آخرین خبرهااسلایدرفوریملی

با تصویب مجلس؛ نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی ممنوع شد

مجلس شورای اسلامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند: نمایندگی مجلس بیش از سه دوره متوالی ممنوع است.

به گزارش تدبیرشرق،  نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز – یکشنبه- مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد الحاقی حسین امیری خامکانی نماینده زرند به این طرح با ۱۳۴ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و هفت رای ممتنع از ۲۲۴ نماینده حاضر موافقت کردند.
با تصویب نمایندگان مجلس، هر فرد حق دارد می تواند سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود ولی باید یک دوره از انتخابات مجلس کناره گیری کند.
بر اساس این پیشنهاد نامزدی افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع است.
جواد کولیوند نماینده کرج در مخالفت این پیشنهاد را مغایر قانون اساسی و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: در قانون اساسی، محدودیت زمان تعریف نشده است و شورای نگهبان این پیشنهاد را ایراد می گیرد.
وی افزود: در بند ۱۰ سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ارتقا و شایسته گزینی را مبنا قرار داده است، اگر قرار باشد شایسته گزینی را را همراه فرمول هایی که داده شده مبنا قرار دهیم، ممکن است در بین نمایندگان افراد با تجربه و متخصص وجود داشته باشد که با این کار آن ها را از حضور در مجلس منع می کنیم.
محمدرضا تابش نماینده اردکان هم در موافقت با این پیشنهاد اظهار داشت: این پیشنهاد از سوی تعداد زیادی از نمایندگانی که سابقه سه دوره یا بیش از آن نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند، ارائه شده است.
وی افزود: این پیشنهاد باعث می‌شود که به جوانان در عرصه های قانونگذاری و قوه مقننه فرصت داده و راه برای جوانان متخصص و آشنا به علم روز باز شود.
تابش یادآور شد: این طرح به ورود نخبگان و جوانان به مجلس شورای اسلامی می انجامد.

** سازوکار استانی شدن انتخابات مجلس تعیین شد
نمایندگان در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات، سازوکار استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را تعیین کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس ماده ۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات را با ۱۳۸ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در این ماده مقرر کردند: حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هر یک از استان‌ها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود درواقع در آن استان، موضوع قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شوند».
در این ماده تصویب شد: تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه اصلی (استان) معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مطابق قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخابی مجلس تعیین گردیده است
نمایندگان مجلس تصویب کردند: در صورتی که محدوده جغرافیایی حوزه‌های انتخابیه فرعی در دو استان همجوار واقع گردد یا شهرستان‌هایی که در یک استان واقع شده و جمعیت بیشتری دارد، به عنوان حوزه انتخابیه فرعی جدید محسوب می‌شوند و نماینده به استانی که حوزه اخیر در آن قرار دارد، تعلق خواهد داشت. شهرستان یا شهرستان‌هایی که در استان دیگر واقع هستند، به نزدیک‌ترین حوزه انتخابیه فرعی به تشخیص وزارت کشور، الحاق می‌شوند، حوزه انتخابیه اقلیت‌های دینی از حکم این ماده مستثنی باشند.
نمایندگان همچنین ماده ۴ این طرح را نیز با ۱۴۰ رای موافق، ۸۴ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۴۴ نماینده حاضر تصویب کردند که بر این اساس، ثبت نام داوطلبان از طریق فهرستی که احزاب یا گروه ها و تشکل های قانونی ارائه می کنند یا به صورت منفرد انجام می شود.

/ایرنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا