آخرین خبرهاحوادثخبر داغفرهنگی و هنریملی

ناگهان ایست قلبی؛ نویسنده «پایتخت» از نگاه هنرمندان

درباره خشایار الوند، هنرمندی خوش‌اخلاق که خنده را به خانه‌های مردم می‌آورد

خشایار الوند

درگذشت خشایار الوند، هنرمند برجسته حوزه فیلمنامه‌نویسی، بار دیگر جامعه هنری ایران را در غم از دست دادن یک چهره خلاق فرو برد.

مهدی درستی: روز پنجشنبه نهم اسفند، یک هنرمند نامی دیگر، چشم از جهان فروبست تا بار دیگر موجی از اشک و اندوه در خانواده هنرمندان این سرزمین برانگیخته شود. گویا دیگر رسم هر ساله تقدیر شده است که در روزهای پایانی سال، غمی را روی دل جامعه هنری ایران بگذارد تا سالشان را با آن نو کنند.

امروز خشایار الوند نویسنده و فیلمنامه‌نویس برجسته در سن ۵۱ سالگی بر اثر ایست قبلی دار فانی را وداع گفت. هنرمندی که اگر چه کمتر جلوی دوربین او را می‌دیدیم، اما همواره قلم خلاقانه‌اش در تک تک لحظه‌های خاطره انگیزترین سریال‌های سال‌های اخیر، احساس می‌شد، قرار بود قسمت ویژه «پایتخت» برای نوروز ۹۸ هم به دست او به پایان برسد که اجل مهلتش نداد.

خشایار الوند در مسیر موفقیت

الوند از همان سال‌های نخستین حضورش در سینما در کنار برادرش ایستاد و آموخت، ابتدا دستیار بود و سپس روی به نوشتن آورد، همان‌چه که استعدادش در آن نهفته بود و باید شکوفا می‌شد. از «مزاحم» و «برگ برنده» در سینما آغاز کرد تا به «دایره تردید» در تلویزیون رسید اما آنچه بیش از همه نام او را به عنوان یک چهره مستعد بر سرزبان‌ها انداخت، حضورش در پروژه‌های مهران مدیری بود، همکاری‌ای که از «نقطه چین» آغاز شد و سپس در «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دوهزار چهره»، «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم» و «در حاشیه» نیز ادامه پیدا کرد.

در این سال‌ها اما عمده شهرت او برای همکاری با محسن تنابنده و سیروس مقدم در سریال «پایتخت» بود که از آن‌ها تیمی خلاق ساخت که حرف جدیدی برای مردم داشت و همین بود که سریال بر دل مخاطبان نشست.

با این حال قرار بود امسال نیز خشایار الوند در کنار تیم «پایتخت»، قسمت ویژه نوروز ۹۸ را بنویسد و تمام کند تا بار دیگر لبخندی از سر خوشحالی را بر لبان مردم ایران زمین بنشاند، همین دیروز بود که در مصاحبه‌ای درباره جزییات این قسمت توضیح و از اتفاقاتی نو خبر داده بود اما دنیای بی‌رحم‌تر از آن است که فکرش را کنیم، اجل به او مهلت نداد تا سرنوشت آخرین اثرش را نیز ببیند اما آنچه درباره الوند مسلم است این است که او همیشه شادی و خنده را به خانه مردم می‌آورد.

درگذشت الوند برای آنان که سال‌ها با او قلم زدند، فیلم ساختند و دوستی کردند، اتفاقی تلخ و ناگوار بود که باورش به این آسانی نیست. چهره‌های بسیاری در غم از دست دادن این هنرمند جوان به سوگ نشستند.

آه که خشایار چه کوتاه زیست و چه بلند پرواز کرد

علیرضا خمسه بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که در مجموعه سریال‌های «پایتخت» با الوند همکاری داشته است و با ایفای نقش باباپنجعلی خیلی زود جایش را در دل مخاطبان پیدا کرد، در پیامی که در اختیار خبرآنلاین گذاشت، خبردرگذشت الوند را دهشتناک و باور نکردنی توصیف کرد.

او در پی این اتفاق تلخ و در توصیف این هنرمند بیان کرد: «مگر ممکن است انسانی سرشار از شور و سرور، زندگی و امید، انرژی و خلاقیت به ناگهان تمام شود؟ نه، ممکن نیست یک باره همه چیز به پایان برسد، مگر باور کنیم حقیقت تلخ مرگ را که سایه به سایه دنبال زندگی است و هر آن به هیچ نشانه‌ای ممکن است آن را به تمامی بنوشد. به گونه‌ای که زندگی به کوتاهی یک آه به نظر برسد، آه که خشایار چه کوتاه زیست و چه بلند پرواز کرد!»

پایتخت بدون الوند ادامه دادنش سخت است

دیگر هنرمندی که با خشایار الوند در همین سال‌های اخیر رفاقتی مداوم و ناگسستنی داشت، محسن تنابنده، طراح سریال «پایتخت» بود. او شاید بیشتر از همه در غم درگذشت الوند در عزا بنشیند چرا که همکاری به این قدمت، رنگ و بوی برادری می‌دهد و کم از آن ندارد.

تنابنده هم در نبود الوند گویی دیگر ادامه «پایتخت» و جای خالی او برایش بسیار سخت و دشوار است، او در پی این حادثه اینطور سخن گفت: «بدون خشایار الوند ادامه دادن «پایتخت» بسیار سخت است.»

هنرمندی تمام حرفه‌ای

در این میان اما بهمن گودرزی که سابقه همکاری‌اش با الوند به زمان حضورش در سینما باز می‌گردد، شنیدن خبر درگذشت او را شوک آور دانست.

او در توصیف الوند این چنین گفت: «خشایار، آدمی تمام حرفه‌ای بود و با دستیاری برادرش فعالیت خود را آغاز کرد و سپس فیلمنامه‌هایی را به نگارش درآورد مانند «مزاحم» و «برگ برنده». او از یک مقطعی هم به صورت کامل از نظر حرفه‌ای از فضای سینما جدا و جذب سریال‌های ۹۰ قسمتی شد که به خوبی هم کار کرد، جا افتاد و بسیار هم موفق بود.اصولا مشخصه‌هایی که یک آدم حرفه‌ای دارد در او وجود داشت. خدا رحمتش کند.»

او افزود: «کارهای خوب خشایار همچنان ماندگار خواهد ماند اما نمی‌دانم در آینده سینما و تلویزیون جایگزینی برای او خواهد آمد یا نه. حیف از این هنرمندان مستعد که پشت سرهم از دست می‌روند.»

خوش‌اخلاق و پر انرژی

الهام غفوری، تهیه‌کننده مجموعه «پایتخت» هم که همکاری‌اش با خشایار الوند نزدیک به یک دهه شده است، درباره ویژگی‌های شخصیتی و کاری او گفت: «او بسیار خندان، پر انرژی و خوش اخلاق بود. او وقتی در پروژه بود، استرسی نداشتیم و خیالم از روند کار راحت بود.»

سینماگران در سوگ الوند چه نوشتند؟

در کنار تمامی این دلتنگی‌ها برای هنرمند مستعد و خلاق سینما و تلویزیون ایران، چهره‌های مطرح سینمایی و تلویزیونی نیز با انتشار پست‌هایی در صفحات خود در اینستاگرام، غم و اندوهی که داشتند را با مخاطبان به اشتراک گذاشتند.

رامبد جوان که پیش از این در سریال «مسافران» با الوند به همکاری پرداخته بود، با ابراز ناراحتی از رفتن او، اینچنین نوشت: «مطمئنم حالت از این به بعد از همه ما بهتره ولی با غصه نبودنت، رفیق چی کار کنم؟ خدا به خانواده‌ات و به ما صبر بده.»

همچنین مهراب قاسم‌خانی که سابقه همکاری‌اش با خشایار الوند به سال‌های دور باز می‌گردد، تصاویری را از خود و او را به اشتراک گذاشت و درباره حسرتی که تا آخر عمر بر دلش مانده اینچنین نوشت: «حالا باید تا آخر عمرم حسرت بخورم که پریروز تماس گرفتی و نتونستم جواب بدم… ببخشید..»

واکنش مهناز افشار اما به این اتفاق ناگوار متفاوت بود و او از روزهای تلخ پایان سال گلایه  کرد و این‌چنین نگاشت: «خشایار الوند هم رفت، دوباره نزدیک به عید شد، دوباره یک عزیز رفت، دوباره یک هنرمند، قلبش آروم بود، اما ایستاد. روحش شاد.»

برزو ارجمند، ریما رامین‌فر، امیر جعفری، بهنوش بختیاری، نیکی کریمی، محمدحسین مهدویان، حسن فتحی، بهرام رادان، پرویز پرستویی و… هنرمندان دیگری هستند که بعضا همکاری‌های مشترکی با الوند داشته و در پیام هایی درگذشت او را تسلیت گفته‌اند.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا