منشا پیروزی آن‌ها در انتخابات است، از این‌رو بر جا انداختن تفکر خود پافشاری دارند. اما  معتقدم نباید افکار عمومی را نادیده گرفت. امروز مردم دنبال خروجی و دستاورد هستند و این موفقیت را در بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی می‌دانند.

جعفرزاده گفت: دولت روحانی و اصلاح‌طلبان رقبای بی‌انصافی دارند، زیرا خیلی از منتقدان دولت و اصلاح‌طلبان اصلاً منافع ملی را در نظر نمی‌گیرند و به جای کمک به بهبود اوضاع، حمله به دولت را در پیش گرفتند. تلاش روز و شب این افراد شده که به مردم این تفکر را تزریق کنند که دولت و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به شما خدمات مناسبی ارائه دهند. البته من برای جریان اصولگرایی و افراد شاخص و با دانش آن احترام زیادی قائلم و بار‌ها گفتم که غیبت افرادی مثل آقایان مصباحی‌مقدم، توکلی، نادران، باهنر و ابوترابی خسارتی بزرگ برای مجلس دهم بود، ولی با این تفکر که ته دل مردم را خالی کند به شدت مخالفم.

او می‌گوید: اگر دولت چند حرکت مثبت که فوراً اثرات آن در جامعه دیده را انجام دهد، روحیه مردم و مخصوصاً حامیان آقای روحانی برمی‌گردد و آن‌ها مجاب خواهند شد که در اسفند ۹۸ هم پای صندوق بیایند تا کشور به دست تندرو‌ها نیفتد.

جعفرزاده در پاسخ به اینکه چقدر احتمال می‌دهید که شکاف بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان رفع و دوباره بین آن‌ها اجماع شود؟ گفت: باید قبول کنیم که نتایج انتخابات اخیر بواسطه حضور پررنگ و پرقدرت اصلاح‌طلبان بوده، ولی به نظر می‌رسد میوه این درخت را اعتدالی‌ها چیده‌اند. اعتدالگرایان باید اصلاح‌طلبان را در این پیروزی و قدرت سیاسی سهیم می‌کردند که حقیقتاً این کار آن‌طور که باید و شاید انجام نشد. من معتقدم جریان اصلاح‌طلبی مردم را پای صندوق‌ها کشاند و نه جریان اعتدالی. من به اصلاح‌طلبان حق می‌دهم که این دفعه اگر قرار باشد اجماعی صورت بگیرد با شرط و شروط باشد.

او در خصوص نقش و تاثیر رییس دولت اصلاحات در انتخابات آتی، گفت: آقای خاتمی نزد اصلاح‌طلبان فردی محبوب است و لکه سیاهی در پرونده ایشان دیده نمی‌شود و به نظر من، او یکی از پاک‌ترین و سالم‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب را تشکیل داد. هنوز هم فکر می‌کنم آقای خاتمی پتانسیل این را دارد که مردم را به حضور پرشور در صحنه انتخابات دعوت کند و یکی از بزرگترین اشکالات حاکمیت این است که از ظرفیت آقای خاتمی استفاده نمی‌کند. به نظر من از سال ۷۶ به بعد که پیروزی آقای خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خورد اصلاح‌طلبان کمک بسیار زیادی کردند تا مردم پای نظام و انقلاب بمانند.

جعفرزاده درباره پیش‌بینی خود از ترکیب مجلس آینده گفت: ردصلاحیت‌های احتمالی می‌تواند تاثیر زیادی در ترکیب مجلس یازدهم بگذارد و من بار‌ها گفته‌ام ردصلاحیت‌ها باید مستند باشد؛ هرچند خودم با نظارت استصوابی تا حد زیادی موافقم ولی نباید در جهت حذف سیاسی باشد. در خصوص ترکیب مجلس آینده دوست دارم فقط یک جمله بگویم و آن هم این است که اصولگرایان خیلی خوشحال نباشند، چون فکر می‌کنم یک شوک انتخاباتی دیگر در اسفند امسال به آن‌ها وارد خواهد شد.

نماینده رشت تصریح کرد: دولت روحانی ماه‌هاست که با یک بدشانسی روبرو شده و آن هم روی کار آمدن فردی غیرنرمال به نام ترامپ است. انصافاً باید قبول کنیم که دستگاه دیپلماسی آقای روحانی بسیار خوب عمل کرد و با تلاش‌های ظریف ما به توافق مهمی به نام «برجام» دست یافتیم. برخی به دنبال این هستند که از نقش مثبت برجام چشم‌پوشی کنند، ولی باید دانست که ما پس از این توافق تا روزی دو میلیون و هفتصد هزار بشکه نفت صادرات داشتیم. در همان ایام، بخش‌هایی از مطالبات کشور دریافت و دستاورد‌های خوبی برای ما کسب شد. وقتی ترامپ رییس جمهور آمریکا شد گفت که این توافق کلاهی بود که بر سر آمریکا رفت و من ترجیح می‌دهم از آن خارج شوم. همین رویکرد ترامپ نشان می‌دهد برجام برای کشور برکاتی داشته که ما این را مدیون آقای روحانی و ظریف هستیم و بدون شک در تاریخ ایران ثبت خواهد شد.

جعفرزاده در ادامه گفت: به هر تقدیر، سیاست‌های ترامپ مانع از ادامه این شیرینی و حلوات شد و طبیعتاً بسیاری از مشکلات و چالش‌هایی که در ماه‌های اخیر بر کشور وارد شده حاصل تفکر و عملکرد ترامپ و هم‌پیمانانش بود. باز هم باید تاکید کنم که دولت روحانی با بدشانسی‌های زیادی روبرو شده و حتی همین سیل هفته‌های اخیر هم باعث خسارت‌های زیادی بر کشور شده و اکنون چند ده هزار خانه ویران یا آسیب جدی دیدند و از طرفی کلی از زیرساخت‌های کشور در مناطق سیل‌زده با خسارت مواجه شده و حال دولت باید جوابگوی خسارت مردم آسیب‌دیده باشد. وقتی این اتفاقات را کنار تحریم‌ها می‌گذاریم، بیشتر به بدشانسی دولت پی می‌بریم.

او یادآور شد: اکنون دولت در فروش نفت مشکل دارد و اگر نفت هم بفروشد برای دریافت پولش مشکل دارد و وقتی پول نفت نباشد بازار نمی‌چرخد و اگر بازار روال خوبی نداشته باشد، مالیات نخواهیم داشت و دولت باید همه این مطالبات مردم را جواب دهد، حقوق کارمندان را پرداخت کند و بطور کلی کشور را اداره کند.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس دهم می‌گوید: دولت روحانی به معنای کلمه به بدشانسی خورده و البته باید بگویم ضعف‌هایی هم داشته و منکر سهل‌انگاری و اشتباه‌های دولتمردان نیستم و مکرراً اعلام کردم که آقای روحانی و زیرمجموعه‌اش در چهار سال اول کاری خود، فرصت‌سوزی‌های زیادی داشتند. اگر در چهار سال نخست کاری، اصلاح ساختار اقتصادی صورت می‌گرفت اکنون وضع بهتر از این بود.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: به نظر من وقت آن رسیده که دولت روحانی چند کار را شجاعانه انجام دهد؛ اول از همه برای اینکه به مطالبات مردم پاسخ دهد باید درآمد‌های خودش را افزایش دهد. بطور مثال حدود ۴۵ درصد از درآمد کشور به فروش نفت وابسته است که احتمالاً با وضعیت کنونی ۲۰ درصد آن هم محقق نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: دولت باید با رهبری جلسه بگذارد و سپس با مجلس هماهنگ شود و تا جایی که می‌تواند معافیت‌های مالیاتی را از میان بردارد. اگر معافیت‌های مالیاتی برداشته شود، درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند چراکه این کار بسیار واجب است و باید در اولین فرصت انجام شود. در مرحله بعدی باید اصلاح ساختار بانکی در دستور کار قرار گیرد و بانک‌ها با حفظ منافع خود، بیش از پیش در خدمت مردم باشند. سیستم گمرکی کشور باید سر و سامان پیدا کند. امروز اموالی که در گمرک کشور توقیف شده، در حال باطل شدن است و این خودش چند ده هزار میلیارد تومان است و باید این اموال آزاد و به فروش برود. دولت موظف است به تولیدکنندگان توجه کند و باید به آن‌ها وام‌های کم‌بهره ارائه کند تا چرخ اقتصاد کشور سریع‌تر به چرخش درآید. اگر همه این کار به موقع و با نظارت دقیق انجام شود خواهیم دید که یک رضایتمندی نسبی در جامعه ایجاد و مردم به آینده امیدوارتر خواهند شد

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا