آخرین خبرهااستان هااسلایدرفوری

رئیس جمهور در نشست خبری با خبرنگاران گیلان: در جنوب کسی نمی پرسد چرا آب دریا منتقل می شود، اما اینجا بحث محیط زیست را پیش می کشند/ طرح فعلی احیای تالاب انزلی برخلاف طرح های قبلی زمان بر و هزینه بردار نیست

خبرنگاران گیلانی

نشست خبری حسن روحانی رئیس جمهور ایران با خبرنگاران گیلان برگزار شد.

به گزارش تدبیرشرق، حسن روحانی بعد از پایان سفر دو روزه در جمع خبرنگاران گیلانی در رابطه با بحث انتقال آب دریای کاسپین به استان های کویری گفت: برای تامین آب یکی از راه های آن این است که آب ها را شیرین کنیم. نه تنها بخش مرکزی بلکه قسمتی از شمال در گلستان نیز نیاز به آب دارد.  وی ادامه داد: با این حال در تمام طرح ها موضوع محیط زیست اولویت ما است. به خصوص در سد سازی ها این مساله وجود دارد. در استان گیلان برای سدسازی آمادگی وجود دارد. این که استان گیلان با این همه باران آب خود را از استان دیگر تامین کند قابل قبول نیست و  ما باید این آب ها را مهار کنیم.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: ما برای تمام جنوب تصمیم داریم که از آب خلیج فارس و دریای عمان استفاده کنیم و آب این دریاها را  از طریق آب شیرین کن ها به بخش مرکزی منتقل کنیم.  در خلیج فارس همه همسایه های  جنوبی ما از این کار  استفاده می کنند و  کسی ایرادی نمی گیرد. ولی دراینجا بحث محیط زیست را پیش می کشند که به نظرم عجیب و غریب است.

روحانی در ادامه ابراز داشت: من کتبا و شفاها تذکر دادم که مساله محیط زیست در این طرح ها باید در دستور کار قرار بگیرد. طرح هایی که ما  اجرا می کنیم باید در تمام امور محیط زیست را مراعات کنیم. ولی خود تحریمی نیز نباید کنیم. همه باید از این آب استفاده کنند. در مورد استان گیلان من به محیط زیست دستور دادم که این مساله را از نظر زیست محیطی بررسی کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره حمایت دولت از بخش کشاورزی نیز گفت: ما حتما حمایت های خودمان را از کشاورزان ادامه می دهیم. گیلان نیز استانی است که خیلی از ذائقه مردم ایران با چای خوش عطر این منطقه  همراه است. هیچ چای نیز به چای ایرانی نمی رسد و  حتما دولت حمایت خودش را ادامه می دهد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه ابریشم نیز گفت: در حوزه ابریشم در  تهران  در این رابطه بحث شده است و ما دلایل عدم رونق آن را مورد بررسی قرار دادیم که بحث نوغان دوباره رونق پیدا کند. ما در بحث های خودمان تصویب کردیم که تشویق مردم و اصلاح نوغان بتوانند مردم استفاده بهتری داشته باشند. در این سفر نیز اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای ابریشم گیلان در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور با اشاره به مشکل پسماند گیلان نیز اظهار داشت: پسماند از جمله مشکلات  مردم گیلان است. در این سفر ۳۰۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است که  برای کل طرح های ما کافی نیست اما شروع کننده خوبی خواهد بود.

وی با اشاره به طرح محیط زیست برای احیای تالاب انزلی نیز گفت: آقای کلانتری از طرحی خبر داده اند که قرار است در تالاب انزلی اجرا شود. ایشان اعلام موفقیت کرده اند و گفتند که خارجی ها نیز حاضرند این طرح را خریداری کنند. به نظرم این طرح خوبی است وبرخلاف طرح های قبلی زمان بر و هزینه بردار نیست. این طرح  در بخشی از تالاب اجرا می شود و درصورت موفقیت در تمام تالاب انزلی  اجرا خواهد شد.

روحانی با اشاره به طرح ساماندهی رودخانه های رشت نیز گفت: در بحث پسماند نیز دو رودخانه رشت مشکل دارد. در این رابطه باید طرح فاضلاب اجرا شود تا زیبایی این دو رودخانه به مانند دوران گذشته  برگردد. در این رابطه نیز قرار است استاندار محترم آن را دنبال کنند که  ایشان بر چند بخش کردن آن تاکید کردند.

رئیس جمهور با اشاره به پرسشی در مورد  بحث انتصاب بانوان و جوانان نیز ابراز داشت: حضور جوانان و بانوان در پست های مدیریتی از جمله شعارهای دولت دوازدهم است و  در دولت همواره بر آن تاکید کردیم. وزارت خانه ها را تکلیف کردیم که در سطح بالا از معاونین  و مشاوران زن استفاده کنند و  این موضوعی است که مرتب در دولت دنبال می کنیم و  جامعه ما باید به تدریج این را بپذیرد .

وی در این رابطه افزود: ممکن است درک  این موضوع در ابتدا کمی سخت باشد. ما نیز در ابتدای انقلاب سی ساله بودیم که مسئولیت گرفتیم. ما باید به روزهای ابتدای انقلاب برگردیم که جوانان کشور را اداره می کردند. البته افراد مسن نیز باید تجربه خود را منتقل کنند.

وی به اشاره به اهمیت حضور زنان در پست های مدیریتی نیز گفت: مدیریت بانوان نیز روز به روز در حال بیشتر شدن است. ما یک خانم اهل سنت را سفیر کردیم که برای اولین بار اتفاق افتاد. قبلا نیز خانم دیگری سفیر بود. من به دکتر ظریف نیز گفتم که این را ادامه دهید. افرادی که شایسته هستند در سمت های مختلف حضور داشته باشند. معتقدیم در جاهایی زنان  توانمندتر نیز  هستند. ما نباید در این رابطه به نعمت خداوند ظلم کنیم. جوانان، زنان و ادیان مختلف نعمت خداوند هستند که در جامعه رنگارنگ ما وجود دارد و اصل ما نیز  شایستگی سالاری و  نه جنسیت و مذهب استوار است.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت استادیوم های گیلان نیز گفت: وزیر ورزش اعلام کردند که طرح های فراوانی در گیلان دارند و قول دادند که تا پایان دولت دوازدهم نهائی کنند. آقای نوبخت نیز اینجا است و ما میخواهیم که در زمینه ورزش پیگیری کنند. آقای سلطانی فر نیز با توجه به سوابقش مدیریتیش  به استان گیلان علاقه مند هستند و مطمئنا پیگیری های لازم را را انجام خواهند داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا