آخرین خبرهااستان ها

افزایش بارندگی طی ساعات آینده مخاطره آمیز نخواهد بود

استاندار گیلان تاکید کرد:

تدبیرشرق/استاندار گیلان با اشاره به آماده‌باش مدیران و کارکنان مروبط با تجهیزات ضرورت استان گفت: باتوجه به افزایش میزان بارندگی‌ها طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت آینده، خطر سیلاب استان را تهدید نمی‌کند.

دکتر مصطفی سالاری در اولین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گیلان با بیان اینکه مهمترین اقدام در این خصوص هدایت و مهار آب های جاری در نتیجه افزایش بارندگی است اظهار داشت: ستاد مدیریت بحران و تمامی دستگاه های اجرایی، آمادگی کافی جهت بازگشایی رودخانه ها را دارد و صداوسیما با اطلاع رسانی به مسافران نوروزی و مردم هشدارهای لازم جهت عدم توقف در مسیرهای مخاطره آمیز را یادآور شود.
وی تصریح کرد: مسیر اکثر ۵۴ رودخانه استان گیلان در رسیدن به دریا آزاد است و مردم از حیث آب گرفتگی در امنیت هستند و نگرانی در خصوص جاری شدن آب از سمت سطح کوهستان و یکی شدن آن با آب جلگه ای وجود ندارد هرچند که رودخانه‌های استان کاملا بدون مشکل نیستند‌.
استاندار گیلان با اشاره به استفاده از شیوه نامه ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه ها خاطر نشان کرد: هدف اصلی در این شیوه نامه آزادسازی، ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه ها است که عملیات اجرایی این طرح پس از ۶ماه بررسی و مطالعه از اواخر سال گذشته ابلاغ و در سطح شهرستان‌های استان در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه براساس شیوه نامه مذکور فرمانداران مسئول کمیته شهرستانی‌هستند افزود: باید از ظرفیت اجرای شیوه نامه در کارگروه‌های ۱۱ نفره شهرستان ها به طوردقیق بهره برداری و بر اساس مفاد آن اعمال شود.
دکتر سالاری با اشاره به حادثه سیل در استان گلستان و عدم امکان تخلیه آب به سطح دریا متناسب با میزان بارندگی افزود: بخشی از مهار کردن سیل تحت تاثیر عوامل طبیعی مانند شیب زمین و سرعت تخلیه و آزادسازی موانع از بستر رودخانه ها است.
وی با بیان اینکه اگر موانع در مسیر عبور آب در بستر رودخانه ها آزاد باشد باران با هر شدتی خسارتی برای زیرساخت ها و مردم ایجاد نمی کند افزود: آزاد کردن بستر و برآورد مصالح، بازسازی و تعریض تعداد کمی از پل های آسیب پذیر قدیمی که متناسب با ظرفیت آب رودخانه ها نیستند و درست انجام دادن کارهای اولیه باعث می شود حدود ۹۰ درصد از کارهای احتمالی که دستگاه‌های دیگر پس از جاری شدن سیل باید انجام دهند کاهش پیدا کند.
دکتر سالاری با تاکید بر تسریع کار توسط فرمانداران بیان کرد: براساس برآورد ها و درصورت اجرای دقیق شیوه نامه آب بندان ها حدود ۴۵۰میلیون متر مکعب آب را در طول سال برای بخش کشاورزی و غیرکشاورزی می توانند نگهداری کنند و باعث کاهش مخاطرات ناشی از تجمیع آب های جاری شوند.
استاندار گیلان در خصوص جابه جایی خانه های روستایی در شهرستان تالش گفت: در جانمایی محل جدید باید ملاحظات فنی، اقتصادی و اجتماعی به لحاظ بررسی فاصله با زیرساخت ها، جاده و امکانات، عدم مخاطرات طبیعی در جانمایی جدید، شرایط فنی از لحاظ شیب و رانش زمین و بویژه تمایل مردم به جابه جا شدن به محل جدید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
استاندار گیلان در پایان با بیان اینکه اینکه میزان افزایش بارندگی طی ساعات آینده مخاطره آمیز نخواهد بود خاطر نشان کرد: مجموع کارهای لازم برای جلوگیری از بروز سیل، شامل ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه ها، آمادگی برای حوادث و جبران خسارت ها احتمالی و خروج از وضعیت بحرانی انجام شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا