آخرین خبرهابین المللفوری

مدیا بنجامین تشریح کرد: تاثیر تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر زندگی مردم عادی ایران و راه‌های مقابله با آن

تحریم علیه ایران

عضو مؤسس گروه ضدجنگ «کدپینک CODEPINK» اظهار کرد: سیاست آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران مجرمانه است، چراکه به توانایی مردم برای تهیه غذا و دارو آسیب می‌زند.

مدیا بنجامین (Medea Benjamin) در گفت‌وگویی در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اثرات آن بر زندگی مردم عادی و علت اعتراضات این گروه به دولتمردان آمریکایی به خاطر اعمال این تحریم‌ها اظهار کرد: سیاست آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران مجرمانه است چراکه به توانایی مردم برای تهیه غذا و دارو آسیب می‌زند. مردم کاری نکرده‌اند. دولت نیز کاری نکرده است چراکه توافق هسته‌ای با ایران یک توافق بین‌المللی خوب بود که ایران نیز از آن پیروی کرده است. بنابراین به گمانم سیاست حال حاضر دولت ترامپ، یک سیاست مجرمانه علیه ایران است.

این فعال ضد جنگ در پاسخ به این سوال که نقش جامعه جهانی و افکار عمومی دنیا جهت مقابله با این گونه سیاست‌هایی که باعث تضعیف بنیه اقتصادی توده‌های مردم و کاهش قدرت نهادهای مدنی می‌شود گفت: این سوال بسیار مهمی است چراکه دولت‌ها حتی اروپا، چین و هند نمی‌خواهند با آمریکا دچار مشکل بیشتری شوند پس اساساً با تحریم‌ها همراهی می‌کنند. هرچند که خلافش را می‌گویند اما در حال همراهی با تحریم‌ها هستند. پس سوال اصلی این است که چگونه می‌توانیم کاری کنیم که جامعه جهانی – که مخالف این تحریم‌ها است – به پا خیزد و سازماندهی شود. این کاری است که سعی داریم آن را انجام دهیم. برای مثال، ما از اروپا خواستیم که کنفرانسی برای پاسخ به آن نشستی که در لهستان برگزار شد، برگزار کند تا ما بتوانیم به عنوان ایرانی، اروپایی یا آمریکایی گرد هم بیاییم و تصمیم بگریم که چگونه بر دولت‌های خودمان فشار بگذاریم تا تحریم‌ها را متوقف کنیم.

این عضو مؤسس گروه ضدجنگ «کدپینک CODEPINK» در پاسخ به این سوال که شما چندی پیش در جلسه‌ای که «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در آن سخنرانی می‌کرد، در اقدامی به صحبت‌های او و سیاست‌های آمریکا جهت اعمال تحریم علیه ایران انتقاد کردید و سپس اطرافیان هوک شما را از جلسه اخراج کردند؛ بعد از آن چه اتفاقی برای شما رخ داد؟ توضیح داد: اتفاقی نیفتاد چراکه مکانی دولتی نبود و “تینک تنک” بود و آنها نمی‌خواستند با دستگیری من بر سر زبان‌ها بیفتند. زمانی که چنین کارهایی را در کنگره انجام دهیم، دستگیر می‌شویم و به حبس می‌رویم. اما در این مورد اتفاقی نیفتاد.

بنجامین در مورد دیدار اخیر او و تعدادی از فعالان ضد جنگ آمریکا با محمد جواد ظریف در ساختمان وزارت خارجه و مباحث مطرح شده در آن جلسه گفت: جلسه خیلی جالب بود. او (محمد جواد ظریف) بی‌نظیر است. همه ما از صحبت‌های او مسحور شده بودیم. او از تاریخ ایران برای ما گفت. او از تفاوت طرز تفکر ایرانی‌ها با فرهنگ غرب و همچنین درباره تاریخ نحوه رفتار دولت‌های آمریکا با ایران صحبت کرد.

این فعال ضدجنگ که مؤسسه اش «کدپینک» در مورد افزایش نقش زنان در تحقق صلح در عرصه جهانی، اقداماتی انجام داده است در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد قربانیان اصلی تحریم‌ها زنان و کودکان هستند و در همین چارچوب باید چه اقداماتی در حمایت از آنها انجام داد، خاطرنشان کرد: این واقعاً جای سوال است. من در مدت کوتاهی که اینجا بوده‌ام، درباره برنامه‌های دولت برای تهیه مواد غذایی با قیمت پایین اطلاعات کسب کردم. همچنین درباره خیریه‌های متعددی اطلاعاتی کسب کردم؛ همانند ان‌جی‌اُ یا مساجد مختلفی که در آن‌ها مردم به یکدیگر رسیدگی می‌کنند. پس برای ما جالب است که بفهمیم که با تمامی این مشکلات اقتصادی، ایران به دلیل همگانی بودن جامعه، همانند پاکستان و یا حتی مصر فقیر نشده است.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا