آخرین خبرهایادداشت

علی علیپور /گرانی گوشت قرمز و مرغ در سایه بی مدیریتی

تدبیرشرق/بی شک این روزهامهمترین مسئله ای که ذهن مردم را به خود مشغول داشته دغدغه ی معیشت و طرح این سوال است که گرانی های اخیر ناشی از چیست؟تحریم یا عدم نظارت ویا عوامل دیگری در بروز گرانی ها نقش دارند؟
در ابتدا این نگاه وجود داشت که تحریم ها فشار زیادی براقتصاد کشور ما وارد خواهد کرد .همین فشار روانی موجب تلاطم در اقتصاد کشور ما شدوبه یک باره قیمت ها به طرز شگفت آوری بالا کشیده شد .اما با نگاه به برخی کالاها که در داخل تولید می شوند مثل سبزی خوردن یا قیمت عجیب وغریب مرغ در بازار هر انسان عاقلی به این نتیجه می رسدکه عدم نظارت نقش تعیین کننده ای در بالارفتن قیمت ها دارد.حال این سوال پرسیده می شود آیا نظارت فقط توسط دولتمردان اجرامی شود یا ناظری به نام وجدان مهمتر از نظارت خارجی است؟
چرا باوجود واردات زیاد گوشت در کشور ما (آن هم به قیمت مناسب سی هزار تومان )هر روز قیمت گوشت در بازار افزایش پیدا می کند وبه مرز صد هزار تومان رسیده است .این قانون نه با قانون عرضه وتقاضا مطابقت دارد و نه در هیچ بازار جهانی قابل مشاهده است.قطعا فساد در بدنه اقتصاد کشور از مهمترین عوامل این ناهنجاریها وخفتن وجدان مردم می باشد . امروز در کشور ما هر فردی فقط به فکر معیشت خود است و اگر واقع بینانه بگوییم هیچ شباهتی به یک کشور اسلامی نداریم و هر کس هر قیمتی که دلش می خواهد بر روی اجناس می نهد ونقطه نظارتی هم وجود ندارد فکر کنم اگر سازمان صنعت ،معدن وتجارت واتاق اصناف حذف گردند نه تنها اثر منفی بر اقتصاد کشور ما ندارد بلکه باعث کم شدن هزینه های دولت هم می گردد . اگر می گویند نظارت بر بازار وجود دارد می پرسیم توسط کدام ارگان؟ مگر وظیفه نظارت بر بازار بر عهده اتاق اصناف واداره صمت نیست ؟ اگر نظارت صورت می گیرد پس این همه گرانی چیست؟
شاید سوال دیگری که همه ما به آن دامن می زنیم این باشدکه چرا وقتی کالایی گران می شود اشتیاق خرید بیشتر می شود؟در حالیکه این موضوع در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد وهیچ ادم اقتصادی مبادرت به این کارنمی کند.با نگاهی تیزبینانه درمی یابیم اتفاقا در کشورما در زمان گرانی کالا سود مال اندوزان همواره به چند برابر می رسد مردم هم با علم واطلاع از اقتصاد کشور، اهتمام به خرید اجناس می کنند زیرا معتقدند وقتی قیمت پراید از ۲۱ میلیون حرکت داده می شود باید خرید چرا که تنها در عرض چند ماه قیمتش به۵۰ میلیون می رسد وراحت می شود سی میلیون سود برد !

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا